Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
Thetaxpayer
lazy
Sniperace
DirtyDog
redalert
berralarzon
F.I.S.T
Freedom
RedMentalCase
formsvackan
14 posters

    eight bells and all is well

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    eight bells and all is well Empty eight bells and all is well

    Inlägg  formsvackan 2011-05-25, 15:09

    http://www.e24.se/makro/varlden/medicinen-ar-pa-vag-att-ta-slut_2832323.e24

    Medicinen är på väg att ta slut

    Att skuldsjukan fortfarande håller Europa i ett febrigt grepp är ingen nyhet. Det som oroar är att de mediciner som politiker och centralbankschefer i tre års tid använt för att försöka dölja symptomen är på väg att ta slut.

    Ytterligare en bekräftelse på det kom idag på morgonen när kreditvärderingsinstitutet Moody's flaggade för att 14 brittiska banker hotas av sänkta kreditbetyg. Moody's och andra kreditdomare brottas visserligen med stora trovärdighetsproblem efter att före krisen ha belönat kreditmarknadens motsvarighet till hälsofarliga pizzahak, subprimeobligationer, med tre stjärnor i Guide Michelin. Men dagens besked är ändå ett viktigt tecken i tiden. Orsaken till de försämrade utsikterna för de brittiska bankerna är inte att deras finanser blivit skakigare.

    Skälet är istället att Moody's ser slutet på de brittiska skattebetalarnas oreserverade stöd till bankerna. Vid nästa bankkris kan de helt enkelt inte räkna med att bli räddade på samma sätt som senast. Det är inte så konstigt. De brittiska skattebetalarna har fått betala ett högt pris för rollen som skyddsänglar.

    Kostnaderna har vältrats över på staten och fått skuldbördan att öka dramtiskt vilket i sin tur tvingat fram drastiska nedskärningar i offentlig sektor.

    Någon ny räddningsaktion är inte aktuell.

    För det första saknas pengar. Storbritannien måste betala av på sina lån, inte låna mer. För det andra skulle det med största sannolikt inte accepteras av medborgarna. Detta gäller inte bara Storbritannien utan de flesta länder i EU.

    Sedan krisen bröt ut har politiker och den europeiska centralbanken ECB gjort att allt i sin makt för att hålla först det insjuknade bankssystemet och sedan EU:s skuldtyngda länder vid liv.

    Nödlån och stödpaket har avlöst varandra. ECB har gett ett stort antal av Europas banker en permanent sängplats på intensiven och satt in livsuppehållande åtgärder i form av billiga lån. Men att sminka ett lik så att det ser levande ut är en svårbemästrad strategi med begränsad livslängd.

    Nu medger politikerna det som finansmarknaden insett för länge sedan, att Grekland inte klarar av sina skulder trots nödlånen. Allt fler vågar ta omstrukturering, den teknokratiska omskrivningen för statskonkurs, i sin mun.

    Den europeiska centralbanken ECB, som i räddningsarbetet själv köpt på sig grekiska statspapper för i storleksordningen 50 miljarder euro, är en stark motståndare till alla former av skuldnedskrivning.

    Banken menar att det hotar att utlösa en kedjereaktion i Europas bankssystem.

    Ett tydligare erkännande av att eurokrisen kanske är lika långt ifrån en lösning som för ett år sedan går inte att få. Uppenbarligen är Europas banker ännu inte mogna att stå på egna ben.

    Nervositeten hos ECB är lätt att förstå vid en blick på dessa bankers exponering mot olika krisländer. Vid årsskiftet hade de lånat ut 130 miljarder euro till privata och offentliga låntagare i Grekland, enligt Bank of International Settlements, BIS.

    Europeiska bankers exponering mot Spanien var vid samma tidpunkt svindlande 641 miljarder euro. Mot Italien är siffran 783 miljarder euro.

    När det nu kommer tecken på att smittan återigen sprider sig till dessa länder finns risken för en ny bankkris. Samtidigt blir listan på euroländer vars kreditbetyg är i fara allt längre. Belgien och Italien är de senaste exemplen.

    Bankernas räddarna, Europas stater, har alltså det ordentligt svettigt och har redan bränt det mesta av sina resurser i de lösningar som redan presenterats, som garantier till räddningsfonden EFSF.

