Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+10
redalert
Thetaxpayer
ericTheDog
Regndrottning
Infra
Sniperace
Sossar ee lata
Secrist
lazy
F.I.S.T
14 posters

Littorin talar ut i TV

Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Littorin talar ut i TV - Sida 3 Empty Sv: Littorin talar ut i TV

Inlägg  Thetaxpayer 2013-08-25, 01:06

Regndrottning skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Regndrottning skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Regndrottning skrev:
    ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:
    ericTheDog skrev:Littorin ger jag inte mycket för, men...

...hur i hela friden försvarar man sig mot en anonym anklagelse som blåses upp till ett mediadrev?
    Genom att låta den anklangande komma till tals.

Som det är nu är det mycket ensidigt. Littorin få försvara sig offentligt men de anklagande kan inte offentligtgöras. Och då går 'maktens man' som segrare. Det är ju synd om honom......Rolling Eyes  Och, ärligt talat, hur mycket trovärdighet och respekt får en prostituerad?
    Jag vet inte varför någon av dem skulle förtjäna vare sig trovärdighet eller respekt?

Om "Anna" är en av Aftonbladet påhittad figur (troligt) så har ju Aftonbladet bättre chans att komma till tals än de flesta av oss.

Om Anna däremot är på riktigt och talar sanning, så var de ju vid tidpunkten överens om ett tjänsteköp. Och ärligt talat, vem f-n bryr sig om det? Det är 2013 och inte 1962. Om detta vore sant vore det en bagatell av sällan skådat slag och knappast något som förtjänar spaltmetrar.
    Två personer gör en sak tillsammans. En av dem skrivs det spaltmetrar om... den andra 'förtjänar inte spaltmetrar'. Lyssnar du på dig själv här? Med detta säger du att lagstiftningen inte skall gälla alla i Sverige. Varför stiftas det då lagar?   Det du säger innebär att en maktmänniska kan göra vadsomhelst och klara sig undan.

Dock, så vill nu negligera att en maktens man är anklagad för  lagbrott!! Oavsett vad du anser om själva lagen så är Littorin en av de människor som anstiftade lagen! Är det okej att en politiker bryter emot lagen? Har du inte högre krav än så på folkvalda representanter?

Har Littorin köpt sex så har han begått ett lagbrott. Littorin, i så fall, är en kriminell person.  Och som alla kriminella så är det minsta man kan då begära är en ordentlig utredning därom.
    Fotnot,
    "brottet" hade varit preskriberat när drevet startade.
    Och? Det är fortfarande brott.... Och, om det är sant, är Littorin en brottsling. Även om han inte kan åtalas så blir inte hans gärning ogjord.

Det var mest som information.
    Men det är alltså helt irrelevant och kan aldrig bli något av en eventuell anmälan. Ungefär samma som att man sonat sitt brott. Så varför dra upp det inför stundande valrörelse?
    Vad tror du om det?
    Där är jag ambivalent.

Om en människa har sonat sitt brott skall det betraktas som ur världen.

Angående just Littorin är det något annorlunda. Han har misstankarna på sig. Han har inte blivit sonad. Och en brottsbenägen människa vill jag inte ha som folkvald. En sådan människa borde vara en belastning för vilket parti som helst då de visat sig vara opålitliga. En politiker KAN inte ställa sig över lagen.

Med detta menar jag inte påskina att Littorin är skyldig. Därom vet jag inte. Men, han är heller inte rentvådd och har fortfarande misstankarna mot sig.

Personligen tror jag att det hänt. Personligen anser jag att det är ett skitbrott och borde aldrig varit ett brott. Mendet tar ju inte från Aftonbladets deras ansvar i att en då demokratiskt vald riksdagsman blir avsatt utan bevis under stundande valrörelse. Det anser jag vara ett demokratiskt problem.
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2013-08-25, 01:10

Regndrottning skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Regndrottning skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Regndrottning skrev:
    ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:

...hur i hela friden försvarar man sig mot en anonym anklagelse som blåses upp till ett mediadrev?

Som det är nu är det mycket ensidigt. Littorin få försvara sig offentligt men de anklagande kan inte offentligtgöras. Och då går 'maktens man' som segrare. Det är ju synd om honom......Rolling Eyes  Och, ärligt talat, hur mycket trovärdighet och respekt får en prostituerad?
    Jag vet inte varför någon av dem skulle förtjäna vare sig trovärdighet eller respekt?

Om "Anna" är en av Aftonbladet påhittad figur (troligt) så har ju Aftonbladet bättre chans att komma till tals än de flesta av oss.

Om Anna däremot är på riktigt och talar sanning, så var de ju vid tidpunkten överens om ett tjänsteköp. Och ärligt talat, vem f-n bryr sig om det? Det är 2013 och inte 1962. Om detta vore sant vore det en bagatell av sällan skådat slag och knappast något som förtjänar spaltmetrar.
    Två personer gör en sak tillsammans. En av dem skrivs det spaltmetrar om... den andra 'förtjänar inte spaltmetrar'. Lyssnar du på dig själv här? Med detta säger du att lagstiftningen inte skall gälla alla i Sverige. Varför stiftas det då lagar?   Det du säger innebär att en maktmänniska kan göra vadsomhelst och klara sig undan.

