blueheaven skrev:Snyft jag flyttar ingenstans utan bidrag!
Snarare: Jag flyttar ingenstans utan att ha råd till det.
blueheaven skrev:Snyft jag flyttar ingenstans utan bidrag!
Secrist skrev:Om jag ska få en provanställning någonstans då och saknar inkomst nu, bor hemma. Hur ska jag våga testa att ta provanställningen om jag samtidigt tvingas köpa ett hus för att kunna ta det?
Och varför ska du tvunget köpa hus då? Hyr något istället. Hus eller lägenhet. Eller ett rum eller vad som helst. Se lite möjligheter istället för bara problem hela tiden.
blueheaven skrev:Ja efterfrågan är konstigt nog större än utbudet på billiga hyreslägenheter eller andra subventionerade varor och tjänster, undrar hur det kan komma sig?
marxisten skrev:Secrist skrev:Om jag ska få en provanställning någonstans då och saknar inkomst nu, bor hemma. Hur ska jag våga testa att ta provanställningen om jag samtidigt tvingas köpa ett hus för att kunna ta det?
Och varför ska du tvunget köpa hus då? Hyr något istället. Hus eller lägenhet. Eller ett rum eller vad som helst. Se lite möjligheter istället för bara problem hela tiden.
Det finns för fan inget att hyra, bara köpa! Vad gör man! Folk hyr inte ut i andra och tredje hand särskilt ofta på landsbyggden faktiskt!
Det är ju bristen på hyresrätter som är problemet!
Secrist skrev:Det finns för fan inget att hyra, bara köpa! Vad gör man! Folk hyr inte ut i andra och tredje hand särskilt ofta på landsbyggden faktiskt!
Nu vet jag inte var du bor men många kommuner har ju problem med outhyrda lägenheter. Och kommer du utifrån så brukar man kunna få smita före i bostadskön just på grund av att du måste ha en bostad. Ofta kan ditt jobb också hjälpa till. Som sagt, för vänstern är allt så krångligt! Min jobbarkompis flyttade hit utan att ha någonstans att bo. Efter att ha hyrt ett rum så ringde han den kommunala bostadsförmedlingen. Några dagar senare fick han ett kontrakt trots att det på papperet inte fanns något.
martin7lindgren skrev:En av mina polare,bostadslös har precis återhämtat sig hjälpligt efter en massiv hjärtinfarkt,
Hans läkare har hjälpt till med en förtursansökan till en bostad, med en beviljad förtur här i stan får man räkna med 3 års väntan?
marxisten skrev:Sniperace skrev:Här är det inte fråga om miljoner, det finns BRA hus till salu från under 500.000 och då är det inflyttningsfärdigt utan problem...
Jag gav 275.000 för mitt 1991.
275 000, vilken 20 åring har råd med det?
Det är ungdomar som saknar bostad, och ungdomar har sällan ekonomi för att låna 275 000.
Sniperace skrev:marxisten skrev:Sniperace skrev:Här är det inte fråga om miljoner, det finns BRA hus till salu från under 500.000 och då är det inflyttningsfärdigt utan problem...
Jag gav 275.000 för mitt 1991.
275 000, vilken 20 åring har råd med det?
Det är ungdomar som saknar bostad, och ungdomar har sällan ekonomi för att låna 275 000.
En del VANLIGA arbetar barn har faktiskt det, min som köpte ett hus utanför jönköping vid den åldern efter att bara ha jobbat ett år, men sedan är det ju så att världen består inte bara av 20-åringar
marxisten skrev:Sossar-e-lata skrev:du är ju dum i skallen på riktigt, men du blir nog visare med åren din lilla spoling
Är det vad du kallar för debatt? Personangrepp direkt, vad fan har jag gjort mot dig nu då!
Och nej, jag är inte dum i skallen, snarare lever jag i verkligheten där allt inte består av skumpa och gåslever! Jag lever snarare i verkligheten. I Nybro har vi tur, det finns lägenheter till vettigt pris, men jag vet samtidigt att ca. 130 000 personer i min ålder INTE KAN flytta pga. ekonomiska käl för att det inte finns billiga lägenheter! Och det är precis vad vi behöver, billiga hyresrätter, ingenting annat. Hur exakt är jag dum i skallen när jag anser det! Att ungdomar ska ha möjlighet att röra på sig och kunna få tag på en lägenhet till vettigt pris!
Secrist skrev:Här finns det. Jag är glad jag inte är bland de 130 000 som söker men inte får bostad. Men bara för att det inte drabbar mig betyder det inte att jag inte bryr mig.
En rimlig tanke är ju att bostadskrisen är framförallt koncentrerad till storstäderna, eller?
marxisten skrev:Secrist skrev:Här finns det. Jag är glad jag inte är bland de 130 000 som söker men inte får bostad. Men bara för att det inte drabbar mig betyder det inte att jag inte bryr mig.
En rimlig tanke är ju att bostadskrisen är framförallt koncentrerad till storstäderna, eller?
Inte bara. Och problemet f.ö. på många andra ställen är ju att lägenheterna ser ju ut som om de senast renoverades på 1800-talet typ. Mögligt och jävligt. Herrgårn eller vad de hette var ju ett extremexempel, men på många miljonprogram är det inte långt ifrån. Det är ju så dåligt skött att de inte bör vara lagligt att hyra ut de. Så är det inte heller i Nybro, då NBAB kört utan vinstintresse, de har renoverat istället. Därför är det viktigt att det målet ska vara kvar, inget vinstintresse. Men även det har ju regeringen idag ändrat på till att det ska vara vinstintresse. Ingen tjänar på det. Dyrare för gästerna och mindre renoverat. Allt överskott här har gått tillbaka till gästerna och de är skitfina. Dessutom billiga.
