Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+10
Infra
DirtyDog
RedMentalCase
Secrist
Dao
Regndrottning
formsvackan
RedCloud
F.I.S.T
Vercingetorix
14 posters

DNA-register?

Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

DNA-register? Empty DNA-register?

Inlägg  Vercingetorix 2013-01-14, 18:59

Med tanke på den senaste tidens uppmärksammade våldsbrott (som inte alltid är helt lärttuppklarade) är det inte utan att man funderar på fördelarna med ett nationellt DNA-register, där samtliga boende i landet finns registrerade.

Det finns en hel del som talar för... Vad talar emot?
    Själv har jag inte riktigt tagit ställning ännu...
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

DNA-register? Empty Sv: DNA-register?

Inlägg  F.I.S.T 2013-01-14, 19:08

Vercingetorix skrev:Med tanke på den senaste tidens uppmärksammade våldsbrott (som inte alltid är helt lärttuppklarade) är det inte utan att man funderar på fördelarna med ett nationellt DNA-register, där samtliga boende i landet finns registrerade.

FRA, DNA-register, IPRED, datalagring ... njä skulle inte tro det
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2013-01-14, 19:32

F.I.S.T skrev:
    Vercingetorix skrev:Med tanke på den senaste tidens uppmärksammade våldsbrott (som inte alltid är helt lärttuppklarade) är det inte utan att man funderar på fördelarna med ett nationellt DNA-register, där samtliga boende i landet finns registrerade.

Och om jag tillåts spela djävulens advokat; Varför inte? Ett register mer eller mindre?
    Vore det så integritetskränkande som några säkert vill göra gällande? Särskilt med tanke på de brottsoffers integritet som blivit våldfört på sju resor värre. Skulle inte dessa offers integritet återupprättas något genom att snabbt kunna hitta en gärningsman?
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2013-01-14, 20:27

Exempel:

Du står och röker vid en busskur, slänger en fimp.
    Ngt senare sker ett allvarligt brott vid nämnda busskur.
    Man hittar fimpen, och vips är du misstänkt för brottet.
    Ditt DNA finns ju där.....
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2013-01-14, 20:31

Inte någon direkt ny tanke du kommer med och heller inte speciellt liberal Very Happy

http://www.smedjan.com/etta.asp?sida=display&nr=980

Men samtidigt är tanken på att DNA-registrera alla en fruktansvärd idé. Skälet till denna avvisande hållning är huvudsakligen att skapandet av ett nationellt DNA-register skulle samla oproportionerligt mycket makt hos staten.

I det aktuella fallet rör det sig om en mycket speciell makt, makten att identifiera. Makten att identifiera har studerats endast bristfälligt i den rättsfilosofiska litteraturen, och när den diskuterats har den framför allt lyfts fram som ett element i debatten om den personliga integriteten. Makten att identifiera är en av de absoluta förutsättningarna för statens tvångsmakt.
    .
    .
    Upprättandet av ett DNA-register är alltså en betydande överföring av makt från individen till staten. Den enskildes makt att förbli anonym överlämnas till staten som förvandlar den till makten att identifiera medborgaren. Det rör sig om en enkelriktad överföring - medborgaren kan inte, när han eller hon en gång registrerats, ta tillbaka makten över sin identitet.

I ett perspektiv skulle vi kunna beskriva det föreslagna registret som en expropriationshandling, där individens äganderätt till sina egna identifikationsdata upplöses och övertas av staten. Ett förstatligande av den privata identiteten.

Statens utfästelser om att endast använda registret i händelse av brott är till intet förpliktigande och kan ändras när som helst.

Jag känner mig osäker men tror att jag passar i sammanhanget och påstår mig nöjd med det DNA-register som trots allt växer fram, innehållande redan kända kriminella.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2013-01-14, 20:34

Det finns redan ett register för alla födda efter 1975.

PKU registret

Men polisen får bara i undantagsfall använda det.
    Känt fall var mordet på Anna Lind.
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2013-01-14, 20:34

Vercingetorix skrev:
    F.I.S.T skrev:

Och om jag tillåts spela djävulens advokat; Varför inte? Ett register mer eller mindre?
    Vore det så integritetskränkande som några säkert vill göra gällande? Särskilt med tanke på de brottsoffers integritet som blivit våldfört på sju resor värre. Skulle inte dessa offers integritet återupprättas något genom att snabbt kunna hitta en gärningsman?

