Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+5
Thetaxpayer
Freedom
DirtyDog
ericTheDog
R.O.F.L
9 posters

Statskassan på plus redan i år

R.O.F.L
    R.O.F.L

Antal inlägg : 8085

Statskassan på plus redan i år Empty Statskassan på plus redan i år

Inlägg  R.O.F.L 2011-04-03, 02:23

Enligt ESV:s senaste rapport kommer Sveriges överskott år 2014 vara på ofattbara 133 miljarder,153 miljarder (2015)

Eminent regering anyone?

Vad bör man satsa på? Infrastruktur, skattesänkningar, pröjsa statsskuld?

Vi är extremt exportberonede som land och faller hårdast.
    Min förhoppning är att Sverige investerar i infrastruktur, järnväg, bostadsbyggande etc istället för att "spackla upp sig" inför valet 2014.

Sd sossarna torde borde få svårt att argumentera med dessa siffror i nyllet då Sverige är Europas 3:e största asylland. MEN, folks missnöje med integrationen kommer säkert resultera i 10-12% för SD och därmed hota maktbalansen

Reflektioner?

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=200374&commentPage=1&expanded=true#inlagg17
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Statskassan på plus redan i år Empty Sv: Statskassan på plus redan i år

Inlägg  ericTheDog 2011-04-03, 02:30

Vänstermupparna kommer hävda att detta enbart beror på konjunkturen. Samma muppar som hävdade att lågkonjunkturen berodde på Alliansen.

Jag skulle gärna se att man höjer taken i socialförsäkringarna. Sänkt skatt på arbete är extremt viktigt. Gärna infrastruktur, men våga tänk nytt.
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2011-04-03, 04:03

R.O.F.L skrev:Reflektioner?
    Det ger onekligen regeringen "handlingsutrymme" för att ge stöd åt de som verkligen behöver OCH förtjänar det.
    Att öka takten i avbetalningarna på statsskulden är sannerligen ingen valvinnare men jag hoppas att de har modet att göra detta ändå.

Att öka antalet RIKTIGA jobb är också en viktig fråga för framtida välstånd och även om export är bästa källan till ett lands inkomster så hoppas jag att man inte förbiser möjligheterna till inkomster med hjälp av en ökad turism.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-04-03, 04:34

ericTheDog skrev:Jag skulle gärna se att man höjer taken i socialförsäkringarna.
    Vilka socialförsäkringar syftar du på då?

Att höja "taket" på socialförsäkringarna känns inte för mig lika viktigt som att höja "golvet".

Själv skulle jag helst se obligatoriska och enhetliga försäkringar. Enhetliga båda avseende avgift och ersättning.

OM det skall vara någon skillnad så skulle det isåfall bero på HUR LÄNGE som man betalt försäkringen men eftersom ALLA som t.ex. är utan jobb har SAMMA behov av pengar så föredrar jag att man istället ger en BONUS på avgiften ju längre tid man varit med och finansierat försäkringen. Ungefär på samma sätt som man får bonus på bilförsäkringen.

Det är logiskt att olika arbetsuppgifter har olika lön men att ha olika ersättningar för arbetslösa är inte rätt. Då kan en ung kille som haft ett toppjobb under ett år kvittera ut mycket mer än en gammal städtant som bidragit till försäkringen under hela sitt liv.
    Samma sak gäller även sjukförsäkringen. Det är upp till individen att se till att inte dra på sig fasta kostnader som han inte klarar om han blir sjuk/arbetslös. Nuvarande "tak" på försäkringarna ligger ÖVER den lön som jag själv har möjlighet att ta ut från mitt företag.
    Freedom
    Freedom

Antal inlägg : 1404

Inlägg  Freedom 2011-04-03, 10:44

Vi kan väl strama åt trycket på de fattiga, arbetslösa sjuka ett snäpp till så får vi in ännu mer i statskassan. Det är inte svårt....
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Inlägg  Thetaxpayer 2011-04-03, 11:42

Freedom skrev:Vi kan väl strama åt trycket på de fattiga, arbetslösa sjuka ett snäpp till så får vi in ännu mer i statskassan. Det är inte svårt....

