DirtyDog 2014-04-01, 12:19
formsvackan skrev: ericTheDog skrev:För 23:e gången typ, om jag finansierar min bostad med mina egna pensionspengar så behöver inte banken finansiera något bolån. Ett nollsummespel. Fattar du verkligen inte det?
Att radera ut 1 500 miljarder, eller mer, av bankernas "belåningsbara tillgångar" kallar du ett nollsummespel. Vojne, vojne .......
Att du dessutom skulle tvingas till att spara ihop till pensionen en gång till tycks du vara lyckligt omedveten om
Ni talar förvisso förbi varann.
Jag tror att eTD försöker förmedla att det är MER lönsamt att lägga sina pengar på boendet än på pensionsfonder.
Därmed inte sagt att det lönar sig att ha en DYR bostad utan en bostad som i sig innehar ett värde för framtiden och som indirekt kan kompensera för en låg pension.
Det han talade om att inte behöva amortera sina skulder beror rimligtvis på hur stor risk man är villig att ta. Man kan ALDRIG förutse räntan för framtiden och OM den skulle stiga kraftigt så gäller det att man har en buffert som kan hantera detta. Annars kan man tvingas sälja när värdet på det man äger är som lägst.
Kan man klara den höga räntan (som sällan är långvarig) så saknar värdet på bostaden betydelse fram till dess att den säljs.
Huruvida det lönar sig att pensionsspara eller ej kan man få en uppfattning om
HÄR.
Att "Låna" från sina egna pensionspengar låter märkligt?
Är väl samma sak som att inte pensionsspara alls?
Det blir nog besvärligt då man har en garanterad minimipension som man knappast kan få tulla på?