Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+9
RedCloud
Dao
R.O.F.L
F.I.S.T
redalert
Secrist
Regndrottning
RedMentalCase
ericTheDog
13 posters

Nyansering - ett nytt modeord

Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Nyansering - ett nytt modeord - Sida 7 Empty Sv: Nyansering - ett nytt modeord

Inlägg  Dao 2013-01-03, 19:53

lazy skrev:
    Dao skrev:Demokratiindex, som förs av amerikanska "The Economist", är dominerande här, men också mycket frågasatt. Bedömningarna är ganska godtyckliga.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

Som ni märker är faktorer som jag tog upp angående Kuba inte inräknat i deras utvalsprocess, och jag tvivlar starkt på att de värderar USA yttre hot mot Kuba som speciellt dominerande. Amerikanska tidningar har en tendens att vara väldigt selektiva så snart det gäller deras egen regering.

I Sverige håller man tydligen på att utveckla ett alternativt sätt att räkna på detta:

http://nyheter.se.msn.com/article.aspx?cp-documentid=252071589

"I dagsläget finns två dominerande demokratiindex: Freedom House och Polity IV. Båda är amerikanska och finansieras huvudsakligen av USA:s utrikesdepartement respektive CIA. De betraktar demokrati ur ett smalt och traditionellt västligt perspektiv, anser Staffan I Lindberg, docent i statsvetenskap vid Göteborgs universitet och en av forskningsledarna. Han och kollegorna började därför fila på sin egen variant för ett par år sedan."

"Att många resultat kan bli kontroversiella är Lindberg beredd på. Utan att vilja nämna så många enskilda länder ger han exempel på några tänkbara slutsatser. Ett exempel är att USA inte kan anses vara särskilt demokratiskt ur ett jämlikhetsperspektiv och att vissa aspekter av demokrati, såsom yttrande- och organisationsfrihet, var bättre i en del länder när de var kolonialiserade."

Märkligt att du påstår att The Economist är ifrågasatt när du samtidigt hyllar Staffan I Lindbergs projekt som inte kan ses som ngt annat än ett plagiat av just The Economist Democracy index, i princip det enda som skiljer är att de lagt till 2 principer så att det blir 7 istället för The Economists 5 Smile

Lite konstigt att man kan få så mycket projektpengar för ngt som redan finns.

Jag ifrågasätter allt. Tycker det är bra att det finns andra som gör bedömningar, som är mer trovärdiga, bara. Som i fallet BNP som är helt klart föråldrat, behövs ett nytänkande här. Och visst är det nya "otäckt" för dig, då den inte visar vad du vill att den skall visa.

Håll dig till CIA:s lista du, om du vill! Smile
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2013-01-03, 20:00

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Andra diktaturer ligger ju t.ex på andra platser rent geografiskt.
    En observant och vaken kille ...
    ericTheDog skrev:Redan där har du en skillnad som kroosar din teori om att alla skulle vara lika.
    ... som lyckades somna om redan i nästa mening.

Men herrejösses foliet kan du inte vara seriös en endaste gång? Sad
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2013-01-03, 22:31

redalert skrev:

.... han är seriös i debatten hela tiden, dig har jag faktisk aldrig sett komma med nåt seriöst.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2013-01-03, 23:53

F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:

.... han är seriös i debatten hela tiden, dig har jag faktisk aldrig sett komma med nåt seriöst.

Visst...fniss... Laughing
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2013-01-04, 00:06

ericTheDog skrev:
    F.I.S.T skrev:
    ericTheDog skrev:
    F.I.S.T skrev:
    ericTheDog skrev:Här säger du alltså att pga att Sverige är i topp på demokrati-indexet, så blir per automatik Kuba på sista plats

ff får nog svårt att påvisa var jag skrev detta.

du tog helt klart jämförelsen mellan Sverige och Kuba som exempel, och det skulle enl dig bevisa att Kuba är 100 % diktatur

Det är precis vad de visar. Vad är det du inte fattar? Visst ja, allt.

Gå om lågstadiets mattematik är mitt tips till dig, ta en kurs i nyanserat tänkande... och grip efter medmänsklighet var än du kan få det, för du representerar just den typ av tänkande som gör det möjligt för diktaturer att uppstå.... dvs svartvitt enkelspårigt och följa som ett får utan att tänka själv

Hoppas du har det trevligt på pottkanten.

Ja det är ju ett jävligt bekant ställe för anktrion att häcka på, berätta mer för oss inte vetande om pottkanten.
    Skattetjyven gustavander/rmc har ju den som sin postadress, undrar om han spelar på postkodlottoriet DEN tönten, skulle se ut i teve det.
    //Niklas
    berralarzon
    berralarzon

Inlägg  berralarzon 2013-01-04, 00:08

RedMentalCase skrev:
    F.I.S.T skrev:
    RedMentalCase skrev:
    F.I.S.T skrev:
    RedMentalCase skrev:Kuba är en diktaur,100% diktatur såklart, hur dum orkar du vara fisten?

