Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+7
lazy
Dao
Secrist
MartinLindgren
Thors
theward
Redvictory
11 posters

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Inlägg  Redvictory 2010-03-27, 22:06

    http://www.dn.se/debatt/framlingsfientlighet-maste-bekampas-pa-lokalplanet-1.1068722

    Vi måste som enskilda individer våga stå upp och bemöta rasism hos grannar, kolleger eller släktingar – person till person.

    Vad gör du om en nära vän släkting eller arbetskollega uttrycker rasistiska åsikter?
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Sv: ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Inlägg  theward 2010-03-27, 22:11

    Redvictory skrev:http://www.dn.se/debatt/framlingsfientlighet-maste-bekampas-pa-lokalplanet-1.1068722

    Vi måste som enskilda individer våga stå upp och bemöta rasism hos grannar, kolleger eller släktingar – person till person.

    Vad gör du om en nära vän släkting eller arbetskollega uttrycker rasistiska åsikter?

    Beror givetvis på vad jag själv tycker om det han säger Wink
    Hävdar igen, att alla människor är mer eller mindre rasistiska.
    Fast vissa vägra erkänna detta Rolling Eyes

    Det ska inte bli för präktigt o korrekt hela tiden, då kräks iaf jag Wink
    avatar
    Thors


    Antal inlägg : 2065
    Join date : 10-01-20

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Sv: ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Inlägg  Thors 2010-03-27, 22:28

    Så hur blir det rasistiskt att ställa frågan

    1. Var ska alla bo när vi har bostadskris och 200.000 saknar bostad?

    2. Var ska alla jobba när det är massarbetslöshet på 500.000?

    3. Ska man få stanna i Sverige om man begått bedrägeri? Eller begått allvarliga brott och inte respeterar landets lagar?

    Exakt VAR ligger främlingsfientligheten?

    Främlingsfinetlighet=klarar inte ta debatt!
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Sv: ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Inlägg  Redvictory 2010-03-27, 22:42

    theward skrev:
    Redvictory skrev:http://www.dn.se/debatt/framlingsfientlighet-maste-bekampas-pa-lokalplanet-1.1068722

    Vi måste som enskilda individer våga stå upp och bemöta rasism hos grannar, kolleger eller släktingar – person till person.

    Vad gör du om en nära vän släkting eller arbetskollega uttrycker rasistiska åsikter?

    Beror givetvis på vad jag själv tycker om det han säger ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Icon_wink
    Hävdar igen, att alla människor är mer eller mindre rasistiska.
    Fast vissa vägra erkänna detta ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Icon_rolleyes

    Det ska inte bli för präktigt o korrekt hela tiden, då kräks iaf jag ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Icon_wink
    Det finns nog inte många som vill vara präktig och perfekt men vanlig hyfs kan jag vilja ha!
    Om någon skulle uttrycka starka rasistiska åsikter på min arbetsplats skulle jag omgående
    tala med denne eftersom jag är arbetsledare och att inom räddningstjänsten accepteras det inte rasism!
    Är det däremot ett skämt så får det vara om ingen tar illa vid sig!
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Sv: ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Inlägg  Redvictory 2010-03-27, 23:25

    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Sv: ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Inlägg  MartinLindgren 2010-03-28, 02:26

    Alla människor mer eller mindre rasistiska, knappast jag har aldrig haft med det på min karta iallafall,
    Törs påstå att jag kan inte vara den enda, ingen av alla människor jag känner och imitt nätverk runt mig är mig veterligt rasister!

    Tvärtom så anser jag som den 100% antirasist jag är att människor är lika värda oavsett ursprung,
    Den mångfald jag sett utvecklas under min livstid har har verkligen lyft sverige och är väl värd att kämpa för och försvara med näbbar och klor!

    Vem minns inte 50 talet, när sverige stängde av efter kl.18:00 och på sin höjd pressbyrån höll öppet några timmar på söndagar med långa köer ringlande utanför kioskluckorna,
    Mig veterligt var enda stället på den tiden livautomaterna inne vid ST:eriksplan enda stället och handla käk på, tobaksaffärer hade också sina automater utanför, men idag sjuder samhället av liv dygnet runt varje dag hela året, något vi till stor del kan tacka invandrare för!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Minnen

    Inlägg  Secrist 2010-03-28, 02:33

    Vem minns inte 50 talet, när sverige stängde av efter kl.18:00 och på sin höjd pressbyrån höll öppet några timmar på söndagar med långa köer ringlande utanför kioskluckorna,

    Jag minns inte detta eftersom jag inte var född då.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Sv: ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Inlägg  Dao 2010-03-28, 02:35

    MartinLindgren skrev:Alla människor mer eller mindre rasistiska, knappast jag har aldrig haft med det på min karta iallafall,
    Törs påstå att jag kan inte vara den enda, ingen av alla människor jag känner och imitt nätverk runt mig är mig veterligt rasister!