    Att ECB kommer att kunna rycka ut med ny och ännu större omgång stödköp av statsobligationer är inte heller så troligt. När kraften till och med börjar tryta hos räddarnas räddare har eurokrisen nått sin kanske mest avgörande fas hittills.



    Fortfarande sitter marknadskramarna på forumet med RMC i spetsen och hävdar systemets förträfflighet. Ska dessa herrar hinna se sanningen innan den ramlar i skallen på dem ?






    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  RedMentalCase 2011-05-25, 15:15

    eight bells and all is well End-of-world1
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  formsvackan 2011-05-25, 15:18

    RedMentalCase skrev:eight bells and all is well End-of-world1
    Jag betvivlar å det starkaste att du inser detta. Du har under ett antal år raljerat med och idiotförklarat dem som varnat för det som nu sker.

    Det skulle vara mycket intressant att se dig förklara hur "marknaden" ska kunna lösa problemet.
    Freedom
    Freedom


    Antal inlägg : 1404
    Join date : 11-03-04
    Age : 62
    Ort : Malmö

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  Freedom 2011-05-25, 15:24

    Det skulle vara mycket intressant att se dig förklara hur "marknaden" ska kunna lösa problemet.

    helvetet kommer att frysa till is innan DET händer....
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  formsvackan 2011-05-25, 16:04

    Freedom skrev:
    Det skulle vara mycket intressant att se dig förklara hur "marknaden" ska kunna lösa problemet.

    helvetet kommer att frysa till is innan DET händer....

    Kostnaderna har vältrats över på staten och fått skuldbördan att öka dramtiskt vilket i sin tur tvingat fram drastiska nedskärningar i offentlig sektor.

    Sänk skatten Very Happy

    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  RedMentalCase 2011-05-25, 16:13

    Du är vrickad from, försök inte lägga skulden på att du är vrickad på mig med dina hysteriska och lögnaktiga försök till "debatt".
    Du är inte kapabel till att föra en deabtt.
    Freedom
    Freedom


    Antal inlägg : 1404
    Join date : 11-03-04
    Age : 62
    Ort : Malmö

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  Freedom 2011-05-25, 16:16

    Du är vrickad from, försök inte lägga skulden på att du är vrickad på mig med dina hysteriska och lögnaktiga försök till "debatt".
    Du är inte kapabel till att föra en deabtt.

    *asg*

    Den mentala härdsmältan hos GA verkar inte så långt borta.
    Hat & bitterhet 24-7-365.....

    Att besvara topic verkar inte existera hos ultrahöger, vilket ju är ganska begripligt då deras förkrympta världsbild då skulle krakelera totalt...
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  F.I.S.T 2011-05-25, 16:21

    RedMentalCase skrev:Du är vrickad from, försök inte lägga skulden på att du är vrickad på mig med dina hysteriska och lögnaktiga försök till "debatt".
    Du är inte kapabel till att föra en deabtt.

    Laughing var detta ett exempel på debatt från dig ?
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  RedMentalCase 2011-05-25, 16:23

    F.I.S.T skrev:
    RedMentalCase skrev:Du är vrickad from, försök inte lägga skulden på att du är vrickad på mig med dina hysteriska och lögnaktiga försök till "debatt".
    Du är inte kapabel till att föra en deabtt.

    Laughing var detta ett exempel på debatt från dig ?

    Det ankommer inte på en som egentligen inte ska vara här att bedömma.

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  F.I.S.T 2011-05-25, 16:25

    RedMentalCase skrev:
    F.I.S.T skrev:
    RedMentalCase skrev:Du är vrickad from, försök inte lägga skulden på att du är vrickad på mig med dina hysteriska och lögnaktiga försök till "debatt".
    Du är inte kapabel till att föra en deabtt.

    Laughing var detta ett exempel på debatt från dig ?

    Det ankommer inte på en som egentligen inte ska vara här att bedömma.


    hur så ?.... är det den "borgerliga yttrandefriheten" du åberopar nu ? Laughing
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  formsvackan 2011-05-25, 16:28

    RedMentalCase skrev:Du är vrickad from, försök inte lägga skulden på att du är vrickad på mig med dina hysteriska och lögnaktiga försök till "debatt".
    Du är inte kapabel till att föra en deabtt.
    Som sagt, det skulle vara mycket intressant att se dig förklara hur "marknaden" ska kunna lösa problemet.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  F.I.S.T 2011-05-25, 16:31

