+3
lazy
Dao
Susz X
7 posters
Förintelsens överlevare hunger strejkar för Gaza....
Susz X- Antal inlägg : 6327
Dao- Antal inlägg : 26567
Det är fascinerande att se hur många av de överlevande från förintelsen som protesterar mot Israels ageranden!
Önskar fler hade den civila kuragen idag!
Påminner om vad en journalist berättade en gång som intervjuade en äldre man i Israel som också hade upplevt progromer mot judarna i Nazityskland. Det han såg nu kände han så väl igen, fast det var sorgligt, tyckte han, att det nu var vissa judar som var förövarnas! Det gjorde honom mycket nedstämd...
Det är bra att de säger ifrån!!!
Påminner om vad en journalist berättade en gång som intervjuade en äldre man i Israel som också hade upplevt progromer mot judarna i Nazityskland. Det han såg nu kände han så väl igen, fast det var sorgligt, tyckte han, att det nu var vissa judar som var förövarnas! Det gjorde honom mycket nedstämd...
lazy- Antal inlägg : 12772
Posted by Gaurav Ruhelaon December 30, 2009
An 85-year-old Holocaust survivor was among a group of grandmothers who began a hunger strike in Cairo on Monday to protest against Egypt's refusal to allow a Gaza solidarity march to proceed.
Om man läser texten till bilden så undrar man vad detta hade med Israel
att göra?
lazy skrev:Posted by Gaurav Ruhelaon December 30, 2009
An 85-year-old Holocaust survivor was among a group of grandmothers who began a hunger strike in Cairo on Monday to protest against Egypt's refusal to allow a Gaza solidarity march to proceed.
att göra?
Israel/USA pressar Egypten att bestraffa palestinierna!
Sedan FINNS det många av de fåtal överlevande som fortfarande lever som faktiskt protesterar mot just Israel!
Fast att kalla henne "Holocaust survivor" är i min mening lite tveksamt
eftersom hon befann sig i England under världskriget, däremot dog båda
hennes föräldrar antagligen i Auschwitz.
Dao skrev:Det är fascinerande att se hur många av de överlevande från förintelsen som protesterar mot Israels ageranden!
Människor med empati och hjärta i kroppen Gör det- visar vad som är fel.
Kanske måste vi lära oss se att det finns en hel del människor som helt
saknar sympati/ empati.
En individ med psykopati klarar det inte- eftersom den biten av hjärnan
inte är utvecklad alls- eller skadad av tex droger.
Sättet personerna i gaza behandlats på- är exakt detsamma som en psykopat
behandlar sin tex sambo på..oavsett psykopaten är en hon eller han.
Just för att ta makten.
lazy skrev:Fast att kalla henne "Holocaust survivor" är i min mening lite tveksamt
Hon upplevde Hitlers Tredje Riket fram till 1939!
Det som benämns "Holocaust", Förintelsen på svenska, påbörjades 1933!
Hon hamnade inte i Förintelselägren däremot, men det är en annan sak...
Dao Today at 17:24
Enligt oss är det huvudsaken men jag glömde bort att du kan det där mycket
bättre.
lazy skrev:Dao Today at 17:24
Enligt oss är det huvudsaken men jag glömde bort att du kan det där mycket
bättre.
Ha ha...
Hur som helst. Normalt BRUKAR man tänka på själva dödslägren när man nämner förintelsen. Men som sagt - den sker mellan 33 till 45.
I vilket fall är det ganska talande att så många av de fortfarande levande överlevarna tar ställning mot Israels ockupation!
Hos oss är det brukligt att tänka på de som överlevt Auschwitz, Treblinka,
Belsen m.fl men det betyder ju inte att vi är otacksamma för att vi hade
föräldrar som satt i länder där tyskarna inte kunde komma åt dem.
Om vi ska återgå till Hedy Epstein så är hon en gammal dam som jag har en
viss respekt för, hon har otaliga ggr demonstrerat tillsammans med både
israeler och palestinier.
Jag har även haft nöjet att brevväxla med henne några ggr.
Belsen m.fl men det betyder ju inte att vi är otacksamma för att vi hade
föräldrar som satt i länder där tyskarna inte kunde komma åt dem.
Om vi ska återgå till Hedy Epstein så är hon en gammal dam som jag har en
viss respekt för, hon har otaliga ggr demonstrerat tillsammans med både
israeler och palestinier.
Jag har även haft nöjet att brevväxla med henne några ggr.