Svårt att säga emot dig. Även jag ser många fördelar med ett DNA register.

Dock så är jag emot det. Det skulle vara grovt integritetskränkande och vi har väl nog med sådant redan?

Hur många register räcker för poltikerna? För det är de som känner ett starkt behov av att ha koll på befolkningen. Hur många resister behövs för att vi skall mista vår frihet? Hur många register krävs innan någon kommer på att missbruka dem?

Jag är emot denna överdrivna bevakningen. Politikerna misstänkliggör, (är det ord?), hela befolkningen. vi är alla skyldiga tills annat är bevisat.

Däremot har jag inget emot ett DNA register på kriminella. Är någon dömd till straff så skall DNA registreras för framtida behov. Däremot om framtida behov inte infinner sig efter, t.ex. 10 år, så skall registret förstöras.

Intressant ämne, förresten...
    Wink
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2013-01-14, 20:37

Är inte så förtjust i denna form av förmyndarsamhälle. Givetvis kan detta användas för "gott", om uppsåtet är gott. Men det kan också användas åt andra hållet.

Men det spelar nog ingen roll oavsett. Det blir nog att vi får det ändå. Det ligger i tiden att kontrollera folk...
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2013-01-14, 20:50

En annan aspekt kan kanske vara huruvida detta register skulle innebära att makten ytterligare ökade fokus på att gripa och straffa, istället för att försöka förebygga.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2013-01-14, 20:54

Eller om det läcker DNA-info till försäkringsbolagen som ev nekar försäkringar pga spår av sjukdomar i DNAt....
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-01-14, 21:00

Farorna är helt enkelt större än eventuella vinster.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

DNA-register? Empty Njet

Inlägg  Secrist 2013-01-14, 21:42

Jag säger tack men nej tack till DNA register. Som någon sade:

Så länge jag har rent mjöl i påsen så ska ni skita i vad jag har i min påse.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2013-01-15, 01:24

Talar för, är ju som du själv säger uppenbart.

Talar emot, DNA är inte alltid så enkelt som man kan tro, det finns felmarginaler.
    Hur ska insamlingen gå till? Förvaringen?

Senast ändrad av RedMentalCase den 2013-01-15, 01:30, ändrad totalt 1 gång
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2013-01-15, 01:28

Tack för kloka svar... Filar tillsvidare på mitt eget ställningstagande, och konstaterar som vanligt att detta inte skall tas utan eftertanke...
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2013-01-15, 01:32

F.ö. gläds jag över att det tycks råda bred konsensus på forum om att staten inte bör åtnjuta för stor makt. Nästan en smula libertarianistiskt... Wink
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2013-01-15, 01:34

Vercingetorix skrev:F.ö. gläds jag över att det tycks råda bred konsensus på forum om att staten inte bör åtnjuta för stor makt. Nästan en smula libertarianistiskt... Wink

Tänk om KP-RC kunde uttrycka sig så välformulerat när folk inte håller med. Wink
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2013-01-15, 02:32

RedCloud skrev:Exempel:

Du står och röker vid en busskur, slänger en fimp.
    Ngt senare sker ett allvarligt brott vid nämnda busskur.
    Man hittar fimpen, och vips är du misstänkt för brottet.
    Ditt DNA finns ju där.....
    Ja, om Palme sköts vid den där busskuren så är det kränkande för alla som rökt där att polisen vet om att de har rökt där?
    Menar du att polisen automatiskt misstänker alla som rökt där för mordet?
    Blir de MER misstänkta än alla de som betalade sin bio-biljett med kreditkort på biografen 5 meter därifrån?
    Skall alla dessa personer också bli kränkta?

Om polisen fann mitt DNA på kniven som dödade Anna Lindh så borde jag kanske också bli kränkt om jag var helt oskyldig till mordet?
    Givetvis förhör de mig och får då reda på att jag kände på just en sådan kniv i en affär i närheten. Dock köpte jag den aldrig.
    Nu vet polisen plötsligt VARIFRÅN kniven kommer och kan genom detta och kvitton eller övervakningsfilm kanske lösa mordet snabbare?
    Jag ser inget problem med att NÅGONSIN figurera som misstänkt om jag inte kan bli fälld för att ha rört mordvapnet. Mig veterligen så krävs det lite mer bevis än så för att få någon fälld.