Dock, så vill nu negligera att en maktens man är anklagad för  lagbrott!! Oavsett vad du anser om själva lagen så är Littorin en av de människor som anstiftade lagen! Är det okej att en politiker bryter emot lagen? Har du inte högre krav än så på folkvalda representanter?

Har Littorin köpt sex så har han begått ett lagbrott. Littorin, i så fall, är en kriminell person.  Och som alla kriminella så är det minsta man kan då begära är en ordentlig utredning därom.
    Fotnot,
    Och? Det är fortfarande brott.... Och, om det är sant, är Littorin en brottsling. Även om han inte kan åtalas så blir inte hans gärning ogjord.
    Men det är alltså helt irrelevant och kan aldrig bli något av en eventuell anmälan. Ungefär samma som att man sonat sitt brott. Så varför dra upp det inför stundande valrörelse?
    Vad tror du om det?
    Där är jag ambivalent.

Angående just Littorin är det något annorlunda. Han har misstankarna på sig. Han har inte blivit sonad. Och en brottsbenägen människa vill jag inte ha som folkvald. En sådan människa borde vara en belastning för vilket parti som helst då de visat sig vara opålitliga. En politiker KAN inte ställa sig över lagen.

Med detta menar jag inte påskina att Littorin är skyldig. Därom vet jag inte. Men, han är heller inte rentvådd och har fortfarande misstankarna mot sig.
    Pudelns kärna, Littorin kommer aldrig bli rentvådd p.g.a att den person som anklagade honom aldrig kommer träda fram, rätt?

Därför tyckte jag att F.I.S.T gjorde fel att jämföra honom med personer som bevisligen gjort fel men ändå finns kvar i politiken (bortsett från Beltran av förklarliga skäl.)
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2013-08-25, 19:18

Regndrottning skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Regndrottning skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Regndrottning skrev:
    ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:

Fotnot,

Vad tror du om det?
    Där är jag ambivalent.

Då är vi tillbaka till ruta nummer ett igen. Med ditt resonemang skulle varenda riksdagsman kunna entledigas helt utan ett enda bevis. Detta då du anser att en anonym, obekräftad anklagelse ska orsaka "belastning".
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2013-08-25, 20:18

ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Regndrottning skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Regndrottning skrev:
    ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:

Fotnot,
    Vad tror du om det?
    Där är jag ambivalent.

Då är vi tillbaka till ruta nummer ett igen. Med ditt resonemang skulle varenda riksdagsman kunna entledigas helt utan ett enda bevis. Detta då du anser att en anonym, obekräftad anklagelse ska orsaka "belastning".
    Vad är alternativet?

Nu har jag inte sagt ett ord om bevisbördan. Det kan jag göra om du är intresserad.

Vi kan då riskera att få riksdag och regering full av människor som struntar i lagen när det passar dem. Vill vi verkligen att lagbrytare, (brottslingar), skall styra landet? Fast när det gäller sex, Hur skall det bevisas? Varför tror du att det är fritt fram att våldta i Sverige? Jo, för 'ord mot ord' är inget bevis. Och då frikänns våldtäkts män. Så hur skall någon bevisa att Littorin har haft sex med Anna? Hon är ju prostituerad alltså, inte trovärig.

Minns att Littorin själv avgick just så att anklagelserna inte skulle granskas.

Anklagelserna om brott skall utredas. 1. För att rentvå den anklagade så den kan fortsätta sin verksamhet, om oskyldig.

Däremot skall man inte kunna anklaga vilkorslöst. Falska anmälningar och mened skall kosta.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-08-25, 21:52

Thetaxpayer skrev:
    Regndrottning skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Regndrottning skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Regndrottning skrev:
    ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:

Fotnot,
    Vad tror du om det?
    Där är jag ambivalent.

Personligen tror jag att det hänt. Personligen anser jag att det är ett skitbrott och borde aldrig varit ett brott. Mendet tar ju inte från Aftonbladets deras ansvar i att en då demokratiskt vald riksdagsman blir avsatt utan bevis under stundande valrörelse. Det anser jag vara ett demokratiskt problem.

Att Littorin köpt sex någon gång tror jag också. Men jag tror samtidigt att "Anna" är påhittad av Aftonbladet. Dessutom anser jag att man är oskyldig till motsatsen är bevisad.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2013-08-25, 21:58

tydligen dömer här vänsterelement Littorin utan att det finns en rättslig dom eller ens en utredning som visar på skuld. Allt från en oidentifietad kvinna som sögs skyddas av pressens skydd av källa. detta KAN journalisten påstå att finnas men i vrrligheten ett fabricerat påsyående som inte kan emotbevisad då kvinnans nam hemlighålks för alla....

Dvs Littorin kan omöjligen emobevisa detaa och inga bevis finbs heller för hans skuld. Bara fördömanden och påståendwn om att gan är skyldig....