Eller så kan man försöka svara seriöst på en seriös fråga. Men det kanske är svårt för dig? Men röstade inte du höger förra valet?? Shocked
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-04-03, 11:47

Men röstade inte du höger förra valet??

Den som aldrig aldrig begått ett misstag räcker upp handen...

F.ö. uppfattade jag ingen fråga....
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Inlägg  Thetaxpayer 2011-04-03, 12:00

Freedom skrev:

Är Men röstade du inte höger förra valet?? inte en fråga?

Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-04-03, 12:28

Är Men röstade du inte höger förra valet?

med sorg i hjärtat får jag nog krypa till korset och erkänna det som mitt livs största misstag, men det kommer ju nya val
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-04-03, 12:29

Thetaxpayer skrev:
    Freedom skrev:

Så det är freedoms fel att alla sjuka slås ihjäl och vi har en nasseregering...Smile lol

Att ni orkar debattera med det psykfallet förvånar mig.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2011-04-03, 12:31

R.O.F.L skrev:Enligt ESV:s senaste rapport kommer Sveriges överskott år 2014 vara på ofattbara 133 miljarder,153 miljarder (2015)

Eminent regering anyone?

Min förhoppning är att Sverige investerar i infrastruktur, järnväg, bostadsbyggande etc istället för att "spackla upp sig" inför valet 2014.

Sd sossarna torde borde få svårt att argumentera med dessa siffror i nyllet då Sverige är Europas 3:e största asylland. MEN, folks missnöje med integrationen kommer säkert resultera i 10-12% för SD och därmed hota maktbalansen

Reflektioner?

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=200374&commentPage=1&expanded=true#inlagg17

Lite friska ideer vore på sin plats, vad sägs om sänkt moms.
    RedclownIII
    RedclownIII

Antal inlägg : 2772

Inlägg  RedclownIII 2011-04-03, 12:48

RedMentalCase skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Freedom skrev:

Så det är freedoms fel att alla sjuka slås ihjäl och vi har en nasseregering...Smile lol

Att ni orkar debattera med det psykfallet förvånar mig.

Ja gör som vi stäng av fanskapet så man kan få lite ro, vill man vara med och diskutera så får man ju faktiskt uppvisa intelligens åtminstone lite över muppnivå. tongue
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2011-04-03, 15:19

RedMentalCase skrev:
    R.O.F.L skrev:Enligt ESV:s senaste rapport kommer Sveriges överskott år 2014 vara på ofattbara 133 miljarder,153 miljarder (2015)

Eminent regering anyone?

Reflektioner?

Lite friska ideer vore på sin plats, vad sägs om sänkt moms.
    Du har själv påvisat ett område där pengarna behövs.
    RedMentalCase skrev: "-Ska man bygga ut traditionell AMS-politik, höja a-kassan och återställa sjukförsäkringen så kostar det 16-17 miljarder. Ska man samtidigt utställa löften på praktiskt taget alla andra områden, inklusive pensionssystemet, tydligen, så måste skattehöjningarna fram."
    (Anders Borg)
    I övrigt instämmer jag i trådstartaren förhoppning.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2011-04-03, 20:46

Man tar sig för pannan, sitter form och önskar det helvete som höll på att rasera hela vår ekonomi tillbaka?

Har du inte fattat nånting av vad som hänt i Grekland och andra länder där bidragen var basen?

Det handlar ju inte bara om de eventuella 16-17 miljarder det skulle kosta , det handlar ju om de långsiktiga raserande effekterna som skulle skjuta vårt framtida välstånd i sank.

ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-04-03, 21:18

DirtyDog skrev:
    ericTheDog skrev:Jag skulle gärna se att man höjer taken i socialförsäkringarna.
    Vilka socialförsäkringar syftar du på då?

Att höja "taket" på socialförsäkringarna känns inte för mig lika viktigt som att höja "golvet".

