Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+6
RedCloud
lazy
KickTheRasist
theward
kanaljen
ANNA2LINK
10 posters

    Välfärd eller inte?

    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Välfärd eller inte? Empty Välfärd eller inte?

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-12, 20:26

    Vill vi ha välfärd i Sverige? Vill vi ha en befolkning som inte springer till socialen stup i ett? Vill vi ha ett fungerande samhälle, där likvärdighet råder, där jämställdhet råder? Jag tror att dom flesta i sveriges samhälle vill det.

    Vill vi ha ett samhälle som utförsäkrar folk, som ställer folk utanför samhället ja där inte alla får vara med? Jag tror inte att många av oss vill ha det så.

    Men hur ser samhället ut då? Jo många springer till socialen, många blir utförsäkrade ifrån våra trygghetssystem och hamnar i utanförskap,somliga får betala mer skatt än andra och somliga mindre.

    Är det ett sådant här samhälle som vi vill ha där "starkast" vinner, där djungelns lag gäller eller vill vi ha ett samhälle som folk trivs med att leva i?

    Hur många trivs med detta egotrippade samhälle??? Ja inte gör jag det(men det visste ni många av er). Jag vill ha ett helt annat samhälle än i dag, dagens samhälle gynnar inte alla utan gynnar bara dom rika, dom som lyckas i sin karriär. Inget fel i att lyckas , men måste samhälle se så orättvist ut och inte fungera för övrigt???
    kanaljen
    kanaljen


    Antal inlägg : 609
    Join date : 09-02-18
    Ort : Norrland, som sörlänningarna säger.

    Välfärd eller inte? Empty Sv: Välfärd eller inte?

    Inlägg  kanaljen 2009-04-12, 20:48

    ANNA2LINK skrev:
    Vill vi ha ett samhälle som utförsäkrar folk, som ställer folk utanför samhället ja där inte alla får vara med? Jag tror inte att många av oss vill ha det så.


    Inte jag heller trots att jag är en "högermänniska". Men tyvärr kommer vi att bli mer och mer varse om det, större delen av befolkningen kommer inte att ha det bra i sverige. Det går inte att höja skatten mer, den är redan för hög. Vi kan inte konkurrera med länder som t ex. kina eller indien där befolkningen jobbar dubbelt så många timmar som oss till en lägre kostnad. Jag säger inte det här för att vara elak mot dig om du tror det.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Välfärd eller inte? Empty Jag

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-12, 20:53

    Jag är ganska säker på att vi Sverige inte alls behöver bli så. Inte om fördelningen av pengar i samhället blir bättre.

    Varför ska dom rika vara så rika och dom fattiga vara så fattiga???
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Välfärd eller inte? Empty Att vi till mans

    Inlägg  theward 2009-04-12, 20:59

    Måste lära oss att det ska kosta mindre, att vi ska kunna mera själva och laga trasiga grejor. Att inte konumera för konsumerandet skull osv

    Tror jag är en nödvändighet.

    Att skattetrycket är för högt, nja det beror snarare på vad vi får för de skattade pengarna.
    Nåt måse göras för att bättre och effektivare utnyttja varje skattekrona

    Däremot kan ingen övertyga mig om att vissa ska vara så mkt rikare än den stora massan.
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    Välfärd eller inte? Empty Sv: Välfärd eller inte?

    Inlägg  KickTheRasist 2009-04-12, 20:59

    kanaljen skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Vill vi ha ett samhälle som utförsäkrar folk, som ställer folk utanför samhället ja där inte alla får vara med? Jag tror inte att många av oss vill ha det så.


    Inte jag heller trots att jag är en "högermänniska". Men tyvärr kommer vi att bli mer och mer varse om det, större delen av befolkningen kommer inte att ha det bra i sverige. Det går inte att höja skatten mer, den är redan för hög. Vi kan inte konkurrera med länder som t ex. kina eller indien där befolkningen jobbar dubbelt så många timmar som oss till en lägre kostnad. Jag säger inte det här för att vara elak mot dig om du tror det.



    Tja vi kan alltid sätta blattar i arbetsläger kan vi ??
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Välfärd eller inte? Empty Finns viljan

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-12, 21:00

    Finns viljan så går det.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Välfärd eller inte? Empty Sv: Välfärd eller inte?

    Inlägg  lazy 2009-04-12, 21:00

    Varför ska dom rika vara så rika och dom fattiga vara så fattiga???

    Vad jag vet ANNA så behöver ingen i det här landet svälta ihjäl
    så vad du menar med fattiga måste väl vara de som lever på
    marginalen och inte kan unna sej utlandssemester, ny platt-TV m.m
    lite förolämpning mot de människor i världen som verkligen är
    fattiga.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Välfärd eller inte? Empty Sant

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-12, 21:02

    Måste lära oss att det ska kosta mindre, att vi ska kunna mera själva och laga trasiga grejor. Att inte konumera för konsumerandet skull osvTror jag är en nödvändighet.

