Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+3
Infra
Dao
Susz X
7 posters

☀★ ❤ Ship To Gaza !!! Från Människa till Människa!. ❤☀★

Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

☀★ ❤ Ship To Gaza !!! Från Människa till Människa!. ❤☀★ - Sida 4 Empty Sv: ☀★ ❤ Ship To Gaza !!! Från Människa till Människa!. ❤☀★

Inlägg  Sniperace 2010-07-05, 09:53

Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Det räcker inte med muddringspråm, det är fråga om vädigt stora projecteringar att bygga en hamn för djupgående större båtar.

Stora problem för krigshetsarna här inne, märker jag...

Man behöver ingen stor hamn för att lossa båtarna, däremot för att få dem att lägga till! Så det går att skicka hur stora båtar som helst...

Med hjälp av sändningarna, kan de bygga en större hamn - bland annat!

Du menar att det är bättre att ligga tre sjömil ut och skicka ut småbåtar att lossa i?

Istället för att bygga en riktig hamn?

Jaja, tycker du att det ska vara så så är det väl bäst på det sättet, jag som i min enfald trodde det skulle vara bra med riktiga hamnar, tänk vad fel man kan ha! Very Happy

Visst hade det varit bättre att bygga en riktig hamn - men för det behöver de nödsändningar med cement och verktyg!

Fram tills dess får man göra så gott man kan!

Men hjälpen skall FRAM!!!

Trots att du inte vill det!

Och då undrar jag genast, hur har det med att skicka muddringsbåtar att göra?

det jag skrev är att det skulle INTE räcka, och att lösa det du nu skriver om ehövs inga muddringsbåtar för....

hur står det egentligen till DAO, var det bara så att du vill ge ett tjyvnyp? Very Happy

Och tills sådant är fixat är det oändligt mycket lättare och effektivare att ta detta via Ashdods superba hamn, den kan ta alla båtar utan problem....

TROTS ATT DU INTE VILL DET! Very Happy

Det behövs inga småbåtar för att lossa de stora skeppet.
    Det går bra att använda även större, mindre djupgående fartyg
    som når ända in till hamn. 4 vänder så har man tömt konvojlasten.

Ashdod? Nu är det ju så att varken Sniper eller israel
    bestämmer destination på hjälpsändningarna utan det gör
    nesättningarna och till syvende och sist kaptenen på
    respektive hjälpskepp.

Att föreslå Ashdod kan bara tolkas som ett ytterligare hån av
    Sniper som vet lika bra som vi andra att Ashdod är hamnen där
    isrel skall kunna sitta och välja och vraka bland gods som är
    avsett för palestinierna. Hittar man till äventyrs vapen
    eller delikatesser till ex så stjäl man det och behåller
    det själv, tjyvpacket. Aldrig Ashdod om rättvisan skall råda
    .

Oj, jag visste inte att du var en självutnämnd logistikexpert med tonvikt på sjötransporter Very Happy

Så du menar på fullt allvar att FYRA vändor med andra båtar tömmer sex båtar från konvojen?

Hur faktum är att jag HAR varit med om den typens lossning, det var med båten Lili Billner, vi var lastade med 60.000 TON majs, som levererades som nödhjälp till Sovjetunionen 1976 från USA, där ankrade vi upp ett par sjömil ut och lossade till mindre båtar, MEN det tog väldigt mycket LÄNGRE tid att lossa än vad det skulle gjot vid kaj, och det var inte bara ett par timmar mer, utan ett par DAGAR mer....

och som sagt, så länge blockaden finns har du exakt samma problem oavsett om det finns bra hamn i Gaze eller ej, de släpps inte fram ändå, så det gör noll skillnad eller hur.

MEN om blockaden släpps och de lyckats få fred så blir Ashdods hamn ett utmärkt införselställe för större båtar, så görs i ett flertal länder där de ansett att det ÄR onödigt att bygga en extra hamn bara någon kilometer från en superfin hamn i grannlandet.

resten av din inlaga är bara rasism och hatspyor.