Är inte det lika äckligt som när andra dömer de som visat sig verkligen vara skyldig. Där har upprördheten varit stor för att ansra takat om att de tror denne var skyldig *puke*
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2013-08-25, 22:04

Sniperace skrev:tydligen dömer här vänsterelement Littorin utan att det finns en rättslig dom eller ens en utredning som visar på skuld. Allt från en oidentifietad kvinna som sögs skyddas av pressens skydd av källa. detta KAN journalisten påstå att finnas men i vrrligheten ett fabricerat påsyående som inte kan emotbevisad då kvinnans nam hemlighålks för alla....

Dvs Littorin kan omöjligen emobevisa detaa och inga bevis finbs heller för hans skuld. Bara fördömanden och påståendwn om att gan är skyldig....

Är inte det lika äckligt som när andra dömer de som visat sig verkligen vara skyldig. Där har upprördheten varit stor för att ansra takat om att de tror denne var skyldig *puke*
    Vem dömer? ... Just det... 'vänsterelement' dömer Littorin. Detta, om något är bevis för att du INTE läser vad som skrivs....Rolling Eyes Så 'puke' på dig själv....

Du glömmer också att Littorin SJÄLVMANT avgick just för att slippa utredas...... Men, Högerns minne är likt en såll.....
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-08-25, 22:08

rd,

Att avsätta ministrar baserat på anonyma anklagelser kommer aldrig att bli ett alternativ i nån större utsträckning. Varför det fungerade i fallet Littorin vet vi inte, Att han avgick bevisar ingenting alls. Att utsättas för ett drev är ingen lek och han kan ha avgått för att mildra detta drev.

Aftonbladet står fortfarande där med en bevisbörda. De har inte levererat.

Riksdag och regering är redan fullproppad med människor som begår lagbrott när det passar dem. De kör för fort och går mot röd gubbe lite efter behag. Så ska det också vara, även om de därmed kan anses kriminella.

Annars har du rätt i att sexbrott är svårbevisade, vilket leder till att skyldiga går fria. Men vi kanju inte gärna börja fälla oskyldiga, eller?

Sen kan jag tycka att det är moraliskt fel av "Anna" att springa till Aftonbladet. Ville hon inte ha sex med sina kunder hade hon ju kunnat sagt nej tack till dem. Och varför just Littorin av alla "högt uppsatta" hon hade sex med? De var ju överens. Vad är problemet?

Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2013-08-25, 22:22

ericTheDog skrev:rd,

Att avsätta ministrar baserat på anonyma anklagelser kommer aldrig att bli ett alternativ i nån större utsträckning. Varför det fungerade i fallet Littorin vet vi inte, Att han avgick bevisar ingenting alls. Att utsättas för ett drev är ingen lek och han kan ha avgått för att mildra detta drev.

Riksdag och regering är redan fullproppad med människor som begår lagbrott när det passar dem. De kör för fort och går mot röd gubbe lite efter behag. Så ska det också vara, även om de därmed kan anses kriminella.

Annars har du rätt i att sexbrott är svårbevisade, vilket leder till att skyldiga går fria. Men vi kanju inte gärna börja fälla oskyldiga, eller?

Sen kan jag tycka att det är moraliskt fel av "Anna" att springa till Aftonbladet. Ville hon inte ha sex med sina kunder hade hon ju kunnat sagt nej tack till dem. Och varför just Littorin av alla "högt uppsatta" hon hade sex med? De var ju överens. Vad är problemet?

en sak som jag undrar
    är HUR skulle Littorin kunna utredas n är kvinnans identitet hemlighölls och hon inte ville framträda för myndigheterna.

Undrar hu vissa tänker, i ett sådant fall kan man inte annat än fgörneka, man kan inte starta en rättsprocess där denna kvinna skyddas av presshemligheten till skydd v källor....
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-08-25, 22:49

Sniperace skrev:

en sak som jag undrar
    är HUR skulle Littorin kunna utredas n är kvinnans identitet hemlighölls och hon inte ville framträda för myndigheterna.

Undrar hu vissa tänker, i ett sådant fall kan man inte annat än fgörneka, man kan inte starta en rättsprocess där denna kvinna skyddas av presshemligheten till skydd v källor....

Det fanns naturligtvis aldrig ens på kartan att Littorin skulle utredas. Det kan t.o.m vara så illa att Aftonbladet blev mäkta förvånade när han blev så rädd vid första konfrontationen och sedan avgick. Min gissning är att Littorin hade en massa dåliga saker i bagaget. Nästa gissning är att de tre vise männen inte kunde veta vad Aftonbladet satt på för information. Därför var det säkrast att Littorin avgick. Idag inser nog de flesta att Aftonbladet inte hade ett smack att komma med.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2013-08-25, 23:05

Nu 'skrämmer' du mig. Menar du på allvar att det 'skall så vara' att riksdag och regering skall bestå av människor som inte respekterar de lagar som de själva stiftar? Menar du att politiker skall ha någon slags gräddfil beträffande vad som kan anses som brottsligt? Du anser att det är rätt att politiker som trotsar lagen skall få sitta kvar?