    Tvärtom så anser jag som den 100% antirasist jag är att människor är lika värda oavsett ursprung,
    Den mångfald jag sett utvecklas under min livstid har har verkligen lyft sverige och är väl värd att kämpa för och försvara med näbbar och klor!

    Vem minns inte 50 talet, när sverige stängde av efter kl.18:00 och på sin höjd pressbyrån höll öppet några timmar på söndagar med långa köer ringlande utanför kioskluckorna,
    Mig veterligt var enda stället på den tiden livautomaterna inne vid ST:eriksplan enda stället och handla käk på, tobaksaffärer hade också sina automater utanför, men idag sjuder samhället av liv dygnet runt varje dag hela året, något vi till stor del kan tacka invandrare för!

    Håller inte med om att alla är mer eller mindre rasistiska!

    Däremot har alla fördomar, men det är en annan sak...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Fördom

    Inlägg  Secrist 2010-03-28, 02:37

    Håller inte med om att alla är mer eller mindre rasistiska!

    Däremot har alla fördomar, men det är en annan sak...


    Håller med. Att sverige skulle vara mer rasistiskt än något annat land är bara nonsens.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Sv: ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Inlägg  Dao 2010-03-28, 02:41

    Secrist skrev:Håller inte med om att alla är mer eller mindre rasistiska!

    Däremot har alla fördomar, men det är en annan sak...


    Håller med. Att sverige skulle vara mer rasistiskt än något annat land är bara nonsens.

    Faktum är att jag sade något helt annat än det du sade!

    Sverige är ökända för att ha en utbredd smygrasism! Denna är grunden till de "integrationsproblem" som vi har i landet!

    Men det handlar mer om traditionell kultursyn än på att folk faktiskt är rasister!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Ökänd

    Inlägg  Secrist 2010-03-28, 02:45

    Sverige är ökända för att ha en utbredd smygrasism! Denna är grunden till de "integrationsproblem" som vi har i landet!

    Ökänd var någonstans? Kolla det gamla östblocket. Där kan vi snacka smygrasism!

    Eller det grekiska flyktingmottagandet. En skamfläck.

    Med tanke på att vi har europas mest generösa flyktingpolitik så kanske inte alla problem beror på "smygrasism".
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Sv: ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Inlägg  Dao 2010-03-28, 02:49

    Secrist skrev:Sverige är ökända för att ha en utbredd smygrasism! Denna är grunden till de "integrationsproblem" som vi har i landet!

    Ökänd var någonstans? Kolla det gamla östblocket. Där kan vi snacka smygrasism!

    Eller det grekiska flyktingmottagandet. En skamfläck.

    Med tanke på att vi har europas mest generösa flyktingpolitik så kanske inte alla problem beror på "smygrasism".

    I det forna östblocket finns ingen direkt smygrasism. Däremot är den riktiga rasismen utbredd, vilket är ganska naturlig med tanke på vilken ekonomisk och mental våldtäckt de fått utstå efter murens fall!

    Det grekiska flyktingmottagandet är en konsekvens av EU:s hållning! Samma ser man i de andra av EU:s medlahavsländer. Det är alltså en konsekvens av den högerextremism som EU hittills har låtit styra sin ekonomiska och humana politik!

    Det jag kallar smygrasism, har vi haft i århundraden - även när det var fler som flyttade FRÅN Sverige, än TILL!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Fel

    Inlägg  Secrist 2010-03-28, 02:54

    det forna östblocket finns ingen direkt smygrasism. Däremot är den riktiga rasismen utbredd, vilket är ganska naturlig med tanke på vilken ekonomisk och mental våldtäckt de fått utstå efter murens fall!

    Det grekiska flyktingmottagandet är en konsekvens av EU:s hållning! Samma ser man i de andra av EU:s medlahavsländer. Det är alltså en konsekvens av den högerextremism som EU hittills har låtit styra sin ekonomiska och humana politik


    He, he...allt är högerns fel i Daos enkelspåriga värld. Det forna östblocket lämnades i misär efter det kommunistiska vanstyret och håller sakta på att återhämta sig.

    Greklands kaos är självorsakad bland annat på grund av vanstyre och sanlöst generösa sociala förmåner och en enorm utbyggnad av den offentliga sektorn utan någon som helst finansiering. Lite som Ohly vill göra.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Sv: ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Inlägg  lazy 2010-03-28, 02:55

    Det jag kallar smygrasism, har vi haft i århundraden - även när det var fler som flyttade FRÅN Sverige, än TILL!

