Sniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:vilka sänder sina bästa söner att bli präster i Sverige, Danmark, norge, tyskland, england osv?
det är nog något som passerat för ett antal år sedan i större delen av väst.
Prästerskapet är något på kraftig tillbakagång över större delen av världen.
och vad religionen SÄGER och vad sedan andra gör med den är en helt annan sak, där var det samma med kristendomen i tiden bak oss.
Vad ar påven för makt i Sverige, Danmark, Norge Tyskland, england osv?
Jag tror inte att han kan beordra en avrättning i NÅGOT land i världen eller?
förresten en påve VÄLJS av präster, och kan AVSÄTTAS av dessa, men styr inga länder förutom VAtikanen, att han sedan påverkar VÄLJARE i andra länder 'r en helt annan sak, men han har inga maktmedel att tvinga någon rösta som han vill, mer än att uttala sin önskan... så fäljer de som TROR att han är guds företrädare på jorden honom
På senare tid har det förändrats, vad gäller den synen. Men under hela vår historia, där kristendomen varit inblandad, så har det varit så som jag skriver!
Fortfarande ses ett uttalande av en präst som något man skall respektera, generellt sett!
Ja, under historiens gång har präster, oavsett titel, orsakat mycket lidande och död!
Oavsett HUR makten ser ut, så har han oinskränkt makt. Och hans ord väger tungt även utanför den katolska tron...
så¨du menar att inom islam lever de fortfarande i nästan forntid?
Att respektera en prästs uttalande ser jag inte som något man gör utan att ta hänsyn till vad han säger, en präst som är emot homosexuella blir väl inte särskilt respekterad eller hur?
hur respekterade man prästen som stödde våldtäktskillen?
hur respekteras präster som är emot kvinnopräster?
osv osv....
näää, den absoluta majoriteten skiter nog i vad en präst säger, de ser mer till vad de anser om det han säger, och att det är en präller ger inte större tyngd, snarare mindre...
Och JA, präster HAR i alla tider varit framme med grymheter och inom både kristendom och Islam, och inom kristendomen är det Katolikerna som leder STORT, men LÅNGT bak i tiden.
de enda som inte verkar gått framåt är dessa som leder den den hårda Islamlinjen
Such...
Du är banne mig ett riktigt TROLL i debatterna!
Oavsett vad jag skriver kan du vända det till vad du vill...