Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+5
seadog
Regndrottning
Dao
Sniperace
Blåfront
9 posters

2000 i bostadskö

Blåfront

Antal inlägg : 5440

2000  i bostadskö Empty 2000 i bostadskö

Inlägg  Blåfront 2009-11-11, 17:41

Tycker ni det är rimligt att en kommun tar emot 20-30 flyktingar PLUS anhöriginvandring

Som ska få gå före i bostadskön

När 2000 står på kö och måste bo hemma?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

2000  i bostadskö Empty Sv: 2000 i bostadskö

Inlägg  Sniperace 2009-11-11, 17:44

Blåfront skrev:Tycker ni det är rimligt att en kommun tar emot 20-30 flyktingar PLUS anhöriginvandring

på ett sätt nej, men med tanke på att de som bor hemma faktiskt har boende men inte flyktingarna så är jag benägen att dessa ska kunna gå före.

Men vad som behövs är att bygga bostäder, bostäder med lägre krav än dagen för att de ska kunna bli såpass billiga att människor har RÅD att hyra dem, detta går inte med de krav på standard osv som idag krävs.
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2009-11-11, 18:42

Bostadspolitiken är också oberoende av invandringspolitiken!

Oavsett inandring eller inte, måste regeringen se till att få mer enkla och billiga bostäder tillgängliga. Främst gäller detta studentlägenheter!

Billiga och snabba lösningar finns! Bara viljan saknas... av nuvarande och förra regeringen!
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-11-11, 22:34

Sniperace skrev:
    Blåfront skrev:Tycker ni det är rimligt att en kommun tar emot 20-30 flyktingar PLUS anhöriginvandring

på ett sätt nej, men med tanke på att de som bor hemma faktiskt har boende men inte flyktingarna så är jag benägen att dessa ska kunna gå före.

Men vad som behövs är att bygga bostäder, bostäder med lägre krav än dagen för att de ska kunna bli såpass billiga att människor har RÅD att hyra dem, detta går inte med de krav på standard osv som idag krävs.

Krävs det verkligen diskmaskin, tvättmaskin och annat i dagens hyresrätter? Eller är denna 'standard' bara en ploj av hyresvärderna på att öka på hyran? Jag har läst att 1000 kr av hyran bärs in sista veckan....

Bättre att bygga så att dessa ting får plats och det står var och en fritt att själv införskaffa dyligt.

Personligen vill jag inte ha....

queen
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-11-12, 10:05

Regndrottning skrev:
    Sniperace skrev:

Krävs det verkligen diskmaskin, tvättmaskin och annat i dagens hyresrätter? Eller är denna 'standard' bara en ploj av hyresvärderna på att öka på hyran? Jag har läst att 1000 kr av hyran bärs in sista veckan....

Bättre att bygga så att dessa ting får plats och det står var och en fritt att själv införskaffa dyligt.

Personligen vill jag inte ha....

queen

Nej, det är nog inte från hyresvärdarna detta kommer, de TVINGAS bygga efter NORMER och regler som bestämts sedan länge, troligen har detta gjorts för att alla ska ha det lika bra och naturligtvis HANDIKAPPNORMER, allt ska vara anpassat att även handikappade får samma tillgång som andra.

Idag får man inte bugga ett tvåplans HYRESHUS utan att detta har hiss, och är där källare ska naturligtvis hissen nå dit också osv.

visst är det BRA att handikappade ska ha den möjligheten, men faktum är att det ÄR en fördyrande bit, just hissen fördyrar kraftigt.

sedan har vi detta med tvätt och diskmaskin, det ÄR onödigt, men tyvärr bestämt att sådant SKA ingå i nybyggt. Så vad som måste ändras det är dessa regler och byggnormer som orsakar denna fördyring, men kommer det godkännas?
    att bygga något för "de fattiga", bygga för "underklassen"?
    för jag är nästan säker på att så kommer många se det och protestera KRAFTIGT...
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-11-12, 13:16

sedan har vi detta med tvätt och diskmaskin, det ÄR onödigt, men tyvärr bestämt att sådant SKA ingå i nybyggt. Så vad som måste ändras det är dessa regler och byggnormer som orsakar denna fördyring, men kommer det godkännas?
    för jag är nästan säker på att så kommer många se det och protestera KRAFTIGT...