Och faktiskt så ÄR det idag ISRAEL som bestämmer om båtar SKA tillåtas gå till GAZA, både enligt fn-avtal och den starkes rätt, vilket vi ju redan sett eller hur, så snacka inte skit Infra...
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

☀★ ❤ Ship To Gaza !!! Från Människa till Människa!. ❤☀★ - Sida 4 Empty Sv: ☀★ ❤ Ship To Gaza !!! Från Människa till Människa!. ❤☀★

Inlägg  Dao 2010-07-05, 10:01

Sniperace skrev:
    Om blockaden tas bort, KAN det fungera med Ashdos, men då skulle ju grejen med Ship to Gaza vara onödig, liksom... Laughing

Javist skulle ship to Gaza vara onödig, men visst fan skulle de väl behöva få in import till Gaza ändå eller hur?

Så hur du än vänder dig så finns tre olika alternativ, muddra och bygga en större hamn, använda metoden att ankra ett par sjömil ut och lossa med småbåtar, eller att helt enkelt använda Ashdods alldeles utmärkta hamn, där det sista på ett sätt är det bästa i fråga om allt, det är ju trots allt den mest optimala lösningen för att ha två olika storhamnar med bara en kort sträcka mellan är ganska dumt i fråga om att misshushålla med resurser.

och frågan om detta med blockaden, i denna ingår ju som bekant att INTE släppa in båtar och annat, då förefaller det dumt att bygga hamn och sådant där ingen ändå släpps in......

Det finns alltid många alternativ för fria människor. Men i Gaza är de inte fria.

Den optimala lösningen är att det blir fred, så att alla parter själva kan bestämma över de alternativ som finns!

Sammarbetet med Israel vore bra, men då måste Israel sluta kriga, ockupera och terrorisera palestinierna. Annar är det ju lite svårt att ha förtroende för dem...
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2010-07-05, 10:17

Sniperace skrev:Och faktiskt så ÄR det idag ISRAEL som bestämmer om båtar SKA tillåtas gå till GAZA, både enligt fn-avtal och den starkes rätt, vilket vi ju redan sett eller hur, så snacka inte skit Infra...
    Vapnens "rätt" har jag sett användas, men något FN-avtal är jag inte medveten om.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-05, 10:27

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:Och faktiskt så ÄR det idag ISRAEL som bestämmer om båtar SKA tillåtas gå till GAZA, både enligt fn-avtal och den starkes rätt, vilket vi ju redan sett eller hur, så snacka inte skit Infra...
    Vapnens "rätt" har jag sett användas, men något FN-avtal är jag inte medveten om.

Som vanligt har Sniper blandat ihop lite saker här.

Vad jag förstått har FN gett Israel uppgiften att stå för säkerheten även utanför Gazas kust - då palestinierna inta kan detta själva.

Givetvis menar FN då inte att de kan leka sjörövare, eller ens använda denna rätt för ett motsatt syfte! Smile

FN är ju som bekant klart hindrad att agera mot Israel, på grund av USA:s veto...
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-07-05, 10:33

Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Om blockaden tas bort, KAN det fungera med Ashdos, men då skulle ju grejen med Ship to Gaza vara onödig, liksom... Laughing

Javist skulle ship to Gaza vara onödig, men visst fan skulle de väl behöva få in import till Gaza ändå eller hur?

Så hur du än vänder dig så finns tre olika alternativ, muddra och bygga en större hamn, använda metoden att ankra ett par sjömil ut och lossa med småbåtar, eller att helt enkelt använda Ashdods alldeles utmärkta hamn, där det sista på ett sätt är det bästa i fråga om allt, det är ju trots allt den mest optimala lösningen för att ha två olika storhamnar med bara en kort sträcka mellan är ganska dumt i fråga om att misshushålla med resurser.

och frågan om detta med blockaden, i denna ingår ju som bekant att INTE släppa in båtar och annat, då förefaller det dumt att bygga hamn och sådant där ingen ändå släpps in......

Det finns alltid många alternativ för fria människor. Men i Gaza är de inte fria.

Den optimala lösningen är att det blir fred, så att alla parter själva kan bestämma över de alternativ som finns!

Sammarbetet med Israel vore bra, men då måste Israel sluta kriga, ockupera och terrorisera palestinierna. Annar är det ju lite svårt att ha förtroende för dem...

Men för att Israel ska sluta med detta måsta ALLA attacker mot dem från Gaza upphöra, och de som har makten där se till att ändra sina stadgar......

gjordes detta skulle de vara en väldigt god bit på vägen.

Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-05, 10:37

Sniperace skrev:Men för att Israel ska sluta med detta måsta ALLA attacker mot dem från Gaza upphöra, och de som har makten där se till att ändra sina stadgar......

De har som sagt testat detta redan - utan att komma någonstans på vägen...

