Sniperace 2013-02-21, 17:15
formsvackan skrev: Sniperace skrev: formsvackan skrev: RedMentalCase skrev:lol, här bara måste jag gå in och korrigera foliet, hen tror hen begriper nåt.
Frust havsis befinner sig till en viss del över havsnivå i fryst form, havsnivån påverkas inte alls.
Hört talas om "toppen på isberget" ?
isen tränger undan samma mängd vatten som sin vikt, dvs det varken stiger eller sjunker när den smälter, jag vill minnas det kallades Archimedes princip, rätta mig om jag har fel
Ställ ett glas med vatten i frysen i natt och kolla. Jag tror att vattnet expanderar när det fryser, gör inte du ?
Det var inte frågan, frågan är då var hamnar utan när det smält igen, på samma som den var innan den fryste.
fruset vatten tar större plats, men har samma vikt, så lägger du 1 kg is i en hink tränger detta undan 1 kg vatten och höjer nivån med hur mycket, jo en liter, och vad väger en liter vatten?
detta kilo is flyter då med den del som överstiger en liters volym ovanför vattenytan.
Så, som jag sa, om ett flytande isberg smälter så varken stiger eller sjunker vattenytan.
MEN om denna is står mot botten och har en avsevärd yta ovanför vattenytan så stiger nivån när denna smälter, men nu talade vi väl om friflytande is?