Ursäkta... nu tolkar jag i ett försök att verkligen förstå vad du menar. Om jag har läst dig korrekt så anser jag att du är helt fel ute. Våra folkvalda skall representera folket och agera i folkets intresse, inte sätta sig över folket. (Ja, ja... jag vet... i en perfekt värld så....) Dock så anser jag att en demokrati med folkvalda representanter som arbetar för folket är eftersträvansvärt.

'Problemet' är att sexköp är olagligt. Om Littorin köpte sex så bröt han medvetet mot lagen. Detta är felet.... Hade Littorin haft sex med "Anna" utan betalning så hade det då varit en struntsak.

Nej, vi kan inte fälla oskyldiga. Vilket leder till problemet att våldtäktsmän går lösa för att begå fler våldtäkter. En kvinna kan bli gruppvåldtagen av människor hon känner. Hon kan anmäla dessa. Allt som händer är att gärningsmännen säger "Hon var med på det". Hur skall hon kunna bevisa att hon sade nej och hon inte var med på det? Det kan hon inte och gärningsmännen går fria. Samt att rätten VET att de är skyldiga. Det kan bara inte bevisas... (Varför är det alltid kvinnan som saknar trovärdighet?)
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-08-25, 23:39

Japp, jag anser att det är rätt och rimligt att riksdagsledamöter som går mot röd gubbe eller kör för fort, sitter kvar. Jag tycker t.o.m det var rätt att Göran Persson satt kvar trots att han fångades på bild när han snattade (genom att provsmaka plockgodis).

Det som skrämmer mig mest av allt är människor som inte gör några "fel" alls, utan följer alla lagar och regler till punkt och pricka. Du skrev ju själv att du känner dig dum om du väntar på grön gubbe i en övergiven korsning. Vill du ha så knäppa politiker?

"Om Littorin köpte sex så bröt han medvetet mot lagen. Detta är felet."

Problemet med detta påstående är att OM du - rd - köpte sex så bröt du medvetet mot lagen. Men jag vet inte om du gjort det. Jag vet inte om Lars Ohly gjort det. Jag vet inte om Littorin gjort det. Jag anser att vi är farligt ute när rädslan för mediadrev avsätter politiker - utan att media ens försöker påvisa att deras sensationsartiklar har minsta uns av sanning.

Jag anser att eftersom Anna var glad och nöjd i hela 4 år efter händelsen, så borde artiklarna inte ha publicerats. Å andra sidan är jag övertygad om att Anna är påhittad och att det då passade Aftonbladet bra att placera tidshorisonten så att "brottet" skulle vara preskiberat.

I rättegången är det inte kvinnan som saknar trovärdighet. Det är bara det att bevisbördan ligger på åklagarens bord. Den åtalade behöver inte bevisa något. Så måste det vara. Jag kan dock tycka att man kan ändra lagen så att männen i ditt exempel måste ha ett skriftligt medgivande från kvinnan.

Vidare kan jag tycka att de kvinnor som väljer att umgås med våldsbenägna män tar en onödig risk, men det är ju deras val.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2013-08-26, 00:44

ericTheDog skrev:Japp, jag anser att det är rätt och rimligt att riksdagsledamöter som går mot röd gubbe eller kör för fort, sitter kvar. Jag tycker t.o.m det var rätt att Göran Persson satt kvar trots att han fångades på bild när han snattade (genom att provsmaka plockgodis).

Det som skrämmer mig mest av allt är människor som inte gör några "fel" alls, utan följer alla lagar och regler till punkt och pricka. Du skrev ju själv att du känner dig dum om du väntar på grön gubbe i en övergiven korsning. Vill du ha så knäppa politiker?

"Om Littorin köpte sex så bröt han medvetet mot lagen. Detta är felet."

Problemet med detta påstående är att OM du - rd - köpte sex så bröt du medvetet mot lagen. Men jag vet inte om du gjort det. Jag vet inte om Lars Ohly gjort det. Jag vet inte om Littorin gjort det. Jag anser att vi är farligt ute när rädslan för mediadrev avsätter politiker - utan att media ens försöker påvisa att deras sensationsartiklar har minsta uns av sanning.

Jag anser att eftersom Anna var glad och nöjd i hela 4 år efter händelsen, så borde artiklarna inte ha publicerats. Å andra sidan är jag övertygad om att Anna är påhittad och att det då passade Aftonbladet bra att placera tidshorisonten så att "brottet" skulle vara preskiberat.

I rättegången är det inte kvinnan som saknar trovärdighet. Det är bara det att bevisbördan ligger på åklagarens bord. Den åtalade behöver inte bevisa något. Så måste det vara. Jag kan dock tycka att man kan ändra lagen så att männen i ditt exempel måste ha ett skriftligt medgivande från kvinnan.

Vidare kan jag tycka att de kvinnor som väljer att umgås med våldsbenägna män tar en onödig risk, men det är ju deras val.
    Att gå mot röd gubbe gör inget, (för mig). Små vardagsförsyndelser som alla ägnar sig då och då gör heller inget.

Jag skrev... OM Littorin köpte sex... med betoning på ordet 'OM'. Jag vet heller inte om han gjorde detta eller inte. Konstigt nog så är det inte själva anklagelsen som får mig att bli tveksam på Littorin... Det är hans agerande. Så fort anklagelserna kom avsade han sig sina uppdrag. Han slutade och drog sig undan så fort. Han agerade som en man med något att dölja..... Och för att slippa en utredning så slutade han.