    Att skattetrycket är för högt, nja det beror snarare på vad vi får för de skattade pengarna.
    Nåt måse göras för att bättre och effektivare utnyttja varje skattekrona

    Däremot kan ingen övertyga mig om att vissa ska vara så mkt rikare än den stora massan.

    The Ward








    Sant The Ward.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Välfärd eller inte? Empty Lazy

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-12, 21:04

    Lazy jag är ganska säker på att du vet vad jag menar...
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Välfärd eller inte? Empty Nu har du allt lite fel

    Inlägg  theward 2009-04-12, 21:09

    lazy skrev:Varför ska dom rika vara så rika och dom fattiga vara så fattiga???

    Vad jag vet ANNA så behöver ingen i det här landet svälta ihjäl
    så vad du menar med fattiga måste väl vara de som lever på
    marginalen och inte kan unna sej utlandssemester, ny platt-TV m.m
    lite förolämpning mot de människor i världen som verkligen är
    fattiga.

    Det finns många som bra mkt fattigare, än att de inte kan resa eller köpa platttv´s

    Finns även en hel del som inte får äta sig mätta varje dag.
    Hade jag tex inte haft min mamma att gå till, hade jag fått varit hungrig under flera års tid.

    Många ligger nämligen, utanför socialens hjälp.
    Visst är det till viss del självförvållat.
    Men människan är stolt och försöker hålla fanan högt, så länmge som det öht är möjligt.

    Väldigt få vill göra sig totalt "ren" för att kunna gå till socialen.
    De flesta biter ihop och väntar på bättre tider

    Jämföra Sverige, med u-land tycker jag haltar betänkligt.

    Ska ma se det så har alla det bra, som lever och andas.
    Dvs då har man inget att klaga på.

    Hade jag tex varit en fattig bonde i Afrika, hade jag inte varit van nåt annat och då heller inte haft de problem man får i ett i-land när ekonomin på ett eller annat sätt havererar.

    Desutom är familjbanden större i de flesta andra länder o kulturer.
    Vilket ger mera trygghet på ett sätt.
    Folk bryr sig mera om varandra helt enkelt
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Välfärd eller inte? Empty Socialen

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-12, 21:11

    Vad kostar inte det för samhället med alla dessa socialbidrag som alla säger att dom ökar och vem vill leva på enbart socialbidrag, leva på existensminimum, hur många klarar det och hur mår dessa människor som hamnar hos socialen??? Depressioner är säkert mycket vanligt här...
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Välfärd eller inte? Empty Sv: Välfärd eller inte?

    Inlägg  lazy 2009-04-12, 21:14

    tw, jag behöver inte jämföra med u-länder för det finns
    andra i-länder som har sämre skyddsnät än Sverige.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Välfärd eller inte? Empty Känner till

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-12, 21:20

    Jag känner till en familj som inte vet hur mycket(lite) pengar som dom har varje månad, om dom kan få socialhjälp eller inte och sådant liv är tärande för vem som helst.

    Jag är glad att jag själv inte har behövt ta kontakt med socialen, fast de var nära att jag fick göra det. I dag ska man vara tacksam för varenda krona som man får in. Jag stämplar 50% och får ut 50% ifrån kassan. Men jag vet att för mig så blir det bättre en dag, när jag börjar att jobba på allvar. Fast jag vet att det finns dom som verkligen får leva på marginalen och knappt det... Det är horribelt i ett så civiliserat samhälle som Sverige... Jätte dåligt för ett i- land...
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Välfärd eller inte? Empty Det är nåt jag alltid anamat

    Inlägg  theward 2009-04-12, 21:22

    ANNA2LINK skrev:Måste lära oss att det ska kosta mindre, att vi ska kunna mera själva och laga trasiga grejor. Att inte konumera för konsumerandet skull osvTror jag är en nödvändighet.

    Att skattetrycket är för högt, nja det beror snarare på vad vi får för de skattade pengarna.
    Nåt måse göras för att bättre och effektivare utnyttja varje skattekrona

    Däremot kan ingen övertyga mig om att vissa ska vara så mkt rikare än den stora massan.

    The Ward








    Sant The Ward.

    Tyvärr sätter orken käppar i hjulen numera, men jag försöker.
    Men jag har alltid försökt att hitta gratisgrejor, saker som folk inte vill ha. Lappat och lagat och byggt om saker hela mitt liv.

