Det finns en hel del som talar för... Vad talar emot?
Själv har jag inte riktigt tagit ställning ännu...
Vercingetorix skrev:Med tanke på den senaste tidens uppmärksammade våldsbrott (som inte alltid är helt lärttuppklarade) är det inte utan att man funderar på fördelarna med ett nationellt DNA-register, där samtliga boende i landet finns registrerade.
F.I.S.T skrev:Vercingetorix skrev:Med tanke på den senaste tidens uppmärksammade våldsbrott (som inte alltid är helt lärttuppklarade) är det inte utan att man funderar på fördelarna med ett nationellt DNA-register, där samtliga boende i landet finns registrerade.
FRA, DNA-register, IPRED, datalagring ... njä skulle inte tro det
Inte någon direkt ny tanke du kommer med och heller inte speciellt liberalVercingetorix skrev:Med tanke på den senaste tidens uppmärksammade våldsbrott (som inte alltid är helt lärttuppklarade) är det inte utan att man funderar på fördelarna med ett nationellt DNA-register, där samtliga boende i landet finns registrerade.
Vercingetorix skrev:F.I.S.T skrev:Vercingetorix skrev:Med tanke på den senaste tidens uppmärksammade våldsbrott (som inte alltid är helt lärttuppklarade) är det inte utan att man funderar på fördelarna med ett nationellt DNA-register, där samtliga boende i landet finns registrerade.
FRA, DNA-register, IPRED, datalagring ... njä skulle inte tro det
Och om jag tillåts spela djävulens advokat; Varför inte? Ett register mer eller mindre?
Vore det så integritetskränkande som några säkert vill göra gällande? Särskilt med tanke på de brottsoffers integritet som blivit våldfört på sju resor värre. Skulle inte dessa offers integritet återupprättas något genom att snabbt kunna hitta en gärningsman?
Vercingetorix skrev:Med tanke på den senaste tidens uppmärksammade våldsbrott (som inte alltid är helt lärttuppklarade) är det inte utan att man funderar på fördelarna med ett nationellt DNA-register, där samtliga boende i landet finns registrerade.
Vercingetorix skrev:F.ö. gläds jag över att det tycks råda bred konsensus på forum om att staten inte bör åtnjuta för stor makt. Nästan en smula libertarianistiskt...
Ja, om Palme sköts vid den där busskuren så är det kränkande för alla som rökt där att polisen vet om att de har rökt där?RedCloud skrev:Exempel:
Du står och röker vid en busskur, slänger en fimp.
Ngt senare sker ett allvarligt brott vid nämnda busskur.
Man hittar fimpen, och vips är du misstänkt för brottet.
Ditt DNA finns ju där.....
RedCloud skrev:Det finns redan ett register för alla födda efter 1975.
PKU registret
Men polisen får bara i undantagsfall använda det.
Känt fall var mordet på Anna Lind.
RedMentalCase skrev:Kan inte låta bli att ännu en gång gapskratta åt idioten roffe.
Tror pajasen att man är misstänkt för ett brott bara för att ens DNA hittats i närheten?????
Vercingetorix skrev:F.ö. gläds jag över att det tycks råda bred konsensus på forum om att staten inte bör åtnjuta för stor makt. Nästan en smula libertarianistiskt...
Infra skrev:RedMentalCase skrev:Kan inte låta bli att ännu en gång gapskratta åt idioten roffe.
Tror pajasen att man är misstänkt för ett brott bara för att ens DNA hittats i närheten?????
Idiot! Polisen måste ju börja nånstans
och då börjar man alltid på brottsplatsen.
Dao skrev:Vercingetorix skrev:F.ö. gläds jag över att det tycks råda bred konsensus på forum om att staten inte bör åtnjuta för stor makt. Nästan en smula libertarianistiskt...
Annarkistisk grundsyn. Du är alltid välkommen!
Secrist skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:F.ö. gläds jag över att det tycks råda bred konsensus på forum om att staten inte bör åtnjuta för stor makt. Nästan en smula libertarianistiskt...
Liberal grundsyn. Raka motsatsen till den kommunistiska med en stark stat och detaljstyrning av invånarna.
Secrist skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:F.ö. gläds jag över att det tycks råda bred konsensus på forum om att staten inte bör åtnjuta för stor makt. Nästan en smula libertarianistiskt...
Liberal grundsyn. Raka motsatsen till den kommunistiska med en stark stat och detaljstyrning av invånarna.