Nej, du missförstår. Det har hänt många gånger att killar har tagit chansen och våldtagit en tjej på en fest eller annat. Hur skall en kvionna veta om en man är våldbenägen innan han har utövat våld? Det är inte skumma, småkriminella som är det stora problemet. Det är granngrabben som passar på..... Det är kompisgänget som hetsar upp varandra på fyllan.... Numera är det fritt fram att våldta i Sverige för du kommer undan med det. En kvinna kan inte bevisa hon har blivit våldtagen. Hon var ju 'med på det'....

Du kanske också läste om en flicka som skrev att hon hade blivit våldtagen av en skolkamrat. Hon gick ut offentligt med detta. Vad hände? Jo... HON fick skiten, hon fick hot, hon blev bespottad. För inte kunde denne, snälle kille ha begått våldtäkt? Sånt får man inte ljuga om.... Vilket innebär att det är fritt fram för en kille att begå våldtäkt.
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2013-08-26, 02:03

Det finns ett förbud mot att gå mot röd gubbe, men ingen straffsanktion längre. Polisen kan alltså stoppa den som går på rött ljus, men får inte dela ut någon form av bestraffning, böter eller liknande.
    Orsaken till att det finns ett förbud (precis som att korsa vägen bredvid ett övergångsställe) är för att det skall bli lättare att avgöra skuld i händelse av att en olycka inträffar.

Den ursprungliga sexköpslagen antogs av riksdagen den 29 maj 1998, och löd: :"Den som mot ersättning skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse, döms - om inte gärningen är belagd med straff enligt brottsbalken - för köp av sexuella tjänster till böter eller fängelse i högst sex månader. Lagen trädde i kraft den 1 januari 1999. Den upphörde att gälla 1 april 2005 genom att bestämmelsen överfördes till brottsbalken.

Littorin kom in riksdagen i oktober 2006.

Om Littorin inte var skyldig till att ha haft sex med en prostituerad så är han en idiot som inte inser konsekvenserna av att INTE bemöta Aftonbladets påståenden och kräva bevis.  Vi kan inte ha idioter i riksdagen så därför var det bra att han avgick.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2013-08-26, 15:57

Regndrottning skrev: Varför är det alltid kvinnan som saknar trovärdighet?
    Lösningen på problemet är definitivt inte att börja tumma på rättssäkerheten, och sätta män i fängelse endast för att en kvinna pekat ut honom som våldtäktsman. Sverige är trots allt en rättsstat och en demokrati, där principen "oskyldig till motsatsen bevisats" bör komma i första hand.

http://www.expressen.se/kvp/domdes-felaktigt-for-valdtakt---skriver-bok/

Hur många oskyldigt dömda som inte skriver någon bok kan det tänkas finnas ?

Dessutom ....

http://www.expressen.se/gt/poliser-havdar-de-flesta-anmalda-valdtakterna-ar-uppdiktade/

Hur påverkar sådant kvinnors trovärdighet i polisens och maktens ögon ?

Våldtäkt är ett brott som ska beivras starkt med kännbara straff som följd. Det innebär att bevisläget också måste vara helt klart.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2013-08-26, 17:17

lazy skrev:
    F.I.S.T skrev:
    lazy skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Secrist skrev: Men eftersom det aldrig gick att lita på vad han sade så var hans dagar räknade som partiledare.
    varför "gick det aldrig att lita på det han sa" ?
    Vill du ha en (6 månaders) sammanfattning?