    Tex har jag byggt en grillplats, svetsat en stor grill, lådbil och utelampa med stolpe. Snickrat en stor lekstuga, en gunga/rutschkana, två fiskekojor och renoverat ett antal båtar som jag fått osv osv för rena "kaffepengarna"...

    Summan för allt detta skulle knappt inte räcka till en familjeresa till thailand en gång Wink

    Allt om själva inkopplingen av elen i huset, har jag fixat alldeles själv.
    Bytt fönster, tapetserat, målat, lagt korkmattor, fixat avlopp osv

    Som sagt desto mera man kan, desto bättre och billigare
    Sen vet man ju att inget slarvjobb gjorts heller
    Wink

    Så jag är tacksam at min far var en händigt man och jag lärde mig en massa av honom.
    Sen har alla yrken jag provat på, gett mig mkt gratis...

    Som sagt det enda hindret för mig är att jag inte orkar som jag borde.
    Då kunde jag leva ännu billigare än jag mäktar med just nu
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Välfärd eller inte? Empty Betyder det att vi ska ha sämre skyddsnät då?

    Inlägg  theward 2009-04-12, 21:24

    lazy skrev:tw, jag behöver inte jämföra med u-länder för det finns
    andra i-länder som har sämre skyddsnät än Sverige.

    Eller att de istället borde förbättra sitt skyddsnät?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Välfärd eller inte? Empty Sv: Välfärd eller inte?

    Inlägg  RedCloud 2009-04-12, 21:26

    Ett o ett e två
    två o två e fyra,
    lönerna dom e låga
    men varorna e dyra.

    Ska de' va så svårt att fatta
    att det e falsk matematik,
    som gör den fattige så fattig
    o den rike så förbannat rik.

    Två o två är fyra
    fyra o fyre e åtta
    En del har femton badrum
    o jag har en sprucken potta.

    Ska de' va...

    Tre o tre e sex
    sex o sex e tolv
    Fru Wallenberg putsar naglarna
    o fru Svensson skurar golv.

    Ska de' va...

    Noll o noll e noll
    o noll-noll noll-noll-noll
    var du än släpper slantarna
    så rullar dom åt samma håll.





    Senast ändrad av RedCloud den 2009-04-12, 21:28, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Välfärd eller inte? Empty Duktig

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-12, 21:27

    Jag tycker att du är en duktig "survivor" The ward! Very Happy
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Välfärd eller inte? Empty Sv: Välfärd eller inte?

    Inlägg  lazy 2009-04-12, 21:30

    Den här länken lägger jag inte in för att vara nedlåtande
    el. vad ni nu kan få för er, den är bara ett tips på vad
    man kan göra för att komma billigare undan tw verkar iofs
    redan veta det mesta om det. Wink

    http://www.inga-pengar.com/gratis.php
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Välfärd eller inte? Empty joo tack

    Inlägg  theward 2009-04-12, 21:32

    ANNA2LINK skrev:Jag tycker att du är en duktig "survivor" The ward! Very Happy

    jag är inte den första som ryker vid en katastrof.

    Som sagt är det ju sjukdomen som begränsar mig numera, i övrigt känner jag inte begränsningar, bara utmaningar

    Man kan faktiskt lära sig precis vad som helst...

    Skulle gärna blivit brandman eller ambulansförare...
    Passar i stressande miljöer, där man även får vara lite kreativ.

    Som de säger i kris, blir människan uppfinningsrik.
    Så kanske har finanskrisen det goda med sig att folk.. blir mera kreativa, mer tillfreds med livet, utan att jaga prylar och status hela tiden
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Välfärd eller inte? Empty jupp

    Inlägg  theward 2009-04-12, 21:37

    lazy skrev:Den här länken lägger jag inte in för att vara nedlåtande
    el. vad ni nu kan få för er, den är bara ett tips på vad
    man kan göra för att komma billigare undan tw verkar iofs
    redan veta det mesta om det. Wink

    http://www.inga-pengar.com/gratis.php

    jag är med och hugger på allt som är gratis och som jag kan tänkas att få nytta av senare.
    Dessutom är jag jävel på att pruta hehe
    Sen är det en klar fördel att vara omtyckt och känd för att vara hjälpsam Wink

    Ska försöka sälja lite mera prylar också.
    Inte så mkt kvar, men nåt finns det väl alltid
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Välfärd eller inte? Empty Ja

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-12, 21:38

    Ja de kan ju bli så som du skriver. Någonting som borde vara självklart för alla i ett samhälle är som jag har skrivit tidigare, ha mat för dagen, kläder på kroppen och tak över huvudet...
    kanaljen
    kanaljen


    Antal inlägg : 609
    Join date : 09-02-18
    Ort : Norrland, som sörlänningarna säger.

