DirtyDog skrev:Skönt att konstatera att även du inser att de har fel.
Fel kan alla ha. Jag själv hade 1964 t.o.m. fel två gånger, samma år
DirtyDog skrev:När det gäller balansräkningen så är det ju självklart att alla avskrivningar påverkar balansräkningen och därmed resultatet. Det är ju liksom det som är MENINGEN med avskrivningar. Man minskar därmed den beskattningsbara vinsten.
Eftersom du själv drivit företag så borde du veta att avskrivningar ingalunda är att jämföra med förluster. Du borde även inse att om Vattenfall hade köpt ett antal Vindkraftverk för totalt 100 miljarder så hade de rimligtvis beräknat att skriva av dem på ca 20 år vilket innebär en avskrivning med 5 miljarder per år och efter drygt 3 år (som i detta fall) så hade avskrivningen passerat 15 miljarder.
Du utgår i resonemanget från att det rört sig om planenliga avskrivningar i egen verksamhet, vilket inte är fallet. Dessutom har jag heller inte koll på hur många och vilka avskrivningsprinciper som behövs för hela energibolag av denna storlek men du kanske vet, eller tror dig veta.
DirtyDog skrev:Min fråga till dig som fd företagare blir då: - Skulle Vattenfall isåfall ha förlorat 15 miljarder på sin investering på dessa vindkraftverk, eller är det kanske ANDRA faktorer som styr vad man egentligen har förlorat?
Om vi, istället för att kunskapslöst fantisera runt hypoteser, håller oss till den aktuella "affären" kan vi börja med att erkänna att vi och en del journalister varit en aning slarviga med terminologin. Att man i några artiklar skrivit att man varit tvingad till avskrivningar borde fått oss att reagera då planenliga avskrivningar är just planenliga och inte av situationen påtvingade.
Dessutom torde planenliga avskrivningar som sagt vara en "intern" affär i Nuons egen bokföring. Vattenfall lär väl som ägare enbart ha värdet av Nuon i sin och någon planenlig avskrivning avseende ett sådant ägande tror jag inte är vanligt förekommande. Jag utgår naturligtvis från att verksamheten fortfarande finns i Nuon.
Det rör sig vad jag förstår i detta fall om nedskrivningar (avskrivningar av engångskaraktär) vilket innebär en kostnad på resultaträkningen, alltså en ren förlust. Hittills är förlusten ca: 15 miljarder om jag inte är felinformerad. Vad säger att det inte blir mer ? En nedskrivning kan också backas, värdet kan alltså skrivas upp igen, om förutsättningarna för Nuons lönsamhet förändras.
DirtyDog skrev:Seså, frågan är ju ganska enkel för en företagare, eller hur?
Även om man lyckats med att hålla skattmasen borta från det egna lilla aktiebolaget i tio år, tror jag inte att hålla reda på bokförings- och avskrivningsprinciper för energibolag i denna storlek ska kallas "ganska enkelt".
Jag vet inte om jag får någon mera nyanserad bild av skeendet via dina länkar. Det man kan läsa ut ur dessa är åsikter om en bristande ansvarsfördelning mellan ägare och styrelse, ett dåligt affärsmannaskap och ett på feghet baserat politiskt hänsynstagande från regeringen, främst från Maud Olofssons sida.
Ifall du själv skulle uppleva en litet behov av förkovring, kan du börja här.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Avskrivninghttp://sv.wikipedia.org/wiki/NedskrivningAtt staten skulle ha förlorat 97 miljarder hittills är enligt mig rena tokerierna, detta sagt med reservation för att man inte gjort om spelreglerna utan att informera mig
Självklart kan man tycka att dessa 97 miljarder av våra gemensamma resurser som investerats i detta förlustprojekt skulle kunnat ha använts på ett betydligt bättre sätt. Det är därför förståeligt om någon anser att det i praktiken är 97 miljarder i sjön. Bokföringsmässigt är det dock inte så.
Lånade följande från din andra länk då jag helt stämmer in i formuleringen.
Nu i efterhand finns det goda skäl att ställa både bolagsstyrelsen och ansvariga statsråd mot väggen. Varför lyssnade ingen till varningssignalerna och hur sköter staten sitt ägaransvar? Det är befogade frågor som behöver få svar.Något ska vi väl fortsätta vara oense om så du i lugn och ro kan fortsätta använda din nedlåtande ton i kommande inlägg utan att behöva skämmas. Jag anser att landets energiförsörjning ska hanteras av staten. Du gör förmodligen inte det .....