Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+5
MartinLindgren
Sniperace
theward
RedCloud
Blåfront
9 posters

    Pärs lön: 18 kr per dag

    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  Blåfront 2009-07-10, 11:34

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5493634.ab

    Det gav honom också rätt till den habiliteringsersättning som fortfarande är hans enda lön. När Pär började, 1996, var ersättningen 36 kronor per dag.

    – Redan när jag började sa de att de skulle ordna ett riktigt jobb, säger Pär.

    Men åren har gått och med undantag för en kortare tid på ett fastighetsbolag har Pär blivit kvar på handelsträdgården.

    Sad

    Länsstyrelsen har begärt ett yttrande från socialnämnden och Nora kommun har fått till augusti på sig att svara. Under tiden vill ingen svara på varför man inte reagerat över att Pär i alla år arbetat utan lön.

    Ja varför?

    Kommunalrådet Sven Erik Nykvist (S) säger att han inte är insatt i ärendet men att han känner Pär väl.

    Smile Smile Smile Smile
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  RedCloud 2009-07-10, 11:36

    När ska du ta ett jobb BrunFront ?
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  Blåfront 2009-07-10, 11:38

    slingra dig inte offtopic rödfjant
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  RedCloud 2009-07-10, 11:39

    När ska du ta ett jobb BrunFront ?
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty jaha

    Inlägg  theward 2009-07-10, 11:42

    han får iaf lön... de flesta med sjukersättning eller aktivitetsersättning får jobba helt gratis...
    Bla min 14 år yngre bror och en kvinnligt bekant till mig

    Men visst är det konstigt att ingen reagerat.
    han borde ju snarare än ha sjukersättning, faktiskt ha en lönebidragsersättning med riktig lön.

    Där arbetsgivaren betalar 20-30% lönekostnaden...
    För jobbar han 8 timmar och faktiskt gör reel nytta då ska han banne mig ha lön

    Som jag ser det ska man ju ha lön för de timmar man jobbar, allt annat är sjukt

    Vem skulle jobba om den inte fick ett öre mer i plånboken för det??
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  Blåfront 2009-07-10, 11:59

    http://www.sweden.gov.se/sb/d/8980/a/80545

    Målet med instegsjobb är att nyanlända invandrare snabbare ska få jobb och etablera sig på arbetsmarknaden genom att incitamenten stärks för arbetsgivare att anställa, för kommuner att tidigt erbjuda effektiv undervisning i svenska för invandrare (sfi) och för individen att parallellt med sfi-studierna söka sig ut på arbetsmarknaden.

    Lönesubventionen uppgår för näringslivet till 75 procent av lönekostnaden, maximalt 21 280 kronor per månad på heltid

    Very Happy Very Happy Smile Smile Very Happy Very Happy
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty vart är felet i detta

    Inlägg  theward 2009-07-10, 12:01

    Blåfront skrev:http://www.sweden.gov.se/sb/d/8980/a/80545

    Målet med instegsjobb är att nyanlända invandrare snabbare ska få jobb och etablera sig på arbetsmarknaden genom att incitamenten stärks för arbetsgivare att anställa, för kommuner att tidigt erbjuda effektiv undervisning i svenska för invandrare (sfi) och för individen att parallellt med sfi-studierna söka sig ut på arbetsmarknaden.

    Lönesubventionen uppgår för näringslivet till 75 procent av lönekostnaden, maximalt 21 280 kronor per månad på heltid

    Very Happy Very Happy Smile Smile Very Happy Very Happy

    Ska inte invandrarna jobba??
    Dock tycker jag samma summa man kan få subventionerad skulle finnas på lönebidragsjobben också, inte 18600 kr
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  Blåfront 2009-07-10, 12:05

    Jo men varför ska staten betala 75% av invandrarnas löner?

    Varför är bidrag lösningen när man inte erkänner det inte finns jobb?

    Varför finns inte samma till svenskar som pär?
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  theward 2009-07-10, 12:08

    Blåfront skrev:Jo men varför ska staten betala 75% av invandrarnas löner?

    Varför är bidrag lösningen när man inte erkänner det inte finns jobb?

    Varför finns inte samma till svenskar som pär?

    BF det finns samma. Det heter lönebidrag...
    Att Pär hamnat snett innebär inte att alla hamnar snett.
    Bara för det finns instegsjobb så betyder inte att alla inavandrare har turen att få sådana heller....