Då skulle jag vilja föreslå att vi bygger alla sorters hus! Såna med hög standard och även hus med lägre standard. Det skulle öka valmöjligheterna, och det är väl önskvärt?

T.ex. att ha tvättmaskin hemma skulle bara ta plats och dra el. Och sedan det 'lilla' problemet av att inte ha plats att torka tvätten! I ett bostadsområde finns det ofta fina tvättrum med utrymme för tork. Lättillgängliga, moderna tvättrum är snäppet högre att ha en åbäckig, platskrävande och elslukande maskin i hemmet.

Diskmaskin? Nåja, ett ställe att gömma undan smutsdisken när man inte har lust att diska. Men, för en-två personer är detta onödigt, anser jag.Att diska tar inte så mycket tid....

Ofta är jag glad att jag har vuxit upp i ett fattigt hem. Jag har aldrig lärt mig att ha 'lyx' och som vuxen har jag inget behov av den eller ens önskan om sådant. Även om jag nu skulle ha råd med dessa ting....

Standarden skall inte bli så hög att endast ett fåtal har råd med den...

queen
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-11-12, 13:28

Regndrottning skrev:

Då skulle jag vilja föreslå att vi bygger alla sorters hus! Såna med hög standard och även hus med lägre standard. Det skulle öka valmöjligheterna, och det är väl önskvärt?

T.ex. att ha tvättmaskin hemma skulle bara ta plats och dra el. Och sedan det 'lilla' problemet av att inte ha plats att torka tvätten! I ett bostadsområde finns det ofta fina tvättrum med utrymme för tork. Lättillgängliga, moderna tvättrum är snäppet högre att ha en åbäckig, platskrävande och elslukande maskin i hemmet.

Diskmaskin? Nåja, ett ställe att gömma undan smutsdisken när man inte har lust att diska. Men, för en-två personer är detta onödigt, anser jag.Att diska tar inte så mycket tid....

Ofta är jag glad att jag har vuxit upp i ett fattigt hem. Jag har aldrig lärt mig att ha 'lyx' och som vuxen har jag inget behov av den eller ens önskan om sådant. Även om jag nu skulle ha råd med dessa ting....

Standarden skall inte bli så hög att endast ett fåtal har råd med den...

queen

alltså bör byggnormerna och standardkraven sänkas, för att på det sättet kunna bygga bostäder som folk har råd med, vi HAR redan idag bostäder som står tomma pga att de är för dyra för att någon ska ha råd att bo i dem, visst det hade väl varit bra att då hyra ut dem billigt, men då skulle ju tvånget vara att ALLA lägenheterna i samma bestånd skulle få samma hyra, allt annat vore ju orättvist.

att det sedan då blir en förlustaffär för hyresvärden är en annan sak.....

nä, detta sa jag för ganska många år sedan att kräva byggnormer med hög standard ÄR döden för hyreslägenhetena.....

Vi måste återgå till att kunna bo i hus med lägre standard för att själva sedan bygga upp ekonomi att flytta till högre om man har dessa krav, inte kräva att den finns GRATIS eller subventionerad
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-11-12, 13:45

Byggnormer har väl inte med tvätt- och diskmaskin att göra? Annat än att de skall göras plats och kopplingar för dessa ting?

Jag har lite roligt åt det nya onrådet som buggs i min stad. 12 kvarter i centralt läge. Där byggs husen så täta att man kan titta ut genom förstret och se vad grannen äter till middag.....

Lägenheterna är moderna, visst. Men jag har varit i ett par av dem och de är allt annat än hemtrevliga. Öppna ytor överallt, vilket är väldigt 'inne' men som jag finner tråkigt och o-mysigt. Men balkongerna är stora och fina! Det gillar jag.