    Det här var intressant, hur många har flyttat ifrån Sverige alt. till Sverige?
    Och av vilken anledning?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Sv: ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Inlägg  Dao 2010-03-28, 02:59

    Secrist skrev: det forna östblocket finns ingen direkt smygrasism. Däremot är den riktiga rasismen utbredd, vilket är ganska naturlig med tanke på vilken ekonomisk och mental våldtäckt de fått utstå efter murens fall!

    Det grekiska flyktingmottagandet är en konsekvens av EU:s hållning! Samma ser man i de andra av EU:s medlahavsländer. Det är alltså en konsekvens av den högerextremism som EU hittills har låtit styra sin ekonomiska och humana politik


    He, he...allt är högerns fel i Daos enkelspåriga värld. Det forna östblocket lämnades i misär efter det kommunistiska vanstyret och håller sakta på att återhämta sig.

    Greklands kaos är självorsakad bland annat på grund av vanstyre och sanlöst generösa sociala förmåner och en enorm utbyggnad av den offentliga sektorn utan någon som helst finansiering. Lite som Ohly vill göra.

    Jaha... Så långt klarade Secrist att hålla en debatt uppe DENNA gång...

    Vad gäller Grekland, svarade jag på ditt påstående om deras flyktingmottagande - vilket du nu försöker göra om till en debatt om deras ekonomi...

    Men även där kan man klart spåra EU-förtrycket:

    http://www.aftonbladet.se/ledare/article6852366.ab

    Inom EU verkar de ha fattat det som Secrist inte fattar...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Sv: ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Inlägg  Dao 2010-03-28, 03:01

    lazy skrev:
    Det jag kallar smygrasism, har vi haft i århundraden - även när det var fler som flyttade FRÅN Sverige, än TILL!

    Det här var intressant, hur många har flyttat ifrån Sverige alt. till Sverige?
    Och av vilken anledning?

    Känner du inte till den svenska utvandringsvågen under slutet av 1800-talet fram till ca 1920-talet?

    Inte många flyttade TILL SVerige då...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Flytt

    Inlägg  Secrist 2010-03-28, 03:02

    Känner du inte till den svenska utvandringsvågen under slutet av 1800-talet fram till ca 1920-talet?

    Och vilket land flyttade dem till?
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Sv: ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Inlägg  lazy 2010-03-28, 03:08

    Shyss, vi får inte nämna USA. Wink
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty USA

    Inlägg  Secrist 2010-03-28, 03:09

    Shyss, vi får inte nämna USA.

    Nä, visst nä. Till USA åkte bara rika människor. Rolling Eyes
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Sv: ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Inlägg  Dao 2010-03-28, 03:14

    Secrist skrev:Känner du inte till den svenska utvandringsvågen under slutet av 1800-talet fram till ca 1920-talet?

    Och vilket land flyttade dem till?

    Vad har det med saken att göra?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Sv: ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Inlägg  Dao 2010-03-28, 03:15

    lazy skrev:Shyss, vi får inte nämna USA. Wink

    Här kommer du med ditt USA-hat igen...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Sv: ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Inlägg  Dao 2010-03-28, 03:16

    Secrist skrev:Shyss, vi får inte nämna USA.

    Nä, visst nä. Till USA åkte bara rika människor. Rolling Eyes

    Nu blandar du korten igen...

    Börjar tro att du gör sådana saker medvetet...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Kort

    Inlägg  Secrist 2010-03-28, 03:18

    Nu blandar du korten igen...

    Börjar tro att du gör sådana saker medvetet...


    Inte det minsta. Häromdagen så skrev du att fattiga människor åkte till Europa.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Sv: ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Inlägg  Dao 2010-03-28, 03:23

    Secrist skrev:Nu blandar du korten igen...

    Börjar tro att du gör sådana saker medvetet...


    Inte det minsta. Häromdagen så skrev du att fattiga människor åkte till Europa.

    Javisst . men d handlade om flyktibgvågorna de SENASTE ÅREN! Från början av 80-talet och framåt...

    Dessutom skrev jag inte att det var de fattiga som åkte till Europa, utan medelklassen. De förmögna åker till USA!

    Undantagen gäller givetvis USA:s grannländer...

    De fattiga blir ofta flyktingar till sina närmaste grannländer, eller i sina egna länder!

    Så du inte bara blandade korten min vän... Du ändrade åter på mina åsikter, för att förändra debatten när du hamnar på djupt vatten...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty 80-tal

    Inlägg  Secrist 2010-03-28, 03:28

    Javisst . men d handlade om flyktibgvågorna de SENASTE ÅREN! Från början av 80-talet och framåt...

    Fast det skrev du aldrig. Det är en efterhandskonstruktion. Men då kanske du kan erkänna att den nya världen (USA) var enormt duktiga på att erbjuda fattiga människor chansen till ett bättre liv?

    Sponsored content


    ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet” Empty Sv: ”Främlingsfientlighet måste bekämpas på lokalplanet”

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 08:52