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Du är vrickad from, försök inte lägga skulden på att du är vrickad på mig med dina hysteriska och lögnaktiga försök till "debatt".
    Du är inte kapabel till att föra en deabtt.
    Som sagt, det skulle vara mycket intressant att se dig förklara hur "marknaden" ska kunna lösa problemet.
    Cool
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  formsvackan 2011-05-25, 16:31

    Freedom skrev:Den mentala härdsmältan hos GA verkar inte så långt borta.
    Nej inte alls, den återfinns på pottans botten.
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  berralarzon 2011-05-25, 16:35

    RedMentalCase skrev:
    F.I.S.T skrev:
    RedMentalCase skrev:Du är vrickad from, försök inte lägga skulden på att du är vrickad på mig med dina hysteriska och lögnaktiga försök till "debatt".
    Du är inte kapabel till att föra en deabtt.

    Laughing var detta ett exempel på debatt från dig ?

    Det ankommer inte på en som egentligen inte ska vara här att bedömma.



    Du är ju sanslös gustavander/rmc du efterlyser debatt (BH räknas inte) du bemöter inte debatter dina kompisar på högersidan måste ha jäkligt kul åt dig, såg häromdagen att Verx gick emot dig genast hacka du ner honom.
    Men för guds skull sluta inte vara här du förnmöjer oss alla med din totalkorkade försök innan rymmning upp på din pottkant eller tillika famntasigeneratorn brinner ihop.
    //berra
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  RedMentalCase 2011-05-25, 16:40

    F.I.S.T skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Du är vrickad from, försök inte lägga skulden på att du är vrickad på mig med dina hysteriska och lögnaktiga försök till "debatt".
    Du är inte kapabel till att föra en deabtt.
    Som sagt, det skulle vara mycket intressant att se dig förklara hur "marknaden" ska kunna lösa problemet.
    Cool

    Jag är intresserad av politik och ekonomi, debatterar gärna, men tyvärr inte med röda psykfall som er. Det ger inget tillbaka om ni förstår vad jag menar.
    Diskussion och debatt ska vara givande, med er blir det bara en blandning av komik åt er totala dumhet och fascination över hur dårar som er "tänker".
    Det är bara kul i lagom doser.
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  berralarzon 2011-05-25, 16:45

    RedMentalCase skrev:
    F.I.S.T skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Du är vrickad from, försök inte lägga skulden på att du är vrickad på mig med dina hysteriska och lögnaktiga försök till "debatt".
    Du är inte kapabel till att föra en deabtt.
    Som sagt, det skulle vara mycket intressant att se dig förklara hur "marknaden" ska kunna lösa problemet.
    Cool

    Jag är intresserad av politik och ekonomi, debatterar gärna, men tyvärr inte med röda psykfall som er. Det ger inget tillbaka om ni förstår vad jag menar.
    Diskussion och debatt ska vara givande, med er blir det bara en blandning av komik åt er totala dumhet och fascination över hur dårar som er "tänker".
    Det är bara kul i lagom doser.

    Snälla lilla korkade dåre rmc/gustavander jag tror mer du ska intresera dig för att läsa kalleanka eller lyckoslanten det är mer i klass med dina förståndsgåvor för debbatera det kan du INTE.
    //berra
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  F.I.S.T 2011-05-25, 16:52

    Jag är oxå mycket nyfiken på svaret RMC är skyldig Formis...

    Det skulle vara mycket intressant att se dig förklara hur "marknaden" ska kunna lösa problemet.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  redalert 2011-05-25, 16:53

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Du är vrickad from, försök inte lägga skulden på att du är vrickad på mig med dina hysteriska och lögnaktiga försök till "debatt".
    Du är inte kapabel till att föra en deabtt.
    Som sagt, det skulle vara mycket intressant att se dig förklara hur "marknaden" ska kunna lösa problemet.

    Att skuldbördan har ökat?

    Nej du det kan man endast belasta politikerna för de är de som styr över större delen av folks pengar!

    Och du vill utöka denna makt genom att höja skatten när skall det gå upp för er djupingar att höjd skatt inte löser det som för höga skatter skapat? affraid
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  RedMentalCase 2011-05-25, 16:54

    F.I.S.T skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Du är vrickad from, försök inte lägga skulden på att du är vrickad på mig med dina hysteriska och lögnaktiga försök till "debatt".
    Du är inte kapabel till att föra en deabtt.
    Som sagt, det skulle vara mycket intressant att se dig förklara hur "marknaden" ska kunna lösa problemet.
    Cool

    Jag är intresserad av politik och ekonomi, debatterar gärna, men tyvärr inte med röda psykfall som er. Det ger inget tillbaka om ni förstår vad jag menar.
    Diskussion och debatt ska vara givande, med er blir det bara en blandning av komik åt er totala dumhet och fascination över hur dårar som er "tänker".
    Det är bara kul i lagom doser.