Alla ockupationsmakter lovar allt - bara de ockuperade slutar göra motstånd!

Dock har jag aldrig hört någon utifrån försvara denna policy tidigare...

Du vet att hela din inställning strider mot folkrätten, va?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-07-05, 10:42

Dao skrev:
    Sniperace skrev:Men för att Israel ska sluta med detta måsta ALLA attacker mot dem från Gaza upphöra, och de som har makten där se till att ändra sina stadgar......

nej, det strider INTE mot folkrätten, det är hamaz metod som gör det, dvs raketer riktade explicipt mot Israels civila, deras sätt att förlägga sina baser, deras klädsel och smygande med vapen osv detta regleras klart i genevekonventionen.

och Israel gör då inte fel när de besvarar eftersom Hamaz övertramp ger dem rätten.

och nej, det har aldrig försökts, hur många gånger du än ljuger blir det inte sanning, att hamas försökt kanske är en annan sak, mern de lyckades tydligen inte eller hur, attackerna fortsatte och fortsätter ju.

det räcker inte att hamazmannen säger att förra raketen jag skickade den gick från Hamaz, den jag skickar nu kommer från allah.....
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-05, 11:00

Sniperace skrev:
    Dao skrev:

nej, det strider INTE mot folkrätten, det är hamaz metod som gör det, dvs raketer riktade explicipt mot Israels civila, deras sätt att förlägga sina baser, deras klädsel och smygande med vapen osv detta regleras klart i genevekonventionen.

och Israel gör då inte fel när de besvarar eftersom Hamaz övertramp ger dem rätten.

och nej, det har aldrig försökts, hur många gånger du än ljuger blir det inte sanning, att hamas försökt kanske är en annan sak, mern de lyckades tydligen inte eller hur, attackerna fortsatte och fortsätter ju.

det räcker inte att hamazmannen säger att förra raketen jag skickade den gick från Hamaz, den jag skickar nu kommer från allah.....

Du är som en vinylskiva som hakat upp sig!

Och inte blir det mer rätt för det! Laughing

Uppenbarligen känner du inte till en hel del, nu även Folkrätten!

Ja, attackerna fortsätter! Israel har attackerat i mer än 60 år, Hamas i knappt 10.

Givetvis är det därför Hamas fel! Laughing

Och ingen hade sådana stadgar från början, Sniper...
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-07-05, 11:03

Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:

Du är som en vinylskiva som hakat upp sig!

Och inte blir det mer rätt för det! Laughing

Uppenbarligen känner du inte till en hel del, nu även Folkrätten!

Ja, attackerna fortsätter! Israel har attackerat i mer än 60 år, Hamas i knappt 10.

Givetvis är det därför Hamas fel! Laughing

Och ingen hade sådana stadgar från början, Sniper...

innan hamaz var det fatah, som lade ner sitt våld och ändrade sina stadgar som innehåll samma saker...

innan dess var det andra osv osv.....

ISRAEL har blivit attackerat i mer än 60 år........

som arabvärlden sade innan, det blir en promenadseger att förinta Israel, men de fick som bekant fel....

och det med skivan som hakat upp sig faller lika mycket på dig...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-05, 11:08

Sniperace skrev:innan hamaz var det fatah, som lade ner sitt våld och ändrade sina stadgar som innehåll samma saker...

innan dess var det andra osv osv.....

ISRAEL har blivit attackerat i mer än 60 år........

som arabvärlden sade innan, det blir en promenadseger att förinta Israel, men de fick som bekant fel....

och det med skivan som hakat upp sig faller lika mycket på dig...

Och vilka ursäkter finns det mer för att bryta mot Folkrätten? Eller de mänskliga rättigheterna..?

Nej - Palestinierna kan inte bli kollektivt bestraffade vad arabstater anses ha gjort för 60 år sedan! Eller vad Fatah anses ha gjort tidigare? Eller ens vad Hamas anses göra idag!

Läs på om Folkrätten, nnan du fortsätter...

Detta börjar bli löjligt...

Och sluta vara enögd i din historiska tolkning, Sniper...
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-07-05, 11:10

tssss tssss
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-05, 11:20

Studera, och kom igen när du lärt dig lite mer:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkr%C3%A4tt

Testa att googla på Israel och Folkrätt samtidigt, så får du lite att studera! Laughing

Vi höres senare - när du tagit reda på mer!