Själv skulle jag helst se obligatoriska och enhetliga försäkringar. Enhetliga båda avseende avgift och ersättning.

OM det skall vara någon skillnad så skulle det isåfall bero på HUR LÄNGE som man betalt försäkringen men eftersom ALLA som t.ex. är utan jobb har SAMMA behov av pengar så föredrar jag att man istället ger en BONUS på avgiften ju längre tid man varit med och finansierat försäkringen. Ungefär på samma sätt som man får bonus på bilförsäkringen.

Det är logiskt att olika arbetsuppgifter har olika lön men att ha olika ersättningar för arbetslösa är inte rätt. Då kan en ung kille som haft ett toppjobb under ett år kvittera ut mycket mer än en gammal städtant som bidragit till försäkringen under hela sitt liv.
    Samma sak gäller även sjukförsäkringen. Det är upp till individen att se till att inte dra på sig fasta kostnader som han inte klarar om han blir sjuk/arbetslös. Nuvarande "tak" på försäkringarna ligger ÖVER den lön som jag själv har möjlighet att ta ut från mitt företag.

Det största problemet som jag ser det är taket i a-kassan. Det krävs tilläggsförsäkringar för att klara en familj på a-kassa. Och dessa gäller bara några månader. A-kassan ger idag maximalt typ 15k före skatt. I stockholm ligger genomsnittsinkomsten på 38k. Inses enkelt att det inte är vidare trygg tillvaro att bli arbetslös. Håller dock med om att även golven kan behöva ses över.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Statskassan på plus redan i år Empty Röst

Inlägg  Secrist 2011-04-03, 23:43

med sorg i hjärtat får jag nog krypa till korset och erkänna det som mitt livs största misstag, men det kommer ju nya val

Det är ingen som tror på det tramset så du kan lägga ner det. Man röstar inte på ett parti för att sekunden senare lägga all sin vakna tid på att demonisera samma parti. Då har man något allvarligt fel någonstans.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-04-03, 23:49

ericTheDog skrev:Det största problemet som jag ser det är taket i a-kassan. Det krävs tilläggsförsäkringar för att klara en familj på a-kassa. Och dessa gäller bara några månader. A-kassan ger idag maximalt typ 15k före skatt. I stockholm ligger genomsnittsinkomsten på 38k. Inses enkelt att det inte är vidare trygg tillvaro att bli arbetslös. Håller dock med om att även golven kan behöva ses över.
    Förstår inte riktigt hur andras inkomster påverkar dina levnadsomkostnader och är 15k för lite så måste ju lägre A-kassa vara ännu besvärligare?
    Alltså blir väl slutsatsen att det är GOLVET som måste upp?

Förresten är 15 k före skatt nästan i nivå med en normal LÖN för många som jobbar 40 timmar i veckan och det blir ju ett direkt hån mot dem om du som arbetslös kan kvittera ut MER än dem? Att du tjänade mer än dem INNAN du blev arbetslös gör väl knappast deras förutsättningar bättre utan det är troligare du som har gynnats av detta.

Dessutom gissar jag att din familj har fler än en inkomst? Oftast är det ju två vuxna och dessutom så får man ofta bostadsbidrag, barnbidrag och annat.

Själv bor jag i ett litet hus med en kostnad för räntor, el, tv, tele, bredband, sophämtning, vatten och försäkringar på ca 7 000:-/mån och ger man fan i att röka, supa, gå på krogen, resa osv så kan man som jag klara sig på betydligt MINDRE än 15 k per månad. Hade jag haft en fru så kunde jag halvera boendekostnaden och behöver ju bara komplettera med öronproppar?
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-04-03, 23:50

Secrist skrev:med sorg i hjärtat får jag nog krypa till korset och erkänna det som mitt livs största misstag, men det kommer ju nya val

Det är ingen som tror på det tramset så du kan lägga ner det. Man röstar inte på ett parti för att sekunden senare lägga all sin vakna tid på att demonisera samma parti. Då har man något allvarligt fel någonstans.
    Jo, men det stämmer väl rätt bra in det också? Rolling Eyes

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 14:06