F.I.S.T 2009-12-12, 16:22
Nu orkade jag inte lyssna igenom HELA hans tal.
Men det lilla jag hörde, så kan jag väl säga att det var inte nån lärjunge till Martin Luther King, som stod och höll tal, även om Obama citerade King många ggr.
Nu är detta en utopi att en amerikansk president skulle vara Helt pacifistisk i sina tal och uttalanden. Man ska ändock betänka att det är i Imperialismens och Kapitalismens högboning som Obama fått makten. Och Obama är färgad !
Detta tycker vi inte borde ha någon betydelse.... vi "fördomsfria svenskar"...(ironi)
Men i USA är detta en revolution, och det är många som är jättemissnöjda med att en svart man kunnat komma till presidentposten... dom är inte alls intresserade av politiken... dom känner sig hotade av Obama. (Och tänk er sannolikheten för att vi skulle få en mörkhyad statsminister, el en med invandrarbakgrund... vi "fördomsfria svenskar")
Obama har redan börjat genomföra Sjukvårdsreformer som väcker starkt motstånd i det egoistiska kapitalistiska USA..... Han är svart..... skulle han dessutom Avveckla den Amerikanska armén, så skulle hans opinionssiffra vara nere i 10% på en månad.
Vad jag vill komma till är att denna fredspristagare förmodligen är ett uttryck för hoppet om vad världens mäktigaste man skall, kunna uträtta. Han har inte gjort mest för fred. Men med G.W Bush i färskt minne, framstår denne Obama mer eller mindre som en Martin Luther King (fast han inte är det)
Och även om jag kan väldigt lite om Mao, och därmed inte heller påstår att han var en bra man, och hade bra politiska avsikter så hade han rätt i detta:
"Varje land har en armé, sin egen eller någon annans"
Som fredsälskare så gör det ont att säga att det finns en sanning i detta.
Jag har stort hopp om att världspolitiken kommer att göra stora framsteg med denne president, istället för krigshetsande cowboyen Bush