Tänk att jag verkligen gillar området är jag bor... Husen är lika gamla som jag, husen byggdes i en cirkel med ett grönområde innanför och på min framsida.

Här finns gräs, björkar, äppelträd, grillplats, snygga och yviga buskar, m.m. Jag och andra bidrar till trevnaden genom att sätta lökar. Under tre år har jag satt både tulpan- och krokuslökar. Andra har sått pingstliljor...

Vad jag vill påskina är att folk bryr sig här. Och det är nästan ingen som flyttar härifrån, trots 'låg' standard. Jag har själv bott här i 20 år och sett grannbarnen växa upp.... Jag känner till alla hundars namn, och vi grannar hälsar glatt på varandra. Hur många 'nya' områden kan säga detsamma?

Som ung flyttade familjen in i ett miljonprogramhus. Det var FINT att bo där! Nybyggd, hög standard, (då), gott om utrymme och trevligt område. Men, det fanns brister i trevnaden, asfalt överallt....

Med detta vill jag säga att det skall inte byggas så trångt utan att man inte får plats med grönska, för det anser jag, är betydelsefull för bo-miljön.

För övrigt är vi ganska så eniga, Sniper, och bara diskuterar olika aspekter av boende...
    Very Happy

queen
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-11-12, 14:03

Regndrottning skrev:Byggnormer har väl inte med tvätt- och diskmaskin att göra? Annat än att de skall göras plats och kopplingar för dessa ting?

Jag har lite roligt åt det nya onrådet som buggs i min stad. 12 kvarter i centralt läge. Där byggs husen så täta att man kan titta ut genom förstret och se vad grannen äter till middag.....

Lägenheterna är moderna, visst. Men jag har varit i ett par av dem och de är allt annat än hemtrevliga. Öppna ytor överallt, vilket är väldigt 'inne' men som jag finner tråkigt och o-mysigt. Men balkongerna är stora och fina! Det gillar jag.

Tänk att jag verkligen gillar området är jag bor... Husen är lika gamla som jag, husen byggdes i en cirkel med ett grönområde innanför och på min framsida.

Här finns gräs, björkar, äppelträd, grillplats, snygga och yviga buskar, m.m. Jag och andra bidrar till trevnaden genom att sätta lökar. Under tre år har jag satt både tulpan- och krokuslökar. Andra har sått pingstliljor...

Vad jag vill påskina är att folk bryr sig här. Och det är nästan ingen som flyttar härifrån, trots 'låg' standard. Jag har själv bott här i 20 år och sett grannbarnen växa upp.... Jag känner till alla hundars namn, och vi grannar hälsar glatt på varandra. Hur många 'nya' områden kan säga detsamma?

Som ung flyttade familjen in i ett miljonprogramhus. Det var FINT att bo där! Nybyggd, hög standard, (då), gott om utrymme och trevligt område. Men, det fanns brister i trevnaden, asfalt överallt....

Med detta vill jag säga att det skall inte byggas så trångt utan att man inte får plats med grönska, för det anser jag, är betydelsefull för bo-miljön.

För övrigt är vi ganska så eniga, Sniper, och bara diskuterar olika aspekter av boende...
    Very Happy

queen

vad byggnormer har med det att göra, nja, det har med hur man ska bygga och med vad, det duger inte med hundra år gammalt sätt som håller än idag.....det ska vara modernt och bara hålla några år innan mögel o skit kommer :=)

men sedan har vi byggstandard, idag SKA allt vara så fint och modernt, så jag tvivlar nästan på att ett NYTT hyreshus FÅR byggas utan diskmaskin, tvättmaskin SKA finnas tillgänglig....även om det kanske inte behöver finnas i lägenheten

regler och normer har gjort att nytt blir DYRT, dyrare än vad som eg skulle behövas.