Är det Mentalcase-index ?

Ja, och mentalcaset är du, har du fortfarande inte fattat det? Dina försök att slicka röv på Kubastyret är patetiska, precis som alla andra tokavänsters.

Jasså och ändå ärv det du som kallar dig mentalcase Laughing

Nej. om du hade haft förstånd över grönsak hade du förstått att min logo är en drift med vänstertokar som dig, såna som slickar röv på en diktatur .

Och du är totalt omedveten om att redalert,s tunga är två meter upp i din röv..jisses.
    //Niklas
    berralarzon
    berralarzon

Inlägg  berralarzon 2013-01-04, 00:15

F.I.S.T skrev:
    RedMentalCase skrev:
    F.I.S.T skrev:
    RedMentalCase skrev:Kuba är en diktaur,100% diktatur såklart, hur dum orkar du vara fisten?

Är det Mentalcase-index ?

Ja, och mentalcaset är du, har du fortfarande inte fattat det? Dina försök att slicka röv på Kubastyret är patetiska, precis som alla andra tokavänsters.

Jasså och ändå ärv det du som kallar dig mentalcase Laughing

Han förstår inte bättre han gör det här forat läsvärt med sin lögner och alster! som exempel döden på larvfötter, knypplingslingsmyndighetn, blivit spärrad på diverse forum, att LYCKOSLANTEN stängt sitt forum för honom.
    //Niklas
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2013-01-04, 02:27

Dao skrev:
    ericTheDog skrev:
    Dao skrev:
    ericTheDog skrev:
    Dao skrev:
    ericTheDog skrev:
    Dao skrev:
    ericTheDog skrev:Det är den samlade innebörden av vad du och ff häver ur er.

Men vill du rikta kraftfull kritik mot Kuba - varsågod...GAPSKRATT!!!

Då hyser du den traditionella selektiva läsförmågan som många i forumhögern verkar ha.

Jag har kritiserat Kubas diktatur tidigare, men ni har bara ignorerat detta.

Hur är det åt andra hållet? Finns det NÅGOT som kan ses som bra på Kuba, enligt dig? Eller är allt nattsvart?

På tal om detta med nyanser...

Det finns väldigt mycket gott i de förtryckta människorna på Kuba. Det är inte deras fel att de lever i en diktatur.

Bra att du har DEN insikten, i alla fall! Men speciellt specifikt var inte din bedömning... Vilket jag inte förväntade mig heller...

Om regimen på Kuba fins tyvärr inte mycket gott att säga. En fruktansvärd diktatur som inte låter människor komma till tals.

Du ser ingen skillnad från andra diktaturer? Allt är bara nattsvart, onyanserat?

Andra diktaturer ligger ju t.ex på andra platser rent geografiskt. Redan där har du en skillnad som kroosar din teori om att alla skulle vara lika.

Men snälla du... Det är ju JAG som påstått att diktaturer inte ser likadana ut, och du blivit irriterad på detta.

Men jag förstår att du inte klarar av att svara på hur då får till det, lika lite som att du inte klarar av att hitta positiva saker om Kuba.

Jag är inte den som sparkar på liggande, så vi lämnar detta nu - så kan du hitta på lögner om mig i ett annat sakämne istället! Wink

Att det finns skillnader diktaturer emellan är ganska självklart. Tror inte nån blir irriterad över det.

Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Inlägg  Secrist 2013-01-04, 03:03

Dao skrev:
    ericTheDog skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    ericTheDog skrev:
    Dao skrev:
    ericTheDog skrev:Hur många % demokrati är Eritrea, Kuba resp Nordkorea?
    Hur många % diktatur är Sverige, Norge, Danmark och Finland?

Varför fråga något som alla är överrens om?

Svara på frågorna, så får vi se om vi är överens.

Procentuellt vet jag inte. Men Sverige, Norge, Danmark och Finland ligger på toppen av demokratiindex, och Nordkorea ligger troligen i botten, eller nära denna.

Har du en annan åsikt?

Och i bottenlistan hittar vi även Kuba.

Är de lika långt ned som NK ?

I stort sett.

Och ändå har de lyckats ganska väl att bygga upp en demokratisk grund att stå på, i valsystemet, som bara väntar på att blomma ut så snart de extrena hoten ger detta möjlighet!

Det visade om inte annat er egen wikipedialänk ganska tydligt.

Snälla - ta fram den igen! Very Happy

som bara väntar på att blomma ut

lol!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 18:32