    Är det bättre att invandrare ej integreras och varken kan tala svenska eller får nåt jobb?
    hur mkt av deras "lön" betalar staten då??
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  Blåfront 2009-07-10, 12:17

    Instegsjobb används som ursäkt att ej eräkänna vi tar emot för många vi inte har jobb åt och skyller på utanförskap
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty jag antar att du får jobb direkt om du flyttar till irak?

    Inlägg  theward 2009-07-10, 12:22

    Blåfront skrev:Instegsjobb används som ursäkt att ej eräkänna vi tar emot för många vi inte har jobb åt och skyller på utanförskap

    utan att kunna språket eller veta hur du ska bete dig i det landet??

    Med din skruvade logik så ska väl inte tex jag heller jobba eller få hjälp till att kunna jobba??

    Menar min arbetsgivare få också 75% i bidrag för mig...

    Vad i h-vete är det för samhälle du förespråkar egentligen??
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  Sniperace 2009-07-10, 12:26

    Detta är eg en svår fråga, Per är beviljad sjukersättning (sjukpension) som ska försörja honom, det han sedan får 18 kr om dagen för är något som han enligt lag har rätt till, kalla det social träning, aktivitet eller vad ni vill, detta är INTE något som ska försörja hopnom, utan istället en helt frivillig sak som ger hans liv lite mening, de flesta förstår nog att det är själsdödande och passiviserande att bara gå hemma utan någon meningsfull sysselsättning vilket drar många i skiten med alkohol drogmissbruk, eller bara försoffning så att man bara sitter apatisk framför TV,n.

    Själv gör jag så att jag GRATIS ställer upp och svetsar hos en kompis helt efter ork och lust utan några krav på prestation osv, detta ger mig oerhört mycket av just social samvaro och lite livsglädje..

    MEN skulle jag kunna försörja mig på detta, nej knappast, skulle kompisen kunna anställa mig och kunna gå jämt ut eller till och med med vinst? Nej, helt ärligt, det skulle helt enkelt inte funka.

    Visst, TÄNK om jag kunde få avtalsenlig lön, och att kompisen fick bidrag från staten att ha mig där, det hade varit fantastiskt, dels en bättre ekonomi, dels kanske mer livsglädje.

    Men det förutsätter att arbetsgivare accepterar att man inte kan dra in en heltidslön, det innebär att denne måste acceptera att man ofta inte kan göra mycket osv....

    att ställa denne som en frisk med krav på prestation och närvaro osv med sänkt lön vid frånvaro osv skulle knappast funka.

    Det finns ett otal människor som gör så här, MÅNGA som ställer up som vaktmästare hos föreningar osv, helt utan ersättning.

    Per ska ha ALLT beröm han kan få eftersom han gör vad han kan och klarar av, han är INTE tvingad till detta men gör det ändå, och han ÄR värd en extra ersättning för vad han gör, frågan är bara om hans "arbetsgivare" har råd att stå för en riktig lön med alla arbetsgivaravgifter, sociala avgifter osv....
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  MartinLindgren 2009-07-10, 12:40

    Suck..., Man vill fan nästan bara spy, Mr.Bluefront gör den här utnyttjade Pär, till en invandrar fråga,

    Är det inte lönedumpning som gäller i borgarsverige!
    Många som uppbär socbidrag tvingas också jobba full tid för att få bidraget!


    Måste inte du också stå till arbetsförmedlimgens förfogande eller är du pensionär?
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  blueheaven 2009-07-10, 12:49

    martin7lindgren skrev:Suck..., Man vill fan nästan bara spy, Mr.Bluefront gör den här utnyttjade Pär, till en invandrar fråga,

    Är det inte lönedumpning som gäller i borgarsverige!
    Många som uppbär socbidrag tvingas också jobba full tid för att få bidraget!


    Måste inte du också stå till arbetsförmedlimgens förfogande eller är du pensionär?

    Martin mår illa när andra inte jobbar så de kan betala in skatter så att martin kan få sitt bidrag utan att själv behöva jobba!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  Sniperace 2009-07-10, 13:34

    Många som uppbär socbidrag tvingas också jobba full tid för att få bidraget!
    Ja, eller åtminstone befinna sig på en av dem anvisad plats framför en dator åtta timmar per dag, men när det gäller arbetsför, som är utan arbete så ser jag inget fel i att SOC ställer detta krav, MEN det kravet finns INTE för sjukskrivna eller sjukpensionärer eftersom de har ju skäl att inte arbeta, dvs de kan inte eller FÅR inte pga sjukdomen.
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  Blåfront 2009-07-10, 14:44

    martin7lindgren skrev:Suck..., Man vill fan nästan bara spy, Mr.Bluefront gör den här utnyttjade Pär, till en invandrar fråga,

    Är det inte lönedumpning som gäller i borgarsverige!
    Många som uppbär socbidrag tvingas också jobba full tid för att få bidraget!