Jag har bott i lägenhet i Gamlestaden i Gbg, i en liten sådan utan hiss, utan centralvärme och med toan gemensam i svalen....
    jag trivdes alldeles utmärkt, och billig var den Very Happy

Nu bor jag i eget hus, byggt 1921, när jag köpte det väldigt billigt 1991 var det helt oisolerat och väldigt omodernt kök osv, under åren har vi själva gjort allt på huset, inget har lämnats till hantverkare och företag att fixa, men så bor vi både nu och från inflyttningen till halva priset mot vad motsvarande lägenhet skulle kosta, ÄVEN i ett äldre hyreshus.

Visst, många skulle INTE flyttat i den den standard huset hade då, och sista väggen isolerades nu i år, den är inte helt klar än men vi börjar se slutet på det Very Happy

k
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-11-12, 14:29

Jag får hålla med dig.... Gamla hus klarar sig mycket bättre än nya hus. Varför är det så?

Nya hus skall vara nästan hermetisk tillsluta med konstgjord ventilation när den bästa ventilationen är vanlig drag.... Jag skulle tro att det skulle behövas mer byggmaterial som kan 'andas' själv, alltså, luftighet i byggmaterialen. Men, sånt, vet jag inget om... jag kan bara se på vad som håller och inte håller.

Den kommunala hyresbolag som jag bor hos, är bra! Det sköter verkligen underhållningen av husen. Nya uppdateringar sker kontinuerligt. För en månad sedan fick vi köksfläkt installerat... Nu hade de flera hyresgäster detta redan men det var då egna fläktar. Jag har inte vant mig vid fläkten så Hustomten måste alltid påminna mig att sätta på den när jag lagar mat... *skratt*

Kommunen lägger ner mycket tid och pengar för att rustera det gamla miljonprogrammet där invandrana bor, så att det finns andra områden där folk klagar att deras underhåll eftersatts. Men, bolaget arbetar efter schema på vad som skall göras och var... Bostadsbolaget är BRA!

Jag bodde en gång, i en etta hos en privatvärd. Lägenheten var rätt ok... inga garderober eller förvaringsmöjligheter, vilket var jobbigt. Men, huset var byggd 1926 och huset var bra! Halvmeter tjocka väggar vilket gav djupa fönsternichar... mycket mysigt. Samt trädgård baktill. Jag bodde där i sex år, tills jag fick denna lägenhet.

Vad jag däremot inte gillar hos det kommunala är att alla kommunens bolag ingår i en stor koncern så att vinster från det ena går över för att täcka förlusterna hos en annan bolag. Vilket innebär att mina hyrespengar går till att finansiera andra kommunala utgifter. Så vi hyresgäster får betala dubbelt upp! Men, det är politik och inte har med bostadskvalitén att göra.

queen
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-11-12, 15:10

Vad jag däremot inte gillar hos det kommunala är att alla kommunens bolag ingår i en stor koncern så att vinster från det ena går över för att täcka förlusterna hos en annan bolag. Vilket innebär att mina hyrespengar går till att finansiera andra kommunala utgifter. Så vi hyresgäster får betala dubbelt upp! Men, det är politik och inte har med bostadskvalitén att göra.

en kommuns verksamhet ska INTE vara VINSTDRIVANDE, det finns det förbud mot, därför kringgår det detta med kommunala BOLAG!!

Hyror i kommunal regi borde vara rena UTAN vinster, det ska vara självkostnader som enbart rör just bostäderna, inget annat
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-11-12, 16:02

Sniperace skrev:

en kommuns verksamhet ska INTE vara VINSTDRIVANDE, det finns det förbud mot, därför kringgår det detta med kommunala BOLAG!!

Hyror i kommunal regi borde vara rena UTAN vinster, det ska vara självkostnader som enbart rör just bostäderna, inget annat

Jag håller med dig! Men, den tiden tycks vara förbi.... Det är bara hyresgästföreningen som håller hyrorna nere, så gott de kan...

queen
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-11-12, 16:16

Regndrottning skrev:
    Sniperace skrev:

Jag håller med dig! Men, den tiden tycks vara förbi.... Det är bara hyresgästföreningen som håller hyrorna nere, så gott de kan...

queen

Och ser man det krasst så är det de kommunala bolagen som ser till att hålla hyrorna HÖGA, det ligger ju en del på deeras hyresnivå, vart andra ska ha sina...

