Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


3 posters

    TAMRÅTTOR

    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    TAMRÅTTOR Empty TAMRÅTTOR

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-21, 14:19

    Här kan intressade ställa frågor om tamråttor.

    Då jag har varit uppfödare av tamråttor i ca 10 år kan jag en del.

    Plus så kan jag visa upp bilder som visar olika färger och teckningar. Alla har varit söta, tillgivna och lekfulla sällskapsdjur.


    TAMRÅTTOR Silverfawnrexhanne

    Färgen är silverfawn och pälsen är rex.

    TAMRÅTTOR Pulcerimapulsar25veckor

    Cinnamonpearl Pucherima Pulsar 2,5 veckor med nyöppnade ögon.

    TAMRÅTTOR Japetusjoyride2

    [b]Japetus Joyride... cinnamon.b]

    queen
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    TAMRÅTTOR Empty Sv: TAMRÅTTOR

    Inlägg  cleopatra 2009-04-21, 15:02

    Tjusigt RD!! Very Happy Jag tänker inte sträcka mig så långt som till att de är söta, men charmiga verkar de. Det kanske är annorlunda när man "känner" dem?

    Hur många färger finns det, vad kostar en råtta hos en auktoriserad uppfödare och vet du någon seriös uppfödare i Stockholm? Jag kan iofs googla, men du kanske har "insidertips" på någon bra?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    TAMRÅTTOR Empty Sv: TAMRÅTTOR

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-21, 15:12

    [b]
    Phantomas och Brisbys är två bra uppfödare i Stockholm.

    finns säkert många fler men dessa två känner jag väl till och har haft råttor ifrån.

    Phantomas föder upp siames och Brisbys cinnamon och cinnamonpearl.

    Jag skulle rekommendera att du besöker en råttutställning. Det brukar de ha i dina trakter så här års.


    Kolla på www.rattsallskapet.se/[/b]


    Stora Vår-utsällningen är nästa vecka. Mycket besökvärd och finns säkert ungar till salu!

    queen
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    TAMRÅTTOR Empty Sv: TAMRÅTTOR

    Inlägg  MartinLindgren 2009-04-22, 11:39

    Det står en intressant artikel om just tamråttor i dagen DN!
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    TAMRÅTTOR Empty Sv: TAMRÅTTOR

    Inlägg  cleopatra 2009-04-22, 14:44

    Nähä, gubben tvärvägrade! Shocked

    -Jag har inte totalrenoverat hela lägenheten för att få den uppäten av råttor! var argumentet. Jag hade inget bra svar, för råttor GNAGER ju faktiskt på saker, det ligger i deras natur...*suckar* Får väl bli guldfisk eller vandrande pinnar då Rolling Eyes
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    TAMRÅTTOR Empty Sv: TAMRÅTTOR

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-22, 15:40

    cleopatra skrev:Nähä, gubben tvärvägrade! Shocked

    -Jag har inte totalrenoverat hela lägenheten för att få den uppäten av råttor! var argumentet. Jag hade inget bra svar, för råttor GNAGER ju faktiskt på saker, det ligger i deras natur...*suckar* Får väl bli guldfisk eller vandrande pinnar då Rolling Eyes

    Vad synd...

    Förklarade du inte att råttor bor i burar och inte springer lösa? Åtminstone inte utan uppsyn?

    Ja, råttor gnagar, det måste de. Deras framtänder växer tio cm om året... Så stekta ben är bra för dem likaså nötter i skal...

    Men jag förstår att din man inte vill ha lösspringande råttor, det ville jag heller inte ha. Jag tog ut mina rätt ofta och hade dem på mig eller lät dem springa på soffan under övervakning... De fick INTE springa fritt i lägenheten.


    queen
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    TAMRÅTTOR Empty Sv: TAMRÅTTOR

    Inlägg  cleopatra 2009-04-24, 14:25

    Regndrottning skrev:
    cleopatra skrev:Nähä, gubben tvärvägrade! Shocked

    -Jag har inte totalrenoverat hela lägenheten för att få den uppäten av råttor! var argumentet. Jag hade inget bra svar, för råttor GNAGER ju faktiskt på saker, det ligger i deras natur...*suckar* Får väl bli guldfisk eller vandrande pinnar då Rolling Eyes

    Vad synd...

    Förklarade du inte att råttor bor i burar och inte springer lösa? Åtminstone inte utan uppsyn?

    Ja, råttor gnagar, det måste de. Deras framtänder växer tio cm om året... Så stekta ben är bra för dem likaså nötter i skal...

    Men jag förstår att din man inte vill ha lösspringande råttor, det ville jag heller inte ha. Jag tog ut mina rätt ofta och hade dem på mig eller lät dem springa på soffan under övervakning... De fick INTE springa fritt i lägenheten.


    queen

    Vi surfade runt på lite olika sidor om råttor och kollade olika sorter, uppfödare och vad man bör tänka på när man ska köpa råtta när vi ramlade in på en sida och hittade det här:

    http://www.cosmonita.se/rattindex1.htm

    Jag hörde bara ett morrande ljud bredvid mig och fattade direkt att det var kört... affraid Rolling Eyes

    Jaha, för en kompis till mig hade alltid sin råttbur öppen och menade att de inte mådde bra av att vara instängda och på alla sidor vi var inne på verkade ägarna ha sina råttor springande fritt. Men du menar alltså att bara man tar ut dem ofta så kan man ha dem instängda resten av tiden utan att de mår dåligt av det? Gubben är ju väldigt händig så vi snackade om att bygga en stooooor bur själva, så utrymme skulle de ju inte sakna. Jaa...det kanske finns en chans iaf då.... cheers Ska prata med honom igen och se om han kan omvärdera sitt beslut med den nya infon. TACK för tipset RD!!! Very Happy
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    TAMRÅTTOR Empty Sv: TAMRÅTTOR

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-24, 14:38

    En stor bur är att föredra. Och hög också!

    Råttor behöver inte så mycket golvutrymme som de behöver klätterutrymme.

    Jag byggde mina egna burar genom att köpa bord på loppis. Vände upp och ner på dem, lackade några gånger, (för urinens skull), klädde med nät. Klippte ut nät och satte in hyllor i olika höjder, hände upp gamla brödkorgar, hängmattor av gammal tyg. Jag satte även in hus och rör...

    Mina burar var inte snygga men de var BRA! (Skall se om jag hittar någon bild... Nix... måste först skanna in bilder. Men här ser du vilket sorts nät jag använde... Ungen har klättrat upp och diar genom gallret...
    Wink

    TAMRÅTTOR Diargenomgaller2

    queen

    Sponsored content


    TAMRÅTTOR Empty Sv: TAMRÅTTOR

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-19, 16:37