Samtidigt sänker man åldersgränsen för tandchecken från 75 till 65 år!
Utöver säger Lasse Ohly och V att på sikt måste vi ha ett system som behandlar hela kroppen lika,
Men vi rödgröna börjar dom äldre och yngre!
Rösta i vallokal
Vallokalens namn, adress och öppettid står på röstkortet som sänds till alla som är upptagna i röstlängden och har en adress.
Det finns en vallokal per valdistrikt och det är bara de som är folkbokförda i valdistriktet som får rösta i vallokalen.
Klicka här för att läsa mer om valdistrikt
Vallokalen har endast öppet på valdagen, ändå väljer c:a två tredjedelar att gå att rösta i sin vallokal.
I vallokalen finns valkuvert och valsedlar
Vid ingången till vallokalen brukar det finnas bord där valsedlarna har lagts ut. Genom att ta valsedlar för flera partier kan man undvika att någon får reda på vad man tänker rösta på.
Vid ingången till vallokalen står oftast en person som delar ut valkuvert och som hänvisar väljaren till en ledig valskärm.
Klicka här för att läsa mer om vilka partiers valsedlar som läggs ut
Väljaren gör i ordning rösten bakom en valskärm
Bakom valskärmen kan väljaren göra i ordning sin röst. Endast en valsedel ska läggas i varje kuvert. Det finns en penna bakom varje valskärm som man kan använda om man vill personrösta, dvs. sätta ett kryss i rutan för den kandidat som man helst vill ska bli vald för partiet.
Väljaren lämnar sedan rösten till röstmottagarna
Därefter går väljaren fram till röstmottagarna och lämnar fram kuverten. Numera måste varje väljare visa legitimation (om man inte är känd av röstmottagaren) eller låta någon annan intyga identiteten.
Samtidigt som röstmottagarna prickar av väljaren i röstlängden lägger de ner valkuverten i valurnorna. Det finns en valurna för varje val.
Preliminärt resultat redan på valnatten
På kvällen när röstmottagningen är avslutad öppnas varje valurna och rösterna räknas.
datic skrev:nästan ett halleluja moment! det verkar som att den gamla fylltratten inte är helt obildbar
dock har det smugit sig in ett litet fel i texten ovan, de lokaler man förtidsröstar i den 1-19 september heter Röstningslokaler, de lokaler man direktröstar i på valdagen (dvs får sin röst stoppad i urnan) heter vallokaler.
En liten men betydelsefull skillnad. I tex Botkyrka finns det 14 röstningslokaler och 44 vallokaler (som bara har öppet på valdagen).
I en mindre kommun tex Lycksele så finns det 3 röstningslokaler och 8 vallokaler, ingen av dem har gemensam adress, dvs det är inte samma lokal som du kan förtidsrösta och direktrösta, så om du går till en röstningslokal den 19:e så kommer din röst att räknas som en förtidsröst även om den sker på valdagen, och i så fall räknas på onsdagen efter valet.
Har man väl direktröstat i sin vallokal så kan man inte ändra rösten efter det. Så fort rösten blivit stoppad i urnan så gäller den rösten utan möjlighet till ändring.
MartinLindgren skrev:Mera rödgröna valöften, gratis tandvård för unga upp till 24 år mot dagens 19 år!
Samtidigt sänker man åldersgränsen för tandchecken från 75 till 65 år!
Utöver säger Lasse Ohly och V att på sikt måste vi ha ett system som behandlar hela kroppen lika,
Men vi rödgröna börjar dom äldre och yngre!
MartinLindgren skrev:Inga ock Mr.Doggen, bara ett klarläggande från förra valet när jag sa samma sak men det blåa drevet blev hysteriska och kastade sig över mig i flera månader om hur fel jag hade!
Rätt kan bara bli rätt, och fel blir fel Mr.Doggen, men nu blev det alltså rätt igen!
Grrr, vov, vov Mr.Doggen, nu kan du i lugn och ro smyga iväg med din rödgröna keps och rösta rödgrönt precis var du vill,
Men om du skulle ångra dig efter att du dammat av regnbågskepsen och bytt ut den rödgröna så går det hur bra som helst att rösta om med regnbågskepsen på!