Infra- Antal inlägg : 29644
Lazy:
"Hos oss är det brukligt att tänka på de som överlevt Auschwitz, Treblinka,
Belsen m.fl"
Tänker du aldrig på de som eventuellt överlever israel?
"Hos oss är det brukligt att tänka på de som överlevt Auschwitz, Treblinka,
Belsen m.fl"
Tänker du aldrig på de som eventuellt överlever israel?
blueheaven- Antal inlägg : 5228
-----------
Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-13, 19:13, ändrad totalt 1 gång
RedCloud- Antal inlägg : 23039
Fast att kalla henne "Holocaust survivor" är i min mening lite tveksamt
Queen of desinformation....
Susz X skrev:
En eloge till denna raka ärliga kvinna som inte väljer att gömma sig bakom ordet "oss"!
- och fler med henne!!!
Ja- det är många som väljer att se hur ondskan använder sig av människors tidigare utsatthet
i Treblinka, Auschwits etc..i ett enda syfte: att rättfärdia och mörka det koncentrationsläger
och förföljelse
som i dag pågår mot muslimer.
FY SKÄMMAS-men- har psykopaten med maktbegär vett på det? Knappast..
Denne har inte ens vett på att lyssna på "sitt eget folk"..utan förbjuder även dem att
besöka Palestinska vänner i Palestina.
NÄR ska omvärlden ha kunskap att fatta vikten av att sätta klara gränser för den som är psykopat???
F.I.S.T- Antal inlägg : 17511
Det finns aldrig något rättfärdigande för förtryck. Ej heller för hämd.
Detta krig som är i Israel och omgivningar kommer att vara i 2000 år till, om man utgår från hämnd, och ingenting lär av historien.
Det är därför Historia är kanske DET viktigaste ämnet i skolan.....
För att inte glömma vad som hänt. MEN det är oxå lika viktigt att diskutera HUR kunde det hända, och varför det inte får hända igen....
Israel har haft världens största militärmakt bakom sig, och har agerat utifrån detta.
Jag kan säga dessa saker jag nu säger utan att ha detaljläst på fakta och hänvisa till länkar på internet, som i sig inte är någon garanti för att det skulle vara fakta, man blir länkad till.
Och utifrån vad jag har lärt om detta, så Utförs terrordåd från båda sidor. Israel genomför det som kallas för statsterrorism..... (Många länder tex USA kallar deras egen terrorism för "självförsvar" även i andras områden... medan de kallar andras krigföring för terrorism)
Men det ÄR David mot Goliat i detta "terrorkrig... och denna gång är inte Israel David....
Så tar jag ställning personligen MOT Israel eller FÖR Israel ???... NEJ.... dess ledare JA... men jag vet oxå att väldigt många Israeler vill leva i fred med Palestinier.
MOT arbaber ??.... NEJ ..... men är mot de Araber som skickar sina "barn" fullproppade med bomber på kroppen att spränga upp sig själva...
Det är sällan de som tar besluten...som spränger sig själva.
Då skulle Bin Ladin kunna spränga upp sig själv... Och George Dubbel-V Buske likaså.
Det viktiga att komma ihåg i denna konflikt ändå, och alla andra ...ÄR att lära sig av historien, INTE upprepa den...
Samt ett enda kuggord... som kanske ter sig omöjligt, men är ENDA lösningen... nämligen Förlåtelse och Försoning.
Det lyckades i Sydafrika ... lär därav
Detta krig som är i Israel och omgivningar kommer att vara i 2000 år till, om man utgår från hämnd, och ingenting lär av historien.
Det är därför Historia är kanske DET viktigaste ämnet i skolan.....
För att inte glömma vad som hänt. MEN det är oxå lika viktigt att diskutera HUR kunde det hända, och varför det inte får hända igen....
Israel har haft världens största militärmakt bakom sig, och har agerat utifrån detta.
Jag kan säga dessa saker jag nu säger utan att ha detaljläst på fakta och hänvisa till länkar på internet, som i sig inte är någon garanti för att det skulle vara fakta, man blir länkad till.
Och utifrån vad jag har lärt om detta, så Utförs terrordåd från båda sidor. Israel genomför det som kallas för statsterrorism..... (Många länder tex USA kallar deras egen terrorism för "självförsvar" även i andras områden... medan de kallar andras krigföring för terrorism)
Men det ÄR David mot Goliat i detta "terrorkrig... och denna gång är inte Israel David....
