theward skrev:F.I.S.T skrev:theward skrev:F.I.S.T skrev:theward skrev:F.I.S.T skrev:ericTheDog skrev:Redvictory skrev:ericTheDog skrev:Regndrottning skrev:ericTheDog skrev:Regndrottning skrev:Vercingetorix skrev:"Sol-, vind-, vatten- och vågkraft ser du ingen potensial i?"
Vårt energibehov är som störst när det är som kallast.
Sol: Vi bor i det kalla nord med ett par timmar sol/dag under vintern.
Vind: När det är som kallast i Sverige är det högtryck, och i stort sett vindstilla.
Vatten: Älvarna fryser till is när det kryper nedåt de temperaturer vi hade under lång tid i vintras.
Vågkraft: Haven ligger istäckta och våglösa.
Det LÅTER jättefint, men är inte praktiskt möjligt i Sverige... Det vi faktiskt producerar under de förhållanden täcker inte vårt behov.
Där har du fel. Planer finns för att bygga jätte solkraftsanläggning i sahara, byggandet är redan på g för något liknande i Spanien. Denna solkraft skall kunna frsörja hela europa, dagtid. Nattetid så skall europa slå över till vind, vatten och vågkraft som produceras, bl.a. i de nordiska länderna.
Planer och lösningar finns redan. Och implemiteringen är redan igång.
När detta fungerar ser jag fram emot billig och ren Sahara-el. Till dess ser jag helst att kärnkraft prioriteras framför koleldning.
Det finns ingen, förutom elbolagen, som förespråksr kolkraft.
Jag tycker det är märkligt att tänkande människor stirrar sig blinda för en lösning och blundar för andra lösningar. Jag har, ett flertal gånger, räknat upp olika lösningarpå vårt energiproblem som skulle kunna öka vårt lands prodution av el.
När har jag blundat för dina lösningar? Jag säger ju att jag vill använda dem när de är redo för det. Så är inte fallet idag.
Du blundar ju hela tiden råttkräk! du ser svart eller vitt! kol eller kärnkraft! har du tänkt på hur många år det tar att bygga ett kärnkraftverk? har du tänkt på hur många service och underhåll de behöver har du tänkt på livslängden har du tänkt på slutförvaring risker utsläpp m,m m,m m,m ???
Nä det tror jag inte! för om man räknar bort all tid reaktorerna står pga underhåll så går det bort många månader då de inte kan leverera el! vad finns under den tiden?
Jag har också tänkt på att kärnkraften inte ger några växthusgaser. Det du.
Det du missat i ditt enögda resonemang är mycket... tydligen även att det blir avfall från kärnkraft... vet du överhuvud taget nånting om hur länge det avfallet är radioaktivt ??
Antar att han skiter i vad som händer om 50,100 eller 1000år....
Secrist är förälder !!
Ja det är väl fler än han som är på högersidan...det tycks ju inte hjälpa nämnvärt
Jag tänkte på hur man kan vara förälder, och förespråka något som förgiftar framtidens omgivning och miljö med avfall.... och i värsta fall förstör den helt ??
.... det går inte ihop
Det stora problemet är väl hur vi på både lång och kort sikt löser energi och utsläppsproblemen...
Det är ingen lätt nöt att knäcka
Nej... men som jag sa, hade det funnits pengar att göra i miljöbranschen så hade det reda uppfunnits, producerats och installerats och använts bra alternativ sedan 10-20 år tillbaka..... detta att det inte gjorts är en baksida av frisläppt marknadsekonomi