MartinLindgren skrev:Jag förstår att du sparkar bakut åt rödgröna välfärds förslag som vänder sig i första hand mot dom mest behöver (tandvård)!
För trots att du går i taket och sliter ditt hår av frustation, så tror jag att många unga upp till 24 år och äldre från 65 år som kan börja tandvården 10 år tidigare välkommnar det rödgröna förslaget!
ericTheDog skrev:MartinLindgren skrev:Inga ock Mr.Doggen, bara ett klarläggande från förra valet när jag sa samma sak men det blåa drevet blev hysteriska och kastade sig över mig i flera månader om hur fel jag hade!
Rätt kan bara bli rätt, och fel blir fel Mr.Doggen, men nu blev det alltså rätt igen!
Grrr, vov, vov Mr.Doggen, nu kan du i lugn och ro smyga iväg med din rödgröna keps och rösta rödgrönt precis var du vill,
Men om du skulle ångra dig efter att du dammat av regnbågskepsen och bytt ut den rödgröna så går det hur bra som helst att rösta om med regnbågskepsen på!
Det var ju fint martin att du ändrat dig och nu håller med oss. Och faktum kvarstår. Har du direktröstat i vallokal på valdagen så är denna din röst oåterkallelig.
ericTheDog skrev:MartinLindgren skrev:Jag förstår att du sparkar bakut åt rödgröna välfärds förslag som vänder sig i första hand mot dom mest behöver (tandvård)!
För trots att du går i taket och sliter ditt hår av frustation, så tror jag att många unga upp till 24 år och äldre från 65 år som kan börja tandvården 10 år tidigare välkommnar det rödgröna förslaget!
Ja, de under 24 är ju verkligen de som behöver tandvård, eller hur var det nu?
theward skrev:ericTheDog skrev:MartinLindgren skrev:Jag förstår att du sparkar bakut åt rödgröna välfärds förslag som vänder sig i första hand mot dom mest behöver (tandvård)!
ja faktiskt är det mkt viktigt att unga sköter sina tänder, då dåligt tandhälsa bara blir värre med åren..
Tänker man på den stora arbetslösheten bland unga
och många inte uppfyllt kraven för att få a-kassa.
Så är det många unga som inte har råd att gå till tandläkaren
theward skrev:ericTheDog skrev:MartinLindgren skrev:Jag förstår att du sparkar bakut åt rödgröna välfärds förslag som vänder sig i första hand mot dom mest behöver (tandvård)!
ja faktiskt är det mkt viktigt att unga sköter sina tänder, då dåligt tandhälsa bara blir värre med åren..
Tänker man på den stora arbetslösheten bland unga
och många inte uppfyllt kraven för att få a-kassa.
Så är det många unga som inte har råd att gå till tandläkaren
ericTheDog skrev:De rödgröna ställer hela tiden grupp mot grupp. Heltidsarbetande låg och medelinkomsttagare som ska betala bidragslyftarnas kalas.
Vi ställer inte upp på det längre. Därför vann Alliansen valet 2006 och kommer fortsätta vinna valen ända till rödgrön röra skärper till sig.
ericTheDog skrev:De rödgröna ställer hela tiden grupp mot grupp. Heltidsarbetande låg och medelinkomsttagare som ska betala bidragslyftarnas kalas.
Vi ställer inte upp på det längre. Därför vann Alliansen valet 2006 och kommer fortsätta vinna valen ända till rödgrön röra skärper till sig.
MartinLindgren skrev:Just det, ingen hemlighet att Adolf både tog sig och höll sig kvar vid makten genom att utöva projektionism, fokusförsjuka sina egna svagheter och läggningar avledande mot andra!
Att han var homosexuell har många vittnat om, särskillt från hans yngre år, när han bodde i Wien,
Som på Adolfs tid inte sågs med blida ögon, något man inte skyltade med, vilket ledde till klappjakt mot sina likar när han kom till makten, helt enkelt ett spel för galleriet som fick kosta mycket lidande för oskyldiga människor!
Men nu anno 2010 här hemma är det valet 19 speptember som gäller, då vi ska kicka alliansen genom att rösta rödgrönt!