    Välfärd eller inte? Empty Anna

    Inlägg  kanaljen 2009-04-13, 00:34

    ANNA2LINK skrev:Jag är ganska säker på att vi Sverige inte alls behöver bli så. Inte om fördelningen av pengar i samhället blir bättre.

    Varför ska dom rika vara så rika och dom fattiga vara så fattiga???

    Vi skulle vara tvungen att chockhöja skatten, det går inte. Men visst, jag tycker att det ska vara rimliga löner och pensionsavsättningar för dom som tjänar mycket. Sedan din tanke om att fördela resurserna. Ta dom som jobbat, slitit och studerat hela sitt liv ska dela jämt med någon som inte orkar göra nånting i sitt liv. Det tycker inte jag är rättvist.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Välfärd eller inte? Empty Sv: Välfärd eller inte?

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-13, 00:42

    kanaljen skrev:
    ANNA2LINK skrev:Jag är ganska säker på att vi Sverige inte alls behöver bli så. Inte om fördelningen av pengar i samhället blir bättre.

    Varför ska dom rika vara så rika och dom fattiga vara så fattiga???

    Vi skulle vara tvungen att chockhöja skatten, det går inte. Men visst, jag tycker att det ska vara rimliga löner och pensionsavsättningar för dom som tjänar mycket. Sedan din tanke om att fördela resurserna. Ta dom som jobbat, slitit och studerat hela sitt liv ska dela jämt med någon som inte orkar göra nånting i sitt liv. Det tycker inte jag är rättvist.

    Men det är då rättvist att gamla kvinnor som har arbetat hårt med att sköta hem och uppfostra barn skall 'belönas' med en fattig pension? För det är så det ser ut just nu.

    Vi har kvinnor i pension som har varit hemmafruar på den tiden då det var självklart att vara hemmafru. Men att sköta hem och barn värdesätts inte av samhället.... De är ju lata parasiter... No


    queen
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Välfärd eller inte? Empty Ja

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-13, 00:56

    Ja sant RD det är många gamla kvinnor som är i den sittsen och belönas inte för det...
    visuellt
    visuellt


    Antal inlägg : 207
    Join date : 09-02-23
    Ort : Somewhere out there...

    Välfärd eller inte? Empty Sv: Välfärd eller inte?

    Inlägg  visuellt 2009-04-13, 09:38

    Slopar vi alla bidragen... Alla. Och sänker skatten...

    Kan vi nog lätt räkna med kring 50% företagen som finns i Sverige skulle gå i konkurs.
    Då skulle vi helt plötsligt få betala fullt ut för förskolan och skolan. Då skulle förskolavgiften hamna kring 7000kr/mån. Skolan en tusenlapp längre. Ett läkarbesök kring 2000kr och då bara vårdcentralen.

    Vad skulle då inte de privata försäkringarna kosta? Mycket mer än vad de gör idag...

    Din inkomst skulle inte vara så pass hög som den är idag. Utan troligtvis mycket lägre.För man behöver inte ta "hänsyn" till skattetrycket.

    Detta skulle då slå ut stora delar av Sverige.

    Utan bidragen har varit med och byggt upp Sverige till köpkraftiga samhälle vi har haft. Gett alla samma möjligheter. Fast bidragen har inte bara varit sjukersättning, sjukpeng, bostadsbidrag, barnbidrag... Utan den största potten har gått till företagen. Sverige har investerat massor inom forskning och därigenom gjort Sverige till ett av mest slagkraftiga länderna. Tänker på när stamcellsforskningen var förbjuden i USA. Då öppnade Sverige portarna och lät de amrikanska forskarna få fortsätta med forskningen i Sverige istället. Dessa fick ta del av de bidrag som fanns för Svensk forskning. Ska man köpa in ny dyr appratur. Är det inte intutionen som måste spara, utan man söker bidrag och senare kan köpa in den....

    Utan här måste man se hur stort och brett detta med bidrag egentligen är. Man kan inte komma och säga att vi måste slopa/sänka utan att ta reda och veta helheten.

    Tror som sagt våran höga arbetslöshet, har mycket idag med att göra. Att när alliansen kom till makten så förändrade de arbetsgivaravgifterna rejält. Så helt plötsligt blev det dyrare för mindre företag och STORA att anställa. De hade inte längre råd att anställa fast de hade behov av det. Andra företag är på väg bort ifrån Sverige till andra länder. För de har inte ekonomisk möjlighet att fortsätta i Sverige.

    Tycker som sagt man kan inte egoistiskt utgå bara från sig själv och sin plånbok. Det gynnar bara DIG och ingen annan.

    Sponsored content


    Välfärd eller inte? Empty Sv: Välfärd eller inte?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-28, 01:47