S-krisen
    Läs mer
    Skuggregering kan utmana regeringen Reinfeldt
    Skuggregering kan lättare sätta agendan
    Få räknade med Löfven
    S får stå för hela lönen till Löfven
    Stefan Löfven tystar den tidigare kritiken
    Partiet sätter gränsen
    S-veteranerna tror på Löfven
    ”Stefan Löfven är feminist”
    Så tycker nye S-ledaren
    Så ska Stefan Löfven vända ett parti i kris
    Löfven tackade och såg framåt
    Fosterbarnet som blev partiledare
    Ledarskribenterna ger Löfven sitt stöd
    Chatt om ledarvalet i S
    ”Stolt och glad” Löfven mötte pressen
    ”Att inte stressa hade varit bättre”
    ”Respekterad i breda läger”
    Löfven är VU:s förslag till ny S-ledare
    Demker: Ett slags provanställning
    ”Han kommer bli ett problem för Borg och Reinfeldt”
    "Jag kommer att vara jätteglad att fortsätta bygga"
    ”Han har ju varit med i några år nu”
    Gröning: Botten inte nådd för S
    Högaktuell teaterpjäs om Olof Palme i S-krisens Sverige
    Fakta: Stefan Löfven
    Partiledarfrågan kan avgöras redan i dag
    Ny ledare kan vara klar i veckan
    Slutspurt i jakten på S-ledare
    Juholtanhängare hoppar av
    Andnor vägrar kommentera valet av Juholt
    Valet av Juholt uppfyllde få av valberedningens kriterier
    ”Alla nej är skadliga för tilltron till partiet”
    Österberg: Skyldighet för ledande inom S att ställa upp
    S-ledare utses i ”snabb process”
    Ledningen utser Juholts efterträdare
    Johansson: Bilden kan inte vara att ingen vill ta över partiet
    Wallström öppen för S-jobb
    Affärerna ett hinder för Nuder
    Stort missnöje skjuter upp beskedet
    Debattörer: Ekonomi rätt väg för S – däremot inte ”M-makeover”
    VU-mötet ajournerat – enskilda samtal tar vid
    ”Han har fått frågan om att efterträda Juholt”
    Ny partiledare tidigast på fredag
    Håkan Juholt blev utröstad
    Experter: Waidelich faller tillsammans med Juholt
    Damberg duckar för frågan
    ”Jag hade behövt min stab tidigare”
    Kort vilopaus i partiledarjakten
    Nytt partiledarval: Öppen process ”finns på bordet”
    Fortsatt oklart när partiet har en ny ledare
    S-trio till DN.se: Brådskan talar emot extrakongress
    Tätt mellan blocken trots S-kris
    Pär Nuder vill inte bli S-ledare
    Här är de hetaste S–kandidaterna
    Pressat S måste snabbt hitta sin nya ledare
    Distrikten kräver större öppenhet i valprocessen
    Även vännerna tycker det var rätt att sluta
    S – ledarlöst och med dalande siffror
    Vänstern tar flyende S-väljare
    Nio namn – men ingen som tycks längta efter att bli S-ledare
    Chatt om Juholts avgång
    Göran Greider: Massmedierna fällde Håkan Juholt
    Juholt: Jag har tänkt i de här banorna länge
    Jämtin på presskonferens: S leds nu av partisekreteraren
    Juholts tal i dess helhet
    S-profiler: Ett nödvändigt steg
    Hinnfors: Usel krishantering
    SSU: Det bästa han kunde göra
    ”Socialdemokraternas särställning är över”
    Marie Demker: S urholkar tilltron att leda regering
    ”Möjligt att Nuder ser det här som ett bra läge”
    Håkan Juholt avgick som partiledare
    Källor till DN.se: Juholt avgår
    Diskutera: Vem ska bli ny ledare för S?
    Ekot: Jämtin tar över
    I dag kan Juholts tid vara över
    ”Aldrig tidigare har vi sett så låga siffror”
    Juholt kallar till möte – nya uppgifter om att han avgår
    Chatt med S-kännaren Christer Isaksson
    Lars Stjernkvist: Jag känner även fortsatt en klump i magen
    Statsvetaren: Mycket, mycket brant uppförsbacke för S
    Greider: Vi kan ha samma situation om en månad
    Västmanland står fast vid avgångskravet
    Kort S-besked: Juholt sitter kvar
    Förtroendet för Juholt rasar
    Flera S-krav på Juholts avgång
    ”En tidsfråga innan vi rasar”
    Bjereld: Juholts framtid avgörs i vår
    Juholt till mötet – undviker frågorna
    Här är alternativen till Håkan Juholt
    Flera ledamöter gav Juholt stöd
    ”Svårt att se vad som kan rädda förtroendet för Juholt”
    Bjereld: Inget avgångskrav än
    De kräver svar av Juholt
    Partiet ställer Juholt till svars
    Juholt: Känner ett mycket starkt stöd
    ”Viktig debatt för Juholt”
    Partiledardebatt en chans för Juholt att återta initiativ
    Blogg: Juholt pressas för a-kassebantning
    Ahlin vald trots S-kvinnornas protest
    ”Kritiken urholkar Ahlins auktoritet”
    Slalom i Sälen
    S fortsätter att backa
