Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
MartinLindgren
x-medborgare
Secrist
mimra
Infra
Dao
R.O.F.L
F.I.S.T
12 posters

Skuld eller Kreativitet... Brott och straff

x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Skuld eller Kreativitet... Brott och straff - Sida 2 Empty Sv: Skuld eller Kreativitet... Brott och straff

Inlägg  x-medborgare 2010-04-07, 16:40

Infra skrev:"Jag tänker flytta till ett land där de inte tar emot invandrare"

Very Happy
    he he listigt... Very Happy Japan lär ju vara väldigt restrektivt.. Cool
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Skuld eller Kreativitet... Brott och straff - Sida 2 Empty Sv: Skuld eller Kreativitet... Brott och straff

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-07, 17:20

Secrist skrev:Menar du att du vill återinföra aga?

Jag pratar inte om fysisk bestraffning. Jag pratar om lagens straff när du överträder de lagar och regler som samhället har satt. Vet inte riktigt varför du blandar in barnaga i debatten.

".... blandar in i debatten"....

har du läst tråden secrist ?....
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2010-04-07, 18:26

Nu talar vi samma språk F.I.S.T,vi har ju snackat lite om trådnamn tidigare,
    Den röda tråden säger du, ett lysande exempel som skulle kunna utvecklas till den
    RÖDGRÖNA TRÅDEN, ett tidlöst trådnamn som bjuder in till gott om svängrum! Wink
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Skuld eller Kreativitet... Brott och straff - Sida 2 Empty Aga

Inlägg  Secrist 2010-04-07, 22:48

".... blandar in i debatten"....

Ja, och var hamnar barnaga där?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-07, 22:58

Secrist skrev:".... blandar in i debatten"....

Ja, och var hamnar barnaga där?

Kommentera då gärna trådens ämne ! ...

Och som hemläxa... läs den igen...tänk en stund, och försök få till mer än 3 rader
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2010-04-07, 23:28

Brott och straff, skuld och konsekvens.

Tyvärr ser jag inget här som tyder på att TS skulle vilja ha ngn som helst
    konsekvens för ett begånget brott, det enda jag ser är det gamla vanliga
    "kliandet" bakom örat och frågan: Mår du dåligt lille vän?
    mimra
    mimra

Antal inlägg : 495

Inlägg  mimra 2010-04-07, 23:30

lazy skrev:Brott och straff, skuld och konsekvens.

Cool
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-04-07, 23:30

Secrist skrev:Menar du att du vill återinföra aga?

Jag pratar inte om fysisk bestraffning. Jag pratar om lagens straff när du överträder de lagar och regler som samhället har satt. Vet inte riktigt varför du blandar in barnaga i debatten.

Barnaga är en konsekvens enbart baserat på "straff"! Altså en yttre konsekvens för att barnen beter sig som människor...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-07, 23:32

Vad du anser dig se, och hur det egentligen är - är oftast två skilda saker!

Senast ändrad av Dao den 2010-04-07, 23:41, ändrad totalt 1 gång
    Secrist
    Secrist

Skuld eller Kreativitet... Brott och straff - Sida 2 Empty Barnaga

Inlägg  Secrist 2010-04-07, 23:40

Barnaga är en konsekvens enbart baserat på "straff"! Altså en yttre konsekvens för att barnen beter sig som människor...

Fast nu vill ju du inte straffa en person som ägnar sig åt barnaga eftersom du inte gillar straff.
    mimra
    mimra

Antal inlägg : 495

Inlägg  mimra 2010-04-07, 23:42

dao...mästerdebattören som skäller om nån ser saker från två håll påstår nu att han ser saker från två håll....gapskratt...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-07, 23:42

Secrist skrev:Barnaga är en konsekvens enbart baserat på "straff"! Altså en yttre konsekvens för att barnen beter sig som människor...

Fast nu vill ju du inte straffa en person som ägnar sig åt barnaga eftersom du inte gillar straff.

En som håller på med barnaga behöver hjälp - inte straff!
    Secrist
    Secrist

Skuld eller Kreativitet... Brott och straff - Sida 2 Empty Straff

Inlägg  Secrist 2010-04-07, 23:44

En som håller på med barnaga behöver hjälp - inte straff!

Och om hjälpen inte hjälper? Mer hjälp varenda gång han eller hon spöar upp sina ungar?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-08, 00:16

Går det att vara mer oklar och diffus än du är i dina inlägg ?
    TS... antar jag att du menar trådstartaren.... var ordet för långt ?
    Och om det nu skulle vara så vilket med all otydlighet inte framgår, att det är min tråd Lazy ger nån slags oformbar,utan-att-säga-nåt-så-nån-förstår-vad-Lazy-menar-kritik.... så tycker jag mig uttyda att Lazy tycker att det är oviktigt att ta reda på orsak och konsekvens när det gäller brottslighet. Vilket inte skulle förvåna mig eftersom det oxå alltid varit alliansens motto, att åtgärda symptomen, men strunta i förebyggande och att åtgärda orsaker.

Ingenstans i min tråd finner du att jag är emot straff för brott, av den enkla anledningen att jag inte är emot det.

Men nu var det inte detta tråden handlade om .....
    Tråden handlar om orsak och konsekvens, dvs ta bort/decimera orsakerna till att folk blir brottslingar. Tycker Lazy att detta är ointressant..... så tycker Lazy att det är bra med brottslighet.
    Och vad Lazy försöker åstadkomma med sin sista rad i sitt flummiga inlägg, antar jag är nån slags spydighet och antydan om att jag skulle stå för att man ska gulla med brottslingar., så kan hon ju försöka styrka det genom att visa vart jag skulle påstå detta.