Vad kostar en 1:a på 35 kvm i Stockholm? I Orrefors kostar det 2052 kr/månaden.Dessa lägenheter är dessutom nyrenoverade... Skulle marknaden kunnat fixa så billigt tro? Eller 4:a på 97 kvm, centralt i Nybro stad, 8991 kr/månaden, nybyggt och det absolut dyraste av NBAB:s lediga ställen i Nybro... El, vatten, avlopp ingår i de flesta. Skulle marknaden klarat det eller era förbannade bostadsrätter? Knappast, både marknaden och bostadsrätter fan i jämförelse.
Gå in på www.nbab.se och kolla in de. Inte så dumma.
Det är sådana lägenheter som den 1:an som behövs för att ungdomar ska ha råd, inget annat!
Sniperace skrev:marxisten skrev:Secrist skrev:Här finns det. Jag är glad jag inte är bland de 130 000 som söker men inte får bostad. Men bara för att det inte drabbar mig betyder det inte att jag inte bryr mig.
Inte bara. Och problemet f.ö. på många andra ställen är ju att lägenheterna ser ju ut som om de senast renoverades på 1800-talet typ. Mögligt och jävligt. Herrgårn eller vad de hette var ju ett extremexempel, men på många miljonprogram är det inte långt ifrån. Det är ju så dåligt skött att de inte bör vara lagligt att hyra ut de. Så är det inte heller i Nybro, då NBAB kört utan vinstintresse, de har renoverat istället. Därför är det viktigt att det målet ska vara kvar, inget vinstintresse. Men även det har ju regeringen idag ändrat på till att det ska vara vinstintresse. Ingen tjänar på det. Dyrare för gästerna och mindre renoverat. Allt överskott här har gått tillbaka till gästerna och de är skitfina. Dessutom billiga.
Vad kostar en 1:a på 35 kvm i Stockholm? I Orrefors kostar det 2052 kr/månaden.Dessa lägenheter är dessutom nyrenoverade... Skulle marknaden kunnat fixa så billigt tro? Eller 4:a på 97 kvm, centralt i Nybro stad, 8991 kr/månaden, nybyggt och det absolut dyraste av NBAB:s lediga ställen i Nybro... El, vatten, avlopp ingår i de flesta. Skulle marknaden klarat det eller era förbannade bostadsrätter? Knappast, både marknaden och bostadsrätter fan i jämförelse.
Det är sådana lägenheter som den 1:an som behövs för att ungdomar ska ha råd, inget annat!
under en kortare tid räcker ettorna JA, men sedan kommer det att man blir två och sedan fler, själv skulle jag tippa på att ettor och tror är de som behövs MEST...
men fortfarande så ska man bara räkna med lägenheter utan vinstintresse om KOMMUNEN eller staten står för dessa med subventioner osv, för ingen kommer vilja bygga om denne inte får någon inkomst på det, jag tvivlar till ex på att du skulle kunna tänka dig att ha ditt sparande utan ränta bundna i ett hyreshus, väl medveten om att du aldrig får tillbaka dem.......
för UTAN vinst, kan du ju inte få det eller hur?
marxisten skrev:Sniperace skrev:marxisten skrev:Secrist skrev:Här finns det. Jag är glad jag inte är bland de 130 000 som söker men inte får bostad. Men bara för att det inte drabbar mig betyder det inte att jag inte bryr mig.
under en kortare tid räcker ettorna JA, men sedan kommer det att man blir två och sedan fler, själv skulle jag tippa på att ettor och tror är de som behövs MEST...
men fortfarande så ska man bara räkna med lägenheter utan vinstintresse om KOMMUNEN eller staten står för dessa med subventioner osv, för ingen kommer vilja bygga om denne inte får någon inkomst på det, jag tvivlar till ex på att du skulle kunna tänka dig att ha ditt sparande utan ränta bundna i ett hyreshus, väl medveten om att du aldrig får tillbaka dem.......
Varför vinst? Noll år funkar väl fint. Efter löner och investeringar är det plus minus noll. Varför skulle det inte gå?
Sniperace skrev:marxisten skrev:Sniperace skrev:marxisten skrev:Secrist skrev:Här finns det. Jag är glad jag inte är bland de 130 000 som söker men inte får bostad. Men bara för att det inte drabbar mig betyder det inte att jag inte bryr mig.
Varför vinst? Noll år funkar väl fint. Efter löner och investeringar är det plus minus noll. Varför skulle det inte gå?
så du tror den som bygger ett hus att ta ut vinst, förklara trolleriet för mig är du snäll!
om byggaren satsar 100.000 miljoner av sina pengar och ingen vinst ska tas ut hur ska hyrorna kunna ge tillbaka dessa om han inte får gå med vinst, pengarna blir ju bundna i huset, och en stor del ska gå till drift och underhåll, och hur ska denne få intresse av att satsa sina pengar i detta, du tänker på välgörenhet?
Secrist skrev:men åter till problemet, det med lägenheter UTAN vinstintresse kräver att det KOMMUNALÄGT
Fast inte ens det är en garanti. Finns många exempel på kommuner som plockat ut vinst ut lägenheterna. De hade det på nyheterna för en tid sedan.
De viktigaste förändringarna för de kommunala bostadsbolagen är att de ska drivas på mer affärsmässiga grunder och att kommunernas möjligheter att ta ut pengarna från bostadsbolagen begränsas.Samtidigt får bolagen ha kvar sin samhällsnyttiga roll och använda pengar för att till exempel främja integration i sina bostadsområden.Nyhetskanalen