formsvackan 2013-02-25, 19:01
Sniperace skrev:ja, för ett mer än några hundra år sedan..... på den plats islam verkar befinna sig idag, de har mycket att knappa in, så om några hundra år är de kanske där vi är idag eller?
Det kan gå mycket fortare om "problemet" hanteras på rätt sätt. På den tiden när mina förfäder eldade med kärringar fanns ingen högre utvecklad sekulär demokrati någonstans i världen vad jag vet. Idag finns detta och därför kan vi kanske verka som föredöme, om vi klara att vara detta vill säga.
Att demonisera islam och dess anhängare är inte rätt väg !
Vi bör istället hjälpa till med det vi kan för att demokratin ska kunna växa fram på deras egna villkor, inte på våra. I takt med att demokrati och jämlikhet utvecklas kommer religiös påverkan att minska. Det är bara att titta på vårt eget samhälle för att begripa detta. I många islamska länder kan det behövas en mycket lång resa, men den startar som alla med ett enda steg.
Detta steg kan vara en större acceptans från omvärlden.
De hemskheter som förekommer i religionens namn i vissa islamska länder måste vi försöka se som deras interna problem som endast kan, om inte elimineras så åtminstone minimeras genom samarbete, upplysning och stöd till de progressiva grupperingar som garanterat finns.
Bomber fungerar inte som ett medel att uppnå en demokratisk utveckling, inte heller fördömanden och isolering !
Då jag redan upplyst dig om min syn på religiös fanatism utgår jag från att du inte har behov av att kalla mig islamistälskare. Jag vill av hela mitt hjärta ha bort skiten, men ser kanske inte samma framkomliga väg som du gör.
Varje litet nytt ifrågasättande av "prästerskapet" är en framgång !