Så tar jag ställning personligen MOT Israel eller FÖR Israel ???... NEJ.... dess ledare JA... men jag vet oxå att väldigt många Israeler vill leva i fred med Palestinier.
MOT arbaber ??.... NEJ ..... men är mot de Araber som skickar sina "barn" fullproppade med bomber på kroppen att spränga upp sig själva...
Det är sällan de som tar besluten...som spränger sig själva.
Då skulle Bin Ladin kunna spränga upp sig själv... Och George Dubbel-V Buske likaså.
Det viktiga att komma ihåg i denna konflikt ändå, och alla andra ...ÄR att lära sig av historien, INTE upprepa den...
Samt ett enda kuggord... som kanske ter sig omöjligt, men är ENDA lösningen... nämligen Förlåtelse och Försoning.
Det lyckades i Sydafrika ... lär därav
Intressant att du nämner Sydafrika..kan så lite om
hur och vilka/vem som satte tummen på kärnan
och därmed möjliggjorde ..
hur och vilka/vem som satte tummen på kärnan
och därmed möjliggjorde ..
lazy skrev:Posted by Gaurav Ruhelaon December 30, 2009
att göra?
Ja men du ser ju på namnskylten att det är en av dina stamfränder.
Och du ser ju att hon säger att att hon hungerstrejkar. Vad mer efterfrågar du?
Om palestiniernas bottenlösa lidande är det som förutsätter israels existen
så bör inte världen tillåta denna terrorstatens existens.
Om israel endast kan existera ovanpå resterna av palestiniernas väl och ve,
deras förtrampade hemortsrätt och deras barns existens och framtid bör inte detta monsterbyygge tillåtas existera.
Det finns platser på jorden dit israeler är välkomna och där gott om mark kan upplåtas för sionistisk expansion. Det är där de skall bygga sina murar, sina olagliga bosättningar och checkpoints. Det är där man skall ockupera och stängsla in sig. Ljudfil
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=2160793&BroadcastDate=&IsBlock=
så bör inte världen tillåta denna terrorstatens existens.
Om israel endast kan existera ovanpå resterna av palestiniernas väl och ve,
deras förtrampade hemortsrätt och deras barns existens och framtid bör inte detta monsterbyygge tillåtas existera.
Det finns platser på jorden dit israeler är välkomna och där gott om mark kan upplåtas för sionistisk expansion. Det är där de skall bygga sina murar, sina olagliga bosättningar och checkpoints. Det är där man skall ockupera och stängsla in sig. Ljudfil
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=2160793&BroadcastDate=&IsBlock=
Det finns platser på jorden dit israeler är välkomna och där gott om mark kan upplåtas för sionistisk expansion.
Vilket jävla skämt Infra, tror du på det själv?
Bed Lazy. israels saga är snart all.
En grym saga, blott. Önskedrömmen som sprack som ett troll
i ljuset.
En grym saga, blott. Önskedrömmen som sprack som ett troll
i ljuset.
aaa- du skrev DET Infra! Så du TROR ääääntligen på det!
Att troll spricker i ljuset?
Undrar hur de låter då- som en fis i rymden? ?
Susz X skrev:aaa- du skrev DET Infra! Så du TROR ääääntligen på det!
Om vi ska lyssna på dig och dina meningsfränder så innebär det att ytterligare 6 miljoner judar ska dö?
lazy skrev:Susz X skrev:aaa- du skrev DET Infra! Så du TROR ääääntligen på det!
Om vi ska lyssna på dig och dina meningsfränder så innebär det att ytterligare 6 miljoner judar ska dö?
Hur menar du då ??
F.I.S.T skrev:lazy skrev:Susz X skrev:aaa- du skrev DET Infra! Så du TROR ääääntligen på det!
Hur menar du då ??
Har du sett Hamas intentioner? Antagligen inte.
lazy skrev:F.I.S.T skrev:lazy skrev:Susz X skrev:aaa- du skrev DET Infra! Så du TROR ääääntligen på det!
Hur menar du då ??
Har du sett Hamas intentioner? Antagligen inte.
nej inte i detalj, men min uppfattning är att Hamas intentioner inte är bra... Men min uppfattning är nog att Staten Israels Intentioner knappast är nå bättre. Och sedan tycker jag du nog tar i väl mycket när du påstår att någon här på forumet skulle vilja döda 6 miljoner judar va !!!?