Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

3 posters

Nobels fredspristagares tal för krig

Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Nobels fredspristagares tal för krig Empty Nobels fredspristagares tal för krig

Inlägg  Dao 2009-12-12, 13:01

Någon mer än jag som satte kaffet i vrångstrupen när jag hörde Obamas tal i Oslo??? Han fick ett fredspris, men talade sig varm för krig!!!???

Finns det NÅGON kvar bland de som hoppades att Obama skulle bli en annan form av persident än de som USA haft hittills under efterkrigstiden???

Jag är inte ensam om att ha reagerat, dock!

Här är en till:

http://www.zmag.org/znet/viewArticle/23345
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Nobels fredspristagares tal för krig Empty Sv: Nobels fredspristagares tal för krig

Inlägg  F.I.S.T 2009-12-12, 16:22

Nu orkade jag inte lyssna igenom HELA hans tal.
    Men det lilla jag hörde, så kan jag väl säga att det var inte nån lärjunge till Martin Luther King, som stod och höll tal, även om Obama citerade King många ggr.

Nu är detta en utopi att en amerikansk president skulle vara Helt pacifistisk i sina tal och uttalanden. Man ska ändock betänka att det är i Imperialismens och Kapitalismens högboning som Obama fått makten. Och Obama är färgad !
    Detta tycker vi inte borde ha någon betydelse.... vi "fördomsfria svenskar"...(ironi)
    Men i USA är detta en revolution, och det är många som är jättemissnöjda med att en svart man kunnat komma till presidentposten... dom är inte alls intresserade av politiken... dom känner sig hotade av Obama. (Och tänk er sannolikheten för att vi skulle få en mörkhyad statsminister, el en med invandrarbakgrund... vi "fördomsfria svenskar")
    Obama har redan börjat genomföra Sjukvårdsreformer som väcker starkt motstånd i det egoistiska kapitalistiska USA..... Han är svart..... skulle han dessutom Avveckla den Amerikanska armén, så skulle hans opinionssiffra vara nere i 10% på en månad.

Vad jag vill komma till är att denna fredspristagare förmodligen är ett uttryck för hoppet om vad världens mäktigaste man skall, kunna uträtta. Han har inte gjort mest för fred. Men med G.W Bush i färskt minne, framstår denne Obama mer eller mindre som en Martin Luther King (fast han inte är det)

Och även om jag kan väldigt lite om Mao, och därmed inte heller påstår att han var en bra man, och hade bra politiska avsikter så hade han rätt i detta:

"Varje land har en armé, sin egen eller någon annans"

Som fredsälskare så gör det ont att säga att det finns en sanning i detta.

Jag har stort hopp om att världspolitiken kommer att göra stora framsteg med denne president, istället för krigshetsande cowboyen Bush
    Dao
    Dao

Nobels fredspristagares tal för krig Empty Sv: Nobels fredspristagares tal för krig

Inlägg  Dao 2009-12-12, 16:42

Givetvis kan inte USA ändras över en natt, eller under en president, utan det krävs längre perspektiv för detta. Det jag vände mig mot var hans försvar av KRIG! Det blev så tydligt att han riktade sig till de amerikanska lyssnarna, inte till resten av världen.

Och givetvis är det en stor sak att USA fått en färgad president. Hade USA haft en riktoig demokrati, skulle de haft en sådan presiden för minst 50 år sedan. Problemet är att Obama spelar på detta för att vinna sympatier, samtidigt som han ännu inte visat några fredliga framfötter direkt. Han trappar upp kriget i Afghanistan och sprider det till Pakistan, och har ställer sig helt bakom Israels terror. Och detta sjukvårdsprogram återstår att se vad det egentligen innebär. Hitills har den inte betytt speciellt mycket för att minska problemen... men det KAN vara ett steg... kanske...

Sedan kan han väl ändå inte fått fredspriset för att Bush var dum?
    Redclown
    Redclown

Antal inlägg : 312

Inlägg  Redclown 2009-12-12, 17:01

Nollor spekulerar? Laughing
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2009-12-12, 18:04

Dao skrev:

Nej absolut, inte.... jag skulle inte nominerat honom till det priset.
    Och du har rätt i din kritik till honom, och USA:s krigshetsande.
    Men som president är detta ett stort steg framåt för världen.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-12-13, 00:45

F.I.S.T skrev:
    Dao skrev:

Nej absolut, inte.... jag skulle inte nominerat honom till det priset.
    Och du har rätt i din kritik till honom, och USA:s krigshetsande.
    Men som president är detta ett stort steg framåt för världen.

Hoppas du har rätt! Jag vet att alla var lika exalterade när Clinton vann... Och det visade sig inte bli speciellt bra...

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 14:32