Chao!
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2010-07-05, 15:40

Citat Sniper:

"Oj, jag visste inte att du var en självutnämnd logistikexpert med tonvikt på sjötransporter"

På tiden att du fick reda på det då. Du borde, som gammal sjöman och svabbgast veta att det finns transportpråmar som har den egenskapen att de alls inte är speciellt djupgående.

Jag pratar inte om nån tremastad bark här inte. Nä - breda lastpråmar utan köl skall det vara.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-07-05, 15:47

Infra skrev:Citat Sniper:

"Oj, jag visste inte att du var en självutnämnd logistikexpert med tonvikt på sjötransporter"

På tiden att du fick reda på det då. Du borde, som gammal sjöman och svabbgast veta att det finns transportpråmar som har den egenskapen att de alls inte är speciellt djupgående.

Jag pratar inte om nån tremastad bark här inte. Nä - breda lastpråmar utan köl skall det vara.

men som sagt, det är som jag skrev om majsen till Sovjet som vi lossade utanför Odessa i Svarta havet, jämfört med en dag vid kaj för att lossa, blev det sju dagar för ankar ett par sjömil ut.....

och det var just breda pråmar som inte krävde något direkt djup.....dragna av bojserbåtar.

man ska ju även tänka på att de bör ha utrustning för lastning och lossning, kranar som kan ta stora tyngder osv.....

så återigen är du ute i det blå....

och nej, jag var inte svabbgast, jag jobbade INTE på däck.... Very Happy (det fick jag inte pga färgblindhet) men maskin var inga problem...
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-07-05, 15:54

Ok. 7 vändor, då?
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-07-05, 16:08

Det beror ju på om godset lastats i kontejnrar eller inte.
    Kontejnrar måste kranlyftas, t ex.

Jag ljög om min bakgrund som logistiker. Däremot var jag (precis som Guilou)
    extra hamnarbetare som ung. Jag har licenskortet kvar med nummer och allt.
    Vi träffades i rotundan vid slussen vid 4 -5 - tiden om morgnarna och fick
    båtar fördelade om vi hade tur.

Enligt min erfarenhet langar man cementsäckar till ex mellan varandra,
    liksom kaffesäckar bl a. Men du har rätt om kranarna. Till och med
    kraftfoder i lösvikt (den låg lös i lastrummet!!!) lalstades först
    med en liten skoptraktor, sen för hand i nån behållare som lyftes med
    kran. Jag minns att jag förstörde ett par äskade skinnstövlar med det
    där fodret. Man hade kraftfoder ända upp i öronen innan arbetsdagen var
    slut. Det var ett jävligt jobb och luckbasen söp under arbetstid.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-07-05, 16:13

Infra skrev:Ok. 7 vändor, då?

Javisst, du verkar iallafall inte ha en aning om lastning och lossning av stora båtar, och vad som krävs runt detta osv...

som sagt en veckas lossning istället för en dags eller mindre att tömma en 60.000 tonnare ....

du vet det finns en anledning att de bygger hamnar för stora båtar, det lönar sig i längden gentemot att ankra upp ute på redden......
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-07-05, 16:18

Infra skrev:Det beror ju på om godset lastats i kontejnrar eller inte.
    Kontejnrar måste kranlyftas, t ex.

Jag ljög om min bakgrund som logistiker. Däremot var jag (precis som Guilou)
    extra hamnarbetare som ung. Jag har licenskortet kvar med nummer och allt.
    Vi träffades i rotundan vid slussen vid 4 -5 - tiden om morgnarna och fick
    båtar fördelade om vi hade tur.

Enligt min erfarenhet langar man cementsäckar till ex mellan varandra,
    liksom kaffesäckar bl a. Men du har rätt om kranarna. Till och med
    kraftfoder i lösvikt (den låg lös i lastrummet!!!) lalstades först
    med en liten skoptraktor, sen för hand i nån behållare som lyftes med
    kran. Jag minns att jag förstörde ett par äskade skinnstövlar med det
    där fodret. Man hade kraftfoder ända upp i öronen innan arbetsdagen var
    slut. Det var ett jävligt jobb och luckbasen söp under arbetstid.

ja, och i hamn med riktig utrustning kan man blåsa/suga ex majs....

och med orentliga skopor kan man ta otroliga mängder i varje, men dessa finns ju aldrig på dessa små pråmar....