Nu kan det hända att Lazy inte alls menade detta,det är ju liksom hennes taktik att med några ord säga ingenting, .... då kan man liksom skylla ifrån sig i nästa inlägg... detta är Lazys sätt. Så om jag har missuppfattat något av Lazys intentioner med sitt inlägg, råder jag henne att tala ur skägget nästa gång.
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2010-04-08, 00:34

Går det att vara mer oklar och diffus än du är i dina inlägg ?

Självklart, du har lyckats flera ggr.

TS... antar jag att du menar trådstartaren.... var ordet för långt ?

Eftersom du vet vad jag menar, varför ens fråga?

Tråden handlar om orsak och konsekvens, dvs ta bort/decimera orsakerna till att folk blir brottslingar. Tycker Lazy att detta är ointressant..... så tycker Lazy att det är bra med brottslighet.

Nix, lazy tycker inte att det är bra med brottslighet, dock vore det bättre
    med en mindre "enhögdhet" när det gäller kriminalitet.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-08, 02:23

Secrist skrev:En som håller på med barnaga behöver hjälp - inte straff!

Och om hjälpen inte hjälper? Mer hjälp varenda gång han eller hon spöar upp sina ungar?

Så straff skulle hjälpa bättre? Vem skall då straffa bestraffarna?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-08, 02:30

lazy skrev:Eftersom du vet vad jag menar, varför ens fråga?
    Ordet var tydligen för långt Cool

FIST skrev:Tråden handlar om orsak och konsekvens, dvs ta bort/decimera orsakerna till att folk blir brottslingar. Tycker Lazy att detta är ointressant..... så tycker Lazy att det är bra med brottslighet.

lazy skrev:Nix, lazy tycker inte att det är bra med brottslighet, dock vore det bättremed en mindre "enhögdhet" när det gäller kriminalitet.[/font]

Jag provar igen, och hoppas att Lazy vågar svara på frågan denna gång, och tar bort den del av frågan som Lazy använde sig av för att fly frågeställningen:

Tråden handlar om orsak och konsekvens, dvs ta bort/decimera orsakerna till att folk blir brottslingar. Tycker Lazy att detta är ointressant ??
    Secrist
    Secrist

Skuld eller Kreativitet... Brott och straff - Sida 2 Empty Regler

Inlägg  Secrist 2010-04-08, 15:42

Så straff skulle hjälpa bättre? Vem skall då straffa bestraffarna?

Varför bry sig om regler överhuvudtaget? Alla får göra vad man vill! Bra va? cheers
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-08, 15:48

Secrist skrev:Så straff skulle hjälpa bättre? Vem skall då straffa bestraffarna?

Varför bry sig om regler överhuvudtaget? Alla får göra vad man vill! Bra va? cheers

Du gör dig dummare nu Secrist.... det är inte nödvändigt... det var nog som det var förut Cool

för övrigt citerade du nyss Anders Borg: "Alla får göra vad man vill!"
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-08, 15:55

Secrist skrev:Så straff skulle hjälpa bättre? Vem skall då straffa bestraffarna?

Öhh... Jaha..?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-08, 15:56

Dao skrev:

Öhh... Jaha..?

Secrist "stod med båda fötterna på jorden" var det va ?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-08, 16:02

F.I.S.T skrev:
    Dao skrev:

Öhh... Jaha..?

Secrist "stod med båda fötterna på jorden" var det va ?

Typ...

Men det måste blåsa hårt där, för djävlar vad han svajar...
    Ezzlirsk
    Ezzlirsk

Antal inlägg : 847

Inlägg  Ezzlirsk 2010-04-08, 19:50

TS försöker med andra ord hävda att vi inte alls behöver straffa brottslingar då detta inte har någon större effekt på brottseskalering? Att dra en gräns på rätt och fel är alltså för omoraliskt för er vänstertomtar? Haha, ni är fan i mig otroliga.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-08, 20:54

Ezzlirsk skrev:TS försöker med andra ord hävda att vi inte alls behöver straffa brottslingar då detta inte har någon större effekt på brottseskalering? Att dra en gräns på rätt och fel är alltså för omoraliskt för er vänstertomtar? Haha, ni är fan i mig otroliga.

Jösses så du snurrar till det, Ezzlirsk.

Att dra en gräns är inte detsamma som att straffa!
    Ezzlirsk
    Ezzlirsk

Antal inlägg : 847

Inlägg  Ezzlirsk 2010-04-08, 23:54

Dao skrev:
    Ezzlirsk skrev:TS försöker med andra ord hävda att vi inte alls behöver straffa brottslingar då detta inte har någon större effekt på brottseskalering? Att dra en gräns på rätt och fel är alltså för omoraliskt för er vänstertomtar? Haha, ni är fan i mig otroliga.

Jösses så du snurrar till det, Ezzlirsk.

Att dra en gräns är inte detsamma som att straffa!

Är du allvarlig? Du anser inte att man skall straffas om man begår brott? Hur skall man visa att något är fel om steget i sig inte får konsekvens? Alla kan begå brott utan att straffas då straff - bevisligen enligt dig - är för omoraliskt även för våldtäktsmän och våldsidkare. Under Daos styre råder total kaos utan konsekvens. Ett lite väl moraliskt korrekt samhälle, tycker du inte?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 10:02