    Juholt: Jag har inte ljugit
    DI: Nya bevis om S budgetkaos
    Kräver stopp för Juholtkritik
    Morgan Johansson: Sluta käbbla
    Sahlin: Måste lyssna på oro och missnöje
    Ylva Johansson sågar Juholt
    Ny bottennotering för S
    Statsvetare: S klarar inte öppet val av partiordförande
    Juholt avslutar förlåt-turné
    Ännu lägre stöd för S
    Juholt har lärt en läxa
    Tydliga S-besked dröjer
    Så ska Juholt bli bättre
    Juholts stöd sjunker hos s-väljare
    Österberg gjorde en Östros
    S knäckfrågor inom skattepolitiken
    Svagt förtroende för Juholt
    Juholt: Sahlin är viktig för mig
    Sahlin osäker på om Juholt blir kvar
    Bjereld: Östros beteende är uppseendeväckande
    Juholt ångrar ursäkten
    ”Då var jag var helt ensam, nu har jag en stab”
    Fortsatt granskning av Juholt
    Ingen förundersökning mot Juholt
    ”Splittringen finns fortfarande kvar”
    Juholt på försoningsresa i landet
    Förundersökningen nedlagd
    ”Erkände” fortkörningar när han valdes – sedan blev det värre
    ”Juholts lag svajar betänkligt”
    Juholt på plats
    Pagrotsky: Situationen är mycket allvarlig
    Diskutera: Håkan Juholts bidragsaffär
    Otydlighet inom S förvärrar drevet
    Advokaten väntar på besked
    ”Ett alldeles utmärkt beslut”
    Juholt: Jag är djupt ångerfull
    ”Journalisterna hugger på allt”
    S-politiker står fast vid avgångskrav
    Maktkamp bakom drevet mot Juholt
    Juholt: På min nivå ska man klara en sådan här granskning
    Beslut om Juholt begått brott på fredagen
    Advokaten tror att utredningen snart läggs ned
    Juholt: Jag kör på fullt ut
    Första avgångskravet från partistyrelsen
    Starkt S-fäste kräver Juholts avgång
    Inledande Juholtförhör hålls torsdag förmiddag
    Advokaten: Inga skrivna regler finns
    Juholt: Man har accepterat min förklaring och ursäkt
    Stödet för Juholt har mer än halverats
    Juholts assistent tog timeout
    Johansson kände sig sviken av Juholt
    Tjänsteman kallades till förhör i Juholtutredning
    Ledande socialdemokrater vill att Juholt avgår
    ”Juholt riskerar två års fängelse”
    ”Juholt har riksdagsgruppens stöd”
    Kommunalråd kräver Juholts avgång
    Kommunalråd kräver Juholts avgång
    Kanslichef och assistent ger helt olika versioner
    Experter: Juholt klarar inte ett åtal
    Öppet S-krav om avgång
    Juholts assistent: Jag informerade honom i augusti
    Juholt och Blondinbella deltar i seminarium
    Juholt ska tala om lustfyllt ledarskap
    Statsvetare: Försvagat S skadar demokratin
    Advokaten: Han är störd över det här
    Juholt betalade inte tillbaka logipengar
    De flesta kan riksdagens regler
    Starkt stöd för Juholt efter S-mötesrunda
    Partistyrelseledamot: Time out måste diskuteras
    Toppolitiker i skandaler
    Advokaten: Jag kontaktades av Juholt i helgen
    Juholt välkomnar förundersökning
    Statsvetaren: Partikamraterna avgör Juholts framtid
    Förundersökning inledd mot Håkan Juholt
    DN:s Maria Crofts: Juholt kan få gå redan under förundersökningen
    Statsvetare: Svårt säga hur Juholt ska agera
    Reinfeldt: Viktigt ta konsekvenser
    Ännu en riksdagsledamot betalar tillbaka
    Bidragslag gäller inte i riksdagen
    S-källor om Juholt: Han ljuger
    Tidigare misstag fördel för Juholt
    ”Det är en lögn”
    Juholt har varit i blåsväder förr
    Socialdemokraterna fick Juholt när de behövde ordning och reda
    Juholt: ”Jag har försökt göra rätt”
    ”Riktig kris om uppgifterna stämmer”
    Juholt ska ha varnats redan 2009
    ”Oj! De är inte kloka”
    Partikollegerna bekymrade
    Riksenheten mot korruption granskar Juholt
    Juholts ersättning hett ledarämne
    Juholt: Jag har inte haft koll på reglerna
    Olika måttstockar för kvinnor och män
    Det här är reglerna för politikernas extrabostäder
    ”Juholt gör en maximal pudel”
    Opinion
    ”Nu måste Stefan Löfven ta itu med partiets arvssynder”
    En samlande kraft
    Öppenhet ger legitimitet
    ”Socialdemokratin måste på nytt gå i takt med tiden”
    Peter Wolodarski: Det började i Libyen och slutade i Folk och försvar
    Analys
    DN:s Maria Crofts: Juholt hade inget annat val än att avgå
    DN:s Maria Crofts: Troligen meddelar Juholt sin avgång
    Bakgrund
    Partiapparaten splittrad och tyngd av traditioner
    Det här är Håkan Juholt
    Turbulensen kring S-ledaren Håkan Juholt – detta har hänt

