DirtyDog 2011-07-28, 16:15
formsvackan skrev: redalert skrev:Och växande OFFENTLIGA skuldberg är marknadens fel?
ROTFL!
När du skrattat klart kanske du kan ta dig en funderare över huruvida banker ska räknas som del av "marknaden" eller inte. Vi kan sedan ta det därifrån.
Det finns en marknad för ALLT!
När det gäller lån av kapital så utgör naturligtvis banker, rikskapitalister och finansieringsbolag merparten av marknaden.
När det gäller bostäder så är det nästan uteslutande alla som handlar med sådana (normalt privatpersoner) som utgör marknaden.
När det gäller knark så är det KÖPARNA (alltså knarkarna) som utgör marknaden.
Vi tillhör alltså ALLA "marknaden" i olika utsträckning och marknadspriset styrs av hur mycket vi KAN och framförallt VILL betala för något.
Om ICA höjer priset på mjölk utan att övriga butiker följer efter så kommer övriga butiker öka sin andel av försäljningen och styr därmed marknadspriset. Om övriga butiker däremot även de höjer priset så kommer troligtvis den totala försäljningen att minska och butikerna kommer att tvingas sänka priset för att inte just de skall tappa försäljning. När priset kommit ned på den nivån som innebär att alla säljer lika mycket som tidigare så har KUNDERNA påverkat marknadspriset. Det handlar hela tiden om hur mycket kunderna är villiga att betala eftersom butikerna inte kan hamstra mjölken som blir förstörd.
Den tryggaste marknaden är vad jag vet bostadsmarknaden eftersom den till skillnad mot t.ex. aktiemarknaden alltid har ett bruksvärde. Ingen som bor i en lägenhet eller villa bryr sig om värdet på bostaden om de inte tvingas sälja.
Min första lägenhet hade efter några år gått ned till halva värdet som jag betalade för den. Vad brydde jag mig om det? Min hyra var densamma och inga kostnader i övrigt gick upp som tvingade mig att sälja. När jag efter 12 år sen sålde den så hade värdet nästan 3-dubblats. Det var dock inte heller så mycket att glädjas över eftersom det dyrare boendet jag flyttade till hade ökat i värde motsvarande mycket och därför så kostade mitt nuvarande boende MER än om jag hade köpt det från första början och därmed ökade även mina räntekostnader. Det är alltså räntorna som är det väsentliga.
Har man däremot aktier så är man beroende av hur de stora aktörerna (pensionsfonder, försäkringsbolag, banker) agerar och börjar nån av dem att sälja så följer ofta andra efter för att rädda sitt värde och placera det på aktier som är på väg upp. Då sitter man kvar där med svartepetter och kan inte ens bo i eller hyra ut sina aktier.