    Varför skulle jag vara skyldig nåt svar på era vrickade frågeställningar?
    Freedom
    Freedom


    Antal inlägg : 1404
    Join date : 11-03-04
    Age : 62
    Ort : Malmö

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  Freedom 2011-05-25, 17:44

    Jag är intresserad av politik och ekonomi, debatterar gärna

    Det har du inte visat de senaste fem åren, så när börjar debatten ?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  formsvackan 2011-05-25, 18:01

    RedMentalCase skrev:Varför skulle jag vara skyldig nåt svar på era vrickade frågeställningar?
    Nej vi begär inte det omöjliga av dig, men du ska heller inte inbilla dig att du kan få oss att tro att "marknaden" löser detta. Det är för fasiken "marknaden" som ställt till med eländet och skattebetalarna som nu får stå för notan.

    Att jubelidioten BH inbillar sig motsatsen styrker bara våra argument Very Happy
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  formsvackan 2011-05-25, 18:10

    redalert skrev:Att skuldbördan har ökat?
    Är du förvånad ? Det ligger i systemets natur att så sker kontinuerligt. Om inte skulle karusellen stanna och med den även du och jag.
    redalert skrev:Nej du det kan man endast belasta politikerna för de är de som styr över större delen av folks pengar!
    Nej, det är i verkligheten bankirerna som styr ! Det borde alla normalbegåvade kunna inse i och med att "folks pengar" nu måste användas till att rädda bankirerna ur den knipa de själva satt sig i. Om denna knipa är avsiktligt skapad vet jag inte, men den innebär trots allt en stor förmögenhetsöverföring till bankirerna.
    redalert skrev:Och du vill utöka denna makt genom att höja skatten när skall det gå upp för er djupingar att höjd skatt inte löser det som för höga skatter skapat?
    För h-vete din j*vla dumskalle, skatterna används till ränteinbetalningar till bankirerna. Deras trick att mot ränta låna ut påhittade pengar är vad som förorsakat eländet.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  redalert 2011-05-25, 18:13

    formsvackan skrev:
    redalert skrev:Att skuldbördan har ökat?
    Är du förvånad ? Det ligger i systemts natur att så sker kontinuerligt. Om inte skulle karusellen stanna och med den även du och jag.
    redalert skrev:Nej du det kan man endast belasta politikerna för de är de som styr över större delen av folks pengar!
    Nej, det är i verkligheten bankirerna som styr ! Det borde alla normalbegåvade kunna inse i och med att "folks pengar" nu måste användas till att rädda bankirerna ur den knipa de själva satt sig i. Om denna knipa är avsiktligt skapad vet jag inte, men den innebär trots allt en stor förmögenhetsöverföring till bankirerna.
    redalert skrev:Och du vill utöka denna makt genom att höja skatten när skall det gå upp för er djupingar att höjd skatt inte löser det som för höga skatter skapat?
    För h-vete din j*vla dumskalle, skatterna används till ränteinbetalningar till bankirerna. Deras trick att mot ränta låna ut påhittade pengar är vad som förorsakat eländet.

    Hittar de inga ekonomer inom vänsterrörelsen?

    Undrar varför? Laughing
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  formsvackan 2011-05-25, 18:15

    redalert skrev:Hittar de inga ekonomer inom vänsterrörelsen?
    och hur skulle du känna igen en sådan ?
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  redalert 2011-05-25, 18:25

    formsvackan skrev:
    redalert skrev:Hittar de inga ekonomer inom vänsterrörelsen?
    och hur skulle du känna igen en sådan ?

    Vad har jag med vänsterns problem att hitta ekonomer att göra?

    Det är svårt att få ekonomer med sig med falsk matematik! Laughing

    P.S. Riksbanken styrs av politiker och bankerna styrs av riksbanken som även trycker sedlar med ensamrätt! Basketball

    Sponsored content


    eight bells and all is well Empty Sv: eight bells and all is well

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 22:09