Allt om:
    S-krisen

Det har varit ett stormigt halvår sedan Håkan Juholt valdes till S-ledare tidigare i år. 25 mars: Håkan Juholt väljs till S-ledare.

26 mars: Håller sitt första stora tal, men tvingas direkt modifiera löftet om att se över pensionssystemet.

28 mars: Dagens Industri avslöjar att hans ”kulbo” Åsa Lindgren dömts för bedrägeri till villkorlig dom och dagsböter 2007. Valberedningen visste inte om det när Juholt föreslogs som S-ledare.

29 mars: Juholt gör sin första svängning i frågan om den svenska Libyeninsatsen.

31 mars: Den föräldralediga bostadspolitiska talesmannen Maryam Yazdanfar sparkas från sin post. I och med att partisekreteraren Ibrahim Baylan redan avgått finns ingen med utomeuropeisk bakgrund kvar i Juholts lag.

20 april: Svänger om fastighetsskatten. Han säger till TV4 att han inte vill ändra skatten utan att regeringen är med på det. I en tidigare DN-intervju sade han sig vilja ändra den.

24 april: Expressen rapporterar om Håkan Juholts samtal med sin särbo i en skybar i Istanbul, där han klagar över drinkpriset och sägs läsa upp interna mejl.

1 maj: Förstamajtalar i Falun, men kommer för sent och missar demonstrationståget.

29 september: Ett mejl från Carina Moberg, S-gruppledare i riksdagen, om skuggbudgeten läcker ut. ”Vi har en budgetmotion som inte håller måttet vare sig till form eller innehåll”, skriver hon. Först efter flera ändringar får Juholt och ekonomisk-politiske talesmannenTommy Waidelich igenom sin budget.

7 oktober: Aftonbladet avslöjar att Juholt fått upp till 90 000 kronor för mycket i bostadsbidrag från riksdagen för lägenheten i Västertorp i södra Stockholm.
    Tack ! det bevisar mediadrevet mot Juholt, men vad av detta menar du skulle göra honom mindre trovärdig än andra politiker ?
    Jag tror att Juholt själv besvarade den frågan bäst:

Oj! De är inte kloka. Jag är alldeles för yvig, ostrukturerad – jag har inte en personlighet som passar för att ha ett sådant ledande uppdrag. Jag vet det, jag känner mig själv väldigt väl. Jag ser det som helt otänkbart. Jag har varken kapaciteten politiskt eller socialt att ställa mig först i Sveriges största politiska parti. Jag inser min begränsning.
    Alltså kan vi lämna skitsnacket om "fusk" och "trovärdighet" och istället konstatera att han inte var rätt man för jobbet. Du förstår det är två helt olika saker
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2013-08-26, 17:19

F.I.S.T skrev: Alltså kan vi lämna skitsnacket om "fusk" och "trovärdighet" och istället konstatera att han inte var rätt man för jobbet. Du förstår det är två helt olika saker
    Ja blundar du bara tillräckligt hårt så kanske du slipper se! Laughing 
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Inlägg  Thetaxpayer 2013-08-26, 18:31

DirtyDog skrev:Det finns ett förbud mot att gå mot röd gubbe, men ingen straffsanktion längre. Polisen kan alltså stoppa den som går på rött ljus, men får inte dela ut någon form av bestraffning, böter eller liknande.
    Orsaken till att det finns ett förbud (precis som att korsa vägen bredvid ett övergångsställe) är för att det skall bli lättare att avgöra skuld i händelse av att en olycka inträffar.

Den ursprungliga sexköpslagen antogs av riksdagen den 29 maj 1998, och löd: :"Den som mot ersättning skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse, döms - om inte gärningen är belagd med straff enligt brottsbalken - för köp av sexuella tjänster till böter eller fängelse i högst sex månader. Lagen trädde i kraft den 1 januari 1999. Den upphörde att gälla 1 april 2005 genom att bestämmelsen överfördes till brottsbalken.

Om Littorin inte var skyldig till att ha haft sex med en prostituerad så är han en idiot som inte inser konsekvenserna av att INTE bemöta Aftonbladets påståenden och kräva bevis.  Vi kan inte ha idioter i riksdagen så därför var det bra att han avgick.

Inga idioter i riksdagen? Nej eller hur?Rolling Eyes  Jag tror att ganska många borde avgå om det kriteriet skall gälla. Very Happy 
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-08-26, 19:53

DirtyDog skrev:Det finns ett förbud mot att gå mot röd gubbe, men ingen straffsanktion längre. Polisen kan alltså stoppa den som går på rött ljus, men får inte dela ut någon form av bestraffning, böter eller liknande.

Röd gubbe-grejen var bara ett argument mot hysterin kring att sexköp är ett lagbrott.

Man ska inte glömma att Littorin med en process mot Aftonbladet riskerade försämra Alliansens valresultat 2010.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-08-26, 19:58

Foliets kommentar om kvinnro, lögner och trovärdighet tar nog veckans pris. Så j-a korkat.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2013-08-26, 20:16

ericTheDog skrev:Foliets kommentar om kvinnro, lögner och trovärdighet tar nog veckans pris. Så j-a korkat.
    Varför ska hen ändra ett vinnande koncept, idioter som foliet får bara uppmärksamhet om de just, beter sig som idioter.
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2013-08-26, 20:18

RedMentalCase skrev:
    ericTheDog skrev:Foliets kommentar om kvinnro, lögner och trovärdighet tar nog veckans pris. Så j-a korkat.
    Varför ska hen ändra ett vinnande koncept, idioter som foliet får bara uppmärksamhet om de just, beter sig som idioter.
    Forumhögerns "toppdebattörer"......
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2013-08-26, 20:29

RedMentalCase skrev:
    Sometimes I wish that I was the weather, you'd bring me up in conversation forever. And when it rained, I'd be the talk of the day.
    /John Mayer
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2013-08-26, 20:38

formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Sometimes I wish that I was the weather, you'd bring me up in conversation forever. And when it rained, I'd be the talk of the day.
    /John Mayer
    Så tråkigt för dig då att katalysatorn för när du kommer upp handlar om rödtomtar och idioter och inte vädret.Smile
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2013-08-26, 20:55

psykfallet skrev:Så tråkigt för dig då att katalysatorn för när du kommer upp handlar om rödtomtar och idioter och inte vädret
    Extremhögerns mästerdebattör......

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 20:55