Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+2
RedCloud
Secrist
6 posters

Skolan behandlade kränkningar som påhitt

Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Skolan behandlade kränkningar som påhitt - Sida 3 Empty Sv: Skolan behandlade kränkningar som påhitt

Inlägg  Dao 2013-01-28, 00:28

Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:Nähä! Så du menar att det finns riktiga mobbingfall också? Så fantastiskt insiktsfullt! Rolling Eyes

Har denna slutsats passerat din enorma källkritiska förmåga?

Skrev till den självklarheten i mitt tillägg, för jag vet hur ni "debatterar"! Utan det skulle det ha hetat att jag inte tror att någon mobbas. Med den hycklas jag för att ha varit "insiktsfull"...

Lite tråkigt förutsägande bara...

Hela kommentaren om brstfälliga föräldrar och annat svammel var så tramsigt att det fick vad det förtjänade.

Kommentaren var baserad på egna och andras erfarenheter!

Ska vi välja att blunda för detta?

Länk? Källa?

En länk på mina erfarenheter?
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Skolan behandlade kränkningar som påhitt - Sida 3 Empty Sv: Skolan behandlade kränkningar som påhitt

Inlägg  Secrist 2013-01-28, 00:51

Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:Nähä! Så du menar att det finns riktiga mobbingfall också? Så fantastiskt insiktsfullt! Rolling Eyes

Skrev till den självklarheten i mitt tillägg, för jag vet hur ni "debatterar"! Utan det skulle det ha hetat att jag inte tror att någon mobbas. Med den hycklas jag för att ha varit "insiktsfull"...

Hela kommentaren om brstfälliga föräldrar och annat svammel var så tramsigt att det fick vad det förtjänade.

Länk? Källa?

Skulle det vara statistiskt signifikant menar du?
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2013-01-28, 10:58

Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:

Länk? Källa?

Berättade bara om mina och mina kollegers erfarenheter. Det var heller inget direkt kontroversiellt jag påståd, direkt...
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Inlägg  Secrist 2013-01-28, 14:49

Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:

Länk? Källa?

Berättade bara om mina och mina kollegers erfarenheter. Det var heller inget direkt kontroversiellt jag påståd, direkt...

Bara töntigt. Du sällar dig till samma skara som förvandlar skolgången till ett helsike för de barn som drabbas.

Berättelsen om nioåriga Stina skulle kunna handla om elaka ungar. Om de som inte ­hälsade när hon kom till ­skolan, om de som knuffades, slogs, snodde mössan och kallade henne jävla idiot varje dag.

I stället blev det en historia om de vuxna i hennes skola som valde att inte tro på det Stina berättade.

– Mitt hjärta blev alldeles svart, det kändes som att jag lika gärna kunde dö, säger ­Stina.

Stina sitter ihopkrupen i en stol och pillar med håret. I dag mår hon mycket bättre. Men hon har fortfarande tio kilos undervikt och får gå på behandlingar hos en sjukgymnast för att ta hand om skadorna efter mobbningen. Den mobbning som enligt ­Stinas klassföreståndare och dåvarande rektor på skolan i södra Norrland aldrig har funnits.

Skolinspektionen håller inte med. I april i år fick skolan hård kritik för hur de hanterat fallet.

Den 16 ­februari ville Stina inte gå till skolan, men hon gick med på det när hennes föräldrar och farmor och farfar lovade att cirkulera runt skolan under rasterna. En rast såg farmor och farfar Stina bli hårt knuffad av en kille i klassen. Stina klagade på ont i ryggen och på primärvårdsjouren dagen efter konstaterades det att hon hade blödningar i muskler i rygg, nacke och axlar. Ryggen var sned och ena skulderbladet stack ut. Läkaren anmälde skolan till socialtjänsten.

Varje gång det hände något sa Stina till olika vuxna på skolan och varje gång fick hon till svar att det inte var så farligt. Hennes tillit till vuxenvärlden smulades långsamt ner:

– Det är ingen idé ­mamma, ­lärarna tror alltid på de som ­säger att de inte gjort något.

Den 20 februari skrev Jenny ett mejl till rektorn, klassföreståndaren och ordföranden i skolans nolltoleransgrupp. Där berättade hon om Stinas skador efter knuffen, tog upp händelsen där ­Stina blev utslängd i vägen igen och frågade vad skolan hade för plan.

”Tror inte det finns något värre”
    Då äntligen fick föräldrarna ett svar från skolan. Men det gjorde dem fullständigt mållösa:

”Oro kan ställa till det för en det är jag väl medveten om, ändå kommer man till den punkt då det är dags för skolan att sätta ner foten. (…) Ingen har observerat att Stina har varit utsatt för fysiskt våld. Ingen har observerat att hon varit ensam. Hon har inte på minsta vis gett tecken av att ha ont eller varit ledsen. Det är fakta Tomas (…) Hur har hon fått ­sina skador?”

– Förstår du, när man gör allt för att hjälpa sitt barn, och sen blir man anklagad för att vara den som gör illa!? Jag tror inte att det finns något värre.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article15501774.ab

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 12:19