Vercingetorix skrev:Secrist skrev:Vercingetorix skrev:RedCloud skrev:Vilka av mina (eller någon annan svensks) konkreta livsvillkor påverkas mer av beslut fattade i bolagstyrelser än de fattade i folkförsamlingar?
I ett anonymt bolagsrum någonstans i världen anser styrelsen att fabrik X inte ger tillräckligt med vinst, och beslutar att helt sonika lägga ner. En bygd, en massa människor drabbas, ett samhälle får ta stryk...
Tro mig det har hänt, händer och kommer att hända.
Oavsett vilka vi i demokratiska val har röstat fram.
Vari ligger det demokratiska att isf tvärtom tvinga ägarna att fortsätta driva en fabrik som bedöms olönsam, vilket i förlängningen skulle vara till men för bolagets samtliga anställda?
I ärlighetens namn så ska väl sägas att "inte tillräckligt lönsamt" inte automatiskt betyder olönsamt. Det kan lika gärna vara att avkastningen går ifrån 15% till 18% genom att förlägga produktionen någon annanstans.
Sant, men ett företags primära syfte är inte att idka välgörenhet. Är framtidsutsikterna ljusare annorstädes flyttar man dit. På samma sätt som människor gör det.
Absolut, men via en snabb titt på börsutvecklingen tycker jag mig se att de vinster som utlovas till följd av hysteriska flyttningar - lyser med sin frånvaro.