    Måste inte du också stå till arbetsförmedlimgens förfogande eller är du pensionär?

    Vadå utnyttjar? Det gör ju sossekommunen?

    Varför är det ok att pär utnyttjas för 18 kr per dag!

    Men staten går in med 75% av en nyanländsl lön

    Kan du förklara det martin utan ditt hat?

    FATTAR DU INTE JAG TYCKER DET ÄR ORÄTTVIST PUCKO??
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  RedCloud 2009-07-10, 14:46

    Rasistäcklet skrev:Varför är det ok att pär utnyttjas för 18 kr per dag!
    Men staten går in med 75% av en nyanländsl lön

    Du begriper inte så mycket va ?

    De 18:- kommer från kommunen.

    Den andra summan du nämner kommer från staten.

    Du vet att det är skillnad på stat & kommun va ?
    Inte ?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  Regndrottning 2009-07-10, 15:22

    Sniperace skrev:
    Många som uppbär socbidrag tvingas också jobba full tid för att få bidraget!
    Ja, eller åtminstone befinna sig på en av dem anvisad plats framför en dator åtta timmar per dag, men när det gäller arbetsför, som är utan arbete så ser jag inget fel i att SOC ställer detta krav, MEN det kravet finns INTE för sjukskrivna eller sjukpensionärer eftersom de har ju skäl att inte arbeta, dvs de kan inte eller FÅR inte pga sjukdomen.

    Nackdelen med dessa subventionerade arbeten är att det försvinner riktiga anställningar. D.v.s OM denne pär utför ett arbete som istället hade kunnat gå till någon anställd.

    Det gäller att vara MYCKET försiktig med subventionerade arbeten. Dessa skall inte få ersätta riktiga jobb.


    queen
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  blueheaven 2009-07-10, 16:00

    RedCloud skrev:
    Du vet att det är skillnad på stat & kommun va ?
    Inte ?

    Ja skillnaden består i att den ena kallas kommun och den andra kallas staten!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  RedCloud 2009-07-10, 16:01

    NollKollBlue skrev:Ja skillnaden består i att den ena kallas kommun och den andra kallas staten!

    om din begreppsvärld är på den nivån så förklarar det ju en hel del av den smörjan du skrivit tidigare. Laughing
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  blueheaven 2009-07-10, 16:11

    RedCloud skrev:
    NollKollBlue skrev:Ja skillnaden består i att den ena kallas kommun och den andra kallas staten!

    om din begreppsvärld är på den nivån så förklarar det ju en hel del av den smörjan du skrivit tidigare. Laughing

    Jaha och vari består övriga skillnader?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  RedCloud 2009-07-10, 16:12

    SuperNollKoll skrev:Jaha och vari består övriga skillnader?

    hint: tänk skatt tex

    det brukar ju vara ett kärt ämne bland schakalhögerns vänner
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  berralarzon 2009-07-10, 16:13

    RedCloud skrev:
    NollKollBlue skrev:Ja skillnaden består i att den ena kallas kommun och den andra kallas staten!

    om din begreppsvärld är på den nivån så förklarar det ju en hel del av den smörjan du skrivit tidigare. Laughing

    Smörja eller ej RedC blue skriver ju bara onelinerssmörja, nu har //berra semester och ska försöka åtminstone försöka "klappa" till blue på oneliners Svensktoppen ett tag.
    Wink
    //berra
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  MartinLindgren 2009-07-10, 16:16

    Pucko, snackar du med mig Mr.Bluefront, självklart ska man efter 13 år på en handelsträdgård ha full lön?

    Men det är fan ingen invandrarfråga!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  MartinLindgren 2009-07-10, 16:18

    Semester Berra, det låter hur bra som helst, kanske vi kan förvänta oss en Berra i toppform?

    Sponsored content


    Pärs lön: 18 kr per dag Empty Sv: Pärs lön: 18 kr per dag

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-27, 16:12