redan på sjuttiotalet så såg man vilken skillnad i effektivitet i lastning lossning emot detta att langa säckar...

när vi lossade papper och lastade citrusfrukter i Ashdod, tömdes lasten på 4000 ton på nolltid, och lastningen av citrusfruktena tog nästa två dagar eftersom de skulle staplas så fint...
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-07-05, 16:20

[size=18]Då är det ju extra synd att herrefolket sitter och
    ransonerar nödhjälpen i den stan
    [
    /size]
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-07-05, 17:20

Infra skrev:[size=18]Då är det ju extra synd att herrefolket sitter och
    [
    /size]

JAvisst är det synd, men de säger sig ha skäl till det pga just HAMAZ, hamaz finns inte på västbanken och mot dem finns ingen blockad eller hur?
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2010-07-05, 20:47

Dao skrev:Som vanligt har Sniper blandat ihop lite saker här.

Vad jag förstått har FN gett Israel uppgiften att stå för säkerheten även utanför Gazas kust - då palestinierna inta kan detta själva....
    Jag trodde att detta reglerades i Oslo II. Något avtal där FN är en part har jag aldrig hört talas om.

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Peace/iaannex1.html#article14

THE ISRAELI-PALESTINIAN INTERIM AGREEMENT ON THE WEST BANK AND THE GAZA STRIP

ANNEX I

ARTICLE XIV

Security along the Coastline to the Sea of Gaza

General Rules of the Maritime Activity Zones

As part of Israel's responsibilities for safety and security within the three Maritime Activity Zones, Israel Navy vessels may sail throughout these zones, as necessary and without limitations, and may take any measures necessary against vessels suspected of being used for terrorist activities or for smuggling arms, ammunition, drugs, goods, of for any other illegal activity. The Palestinian Police will be notified of such actions, and the ensuing procedures will be coordinated through the MC.

Huruvida Israel följer detta bättre än andra punkter i Oslo II låter jag vara osagt.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-05, 20:51

formsvackan skrev:
    Dao skrev:Som vanligt har Sniper blandat ihop lite saker här.

Vad jag förstått har FN gett Israel uppgiften att stå för säkerheten även utanför Gazas kust - då palestinierna inta kan detta själva....
    Jag trodde att detta reglerades i Oslo II. Något avtal där FN är en part har jag aldrig hört talas om.

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Peace/iaannex1.html#article14

THE ISRAELI-PALESTINIAN INTERIM AGREEMENT ON THE WEST BANK AND THE GAZA STRIP

ANNEX I

ARTICLE XIV

Security along the Coastline to the Sea of Gaza

General Rules of the Maritime Activity Zones

As part of Israel's responsibilities for safety and security within the three Maritime Activity Zones, Israel Navy vessels may sail throughout these zones, as necessary and without limitations, and may take any measures necessary against vessels suspected of being used for terrorist activities or for smuggling arms, ammunition, drugs, goods, of for any other illegal activity. The Palestinian Police will be notified of such actions, and the ensuing procedures will be coordinated through the MC.

Huruvida Israel följer detta bättre än andra punkter i Oslo II låter jag vara osagt.

Du verkar ha mer koll på det än vad jag har...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-05, 20:52

Sniperace skrev:
    Infra skrev:Då är det ju extra synd att herrefolket sitter och
    [
    /size]

JAvisst är det synd, men de säger sig ha skäl till det pga just HAMAZ, hamaz finns inte på västbanken och mot dem finns ingen blockad eller hur?

[size=18]Hur hade du tänkt dig att en israelisk blockad mot Västbanken skulle fungera, Sniper?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-07-05, 20:57

Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    [
    /size]

[size=18]Hur hade du tänkt dig att en israelisk blockad mot Västbanken skulle fungera, Sniper?

de hade med all säkerhet kunnat blockera hela gränsen mot havet och mot Israel,,,,

och väldigt många från västbanken jobbar I Israel....
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-07-05, 21:08

Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    [
    /size]

de hade med all säkerhet kunnat blockera hela gränsen mot havet och mot Israel,,,,

och väldigt många från västbanken jobbar I Israel....

Du känner till muren och checkpointsen va?

Kan du också förklara för mig var Västbanken har tillgång till havet? Smile

Israel har inga överrenskommelser med Jordanien, på samma sätt som med Egypten, så en blockad skulle öppna upp för en förbrödring åt det hållet...

Det är knappast vad Israel vill! Smile

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 10:51