lazy skrev:Dao skrev:Demokratiindex, som förs av amerikanska "The Economist", är dominerande här, men också mycket frågasatt. Bedömningarna är ganska godtyckliga.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index
Som ni märker är faktorer som jag tog upp angående Kuba inte inräknat i deras utvalsprocess, och jag tvivlar starkt på att de värderar USA yttre hot mot Kuba som speciellt dominerande. Amerikanska tidningar har en tendens att vara väldigt selektiva så snart det gäller deras egen regering.
I Sverige håller man tydligen på att utveckla ett alternativt sätt att räkna på detta:
http://nyheter.se.msn.com/article.aspx?cp-documentid=252071589
"I dagsläget finns två dominerande demokratiindex: Freedom House och Polity IV. Båda är amerikanska och finansieras huvudsakligen av USA:s utrikesdepartement respektive CIA. De betraktar demokrati ur ett smalt och traditionellt västligt perspektiv, anser Staffan I Lindberg, docent i statsvetenskap vid Göteborgs universitet och en av forskningsledarna. Han och kollegorna började därför fila på sin egen variant för ett par år sedan."
"Att många resultat kan bli kontroversiella är Lindberg beredd på. Utan att vilja nämna så många enskilda länder ger han exempel på några tänkbara slutsatser. Ett exempel är att USA inte kan anses vara särskilt demokratiskt ur ett jämlikhetsperspektiv och att vissa aspekter av demokrati, såsom yttrande- och organisationsfrihet, var bättre i en del länder när de var kolonialiserade."
Märkligt att du påstår att The Economist är ifrågasatt när du samtidigt hyllar Staffan I Lindbergs projekt som inte kan ses som ngt annat än ett plagiat av just The Economist Democracy index, i princip det enda som skiljer är att de lagt till 2 principer så att det blir 7 istället för The Economists 5
Lite konstigt att man kan få så mycket projektpengar för ngt som redan finns.
Jag ifrågasätter allt. Tycker det är bra att det finns andra som gör bedömningar, som är mer trovärdiga, bara. Som i fallet BNP som är helt klart föråldrat, behövs ett nytänkande här. Och visst är det nya "otäckt" för dig, då den inte visar vad du vill att den skall visa.
Håll dig till CIA:s lista du, om du vill!