Det som däremot vore direkt osmakligt vore ifall kommunen kunde skicka dig en räkning på 800 kr för nedskräpning pga din slängda fimp. Ok, jag vet att dagens regler för nedskräpning inte innefattar fimpar eller tuggummi, men OM de gjorde det så vore det lite skrämmande. Men även då måste de väl ändå ha bättre bevis. Vem som helst kan ju ta din fimp från en askkopp och slänga den på marken. Det behöver ju inte ens vara i samma stad. Laughing

Alltså, DNA kommer troligtvis inte kunna fälla någon brottsling utan främst få dem att ingå i gruppen misstänkta och sen återstår att bevisa att man är skyldig. Det räcker knappast med att din sperma finns i ett våldtäktsoffer och det räcker eventuellt inte heller om hon även utpekar dig som skyldig. Det enda som kan bevisas är att det FANNS där men inte hur det kom dit och omständigheterna kring detta.
    Dock har man nog kommit en bit på vägen att lösa (det eventuella) brottet när man vet vems sperma det är.

Leif GW Persson gnällde lite över att polisen stängdes ute från det största DNA-registret även om han trots det inte vill ha ett heltäckande register.
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mordutredare-vill-ha-dna-register_7594684.svd

Låter inte detta lite inkonsekvent? Cool
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2013-01-15, 03:15

Kan inte låta bli att ännu en gång gapskratta åt idioten roffe.

Tror pajasen att man är misstänkt för ett brott bara för att ens DNA hittats i närheten?????
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2013-01-15, 03:57

RedCloud skrev:Det finns redan ett register för alla födda efter 1975.

PKU registret

Men polisen får bara i undantagsfall använda det.
    Känt fall var mordet på Anna Lind.

Ja. Utöver övriga sagolika förmåner har politiker gräddfil även postumt.
    Vilken tur att det inte är polisen som har kontroll eller juristiktion
    över det registret. Polisen har nämligen nekats i alla andra fall. Som i
    fallet med Linköpingsmorden år 2004.

Senast ändrad av Infra den 2013-01-15, 04:01, ändrad totalt 1 gång
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2013-01-15, 03:58

RedMentalCase skrev:Kan inte låta bli att ännu en gång gapskratta åt idioten roffe.

Tror pajasen att man är misstänkt för ett brott bara för att ens DNA hittats i närheten?????

Idiot! Polisen måste ju börja nånstans
    och då börjar man alltid på brottsplatsen.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-01-15, 08:35

Vercingetorix skrev:F.ö. gläds jag över att det tycks råda bred konsensus på forum om att staten inte bör åtnjuta för stor makt. Nästan en smula libertarianistiskt... Wink

Annarkistisk grundsyn. Du är alltid välkommen!
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2013-01-15, 11:32

Infra skrev:
    RedMentalCase skrev:Kan inte låta bli att ännu en gång gapskratta åt idioten roffe.

Idiot! Polisen måste ju börja nånstans
    och då börjar man alltid på brottsplatsen.

Ge fan i att röka så är den saken ur världen!
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2013-01-15, 11:44

Dao skrev:

Liberal grundsyn. Raka motsatsen till den kommunistiska med en stark stat och detaljstyrning av invånarna.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2013-01-15, 11:46

Secrist skrev:
    Dao skrev:

Liberal grundsyn. Raka motsatsen till den kommunistiska med en stark stat och detaljstyrning av invånarna.

"Annarkistisk".....vad fan är det?

Menar han anarkistisk tro? Laughing
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-01-15, 11:49

Secrist skrev:
    Dao skrev:

Nej. Det kanske var så inledningsvis i liberalismens historia, men inte idag. Det är kommunister och anarkister som kämpatr MOT den form av styrning, och liberalerna har medverkat till sådan styrning (utom ett fåtal som faktiskt har gjort ett ganska bra jobb).

Liberalismens grundare skulle idag av dagens liberaler bli betraktade som "kommunister"!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Liknande ämnen

-

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 13:28