Sniperace skrev:F.I.S.T skrev:Sniperace skrev:Jag gillar nte eu, men vi har haft folkomröstning som resulterade i at vi gick med, och jag är säker på att får något tillräckligt stöd kan vi även gå ur, och detta ligger ENBART på våra folkvalda riksdagsmän, kn vi övertyga dessa och rösta på sådana som vill ha vårt urträde ur eu så går det, MEN som jag skrev innan, att ex rösta på V enbart för att man vill ur EU är inte en godtagbar sak, inte för mig iallafall.formsvackan skrev:Denna möjlighet existerar egentligen inte i EU´s fall. Lissabonfördraget är ett mycket bra exempel på hur den "politiska klassen" sätter sig över demokrati och folkets rätt/möjlighet att bestämma över sig själva. Den representativa demokratin har sina begränsningar. Det känns besynnerligt att vissa buttericksbegåvningar på forumet som kritiserar Sovjetunionen ändå klarar av att applådera EU.Sniperace skrev:och då röstar man nej IGEN, men det är ju så att lyckas man inte övertyga de man valt in kanske man bör överväga att rösta n andra nästa gång..
Det är därför det behövs folkomröstningar, relativt regelbundet var 6:e år el nåt
folkomröstningar om ALLA beslut i riksdagen? vart sjätte år?
vi HAR val vart fjärde år, då vi väljer de delegater som ska representera oss, men du vill tydligen att det ska vara annorlunda, är det okej med folkomröstning om vi ska ha höger eller vänstertrafik vart sjätte år eller omröstning om vi ska ha kärnkraft vart sjätte år, omröstning om vi ska ha vindkraft vart sjätte år?
kanske folkomröstning om vi ska ta emot invandrare vart sjätte år?
Nej, du det var ganska naiv inställning, folkomröstningar BEGÄRS och det med tillräckligt underlag, vall man ha en sådan skaffar man underlaget, klarar man inte detta så är intresset för folkomröstningen inte tillräckligt stort, svårare är det inte
Men för helvete karl, är du dum på riktigt ?... det går ju fan inte att diskutera med dig när du påstår saker som inte är sanna, på ett motto är den mest extrema debattören här på AC, så till vida att du slingrar dig, ser allt i svart eller vitt och ljuger om vad andra påstår,. Och så till vida att du nästan alltid drar allting till extrem.
VEN FAN HAR SAGT ATT DET SKALL FOLKOMRÖSTAS OM ALLA BESLUT I RIKSDAGEN ??????? jo enbart du, din lilla forum-extremist ! Att du försöker bagatellisera den mest ursprungliga iden med demokrati säger en del om dig. Du argumenterar ju emot dig själv, och försvarar urholkningen i demokratin, när helst, och var helst den dyker upp, så länge det inte är Ryssland. EU går åt precis samma håll som Ryssland på otroligt många plan, och det är rent ut sagt tragiskt att folk är blinda för detta.
Jag anser att det är en jävla skillnad på att vilja folkomrösta huruvida vi vill vara med i ett EU som mer och mer liknar Ryssland, där makten kommer längre och längre ifrån folket.... jämfört med att folkomrösta om gurkors form, och snusets vara el inte vara, vilket bättre avgörs på hemmaplan.
Och återigen flyr du från det faktum att presidenten inte väljs av Européerna, och Européerna har inte varit med och beslutat om att EU skall drivas som en storstat, vilket nu faktiskt sker steg för steg ....
du måste öppna inputkanalen till ditt huvud för att kunna ta emot information, för då kan det faktiskt fungera då det verkar finnas gott om utrymme där