Haqde de kommunala legat LÄGRE skulle resten tvingas följe med NEDÅT i hyror
    seadog
    seadog

Antal inlägg : 55

Inlägg  seadog 2009-11-12, 20:26

RD: .... Gamla hus klarar sig mycket bättre än nya hus. Varför är det så?

Man byggde rejält förr med kunniga yrkesmän som var petnoga med kvaliteten på virke och material. Ett gammalt hus andas och drar lite här och där, men det får virket att bibehålla sin fräschör. Ett hundra år gammalt trähus som har underhållits på rätt sätt står kvar till barnbarnen. Men det behöver naturligtvis kontinuerlig omklappning Smile
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-11-12, 22:54

seadog skrev:RD: .... Gamla hus klarar sig mycket bättre än nya hus. Varför är det så?

Man byggde rejält förr med kunniga yrkesmän som var petnoga med kvaliteten på virke och material. Ett gammalt hus andas och drar lite här och där, men det får virket att bibehålla sin fräschör. Ett hundra år gammalt trähus som har underhållits på rätt sätt står kvar till barnbarnen. Men det behöver naturligtvis kontinuerlig omklappning Smile

som mitt, byggt 1921..... snart 100 år och i toppskick, ingen fukt, ingen mögel, visst inte särskilt energisnålt, men TRIVSAMT......
    seadog
    seadog

Antal inlägg : 55

Inlägg  seadog 2009-11-14, 02:07

Trähus är trivsamma. Du har kommentar på ditt inlägg under "Bostad"
    Sunrise

Antal inlägg : 35

Inlägg  Sunrise 2009-12-04, 16:53

Nej det är helt fel. Sverige måste sluta ta emot mer folk nu. Här är kaotiskt redan som det är. Mycket viktigare att våra egna ungdomar får bostäder och kan skaffa sig familj. Inte konstigt att svenskarna inte får barn när de ska behöva bo hemma tills de är trettio år. Vi måste satsa på våra egna unga så de får komma ut i arbetslivet, hitta bostad och bilda familj så vi slipper importera andras ungar. Sverige behöver mer svenskar så enkelt är det.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2009-12-04, 17:07

I alla undersökningar jag har läst så är alla singlar det största problemet på bostadsmarknaden.

Folk flyttar inte ihop i den takten som man gjorde förr och alla ensamhushåll bidrar stort till den bostadsbristen vi har idag.

Nu vill jag inte påskina att singlarna är det enda problemet. Att det byggs för lite, med ett ständigt ökande folkmängd är också en bidragande orsak.

Jag läste någonstans att i Köpenhamn får inte singlar bo i trerumslägenheter... De får hålla sig till ettor och tvåor. Jag vet om detta är sant eller ej....

queen
    Mr Brown

Antal inlägg : 4

Inlägg  Mr Brown 2009-12-04, 17:10

Nej det verkar helt orimligt. Ingen ska smita före de som står i kö.
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2009-12-04, 18:32

Sunrise skrev:

Nej det är helt fel. Sverige måste sluta ta emot mer folk nu. Här är kaotiskt redan som det är. Mycket viktigare att våra egna ungdomar får bostäder och kan skaffa sig familj. Inte konstigt att svenskarna inte får barn när de ska behöva bo hemma tills de är trettio år. Vi måste satsa på våra egna unga så de får komma ut i arbetslivet, hitta bostad och bilda familj så vi slipper importera andras ungar. Sverige behöver mer svenskar så enkelt är det.

Var är det kaotiska någonstans stans, vänder och vrider ser inget, känns mer som ilandsgnällande från lågpannade sdnördar.
    Så väx upp era "småtroll"
    //berra
    enigma
    enigma

Antal inlägg : 96

Inlägg  enigma 2009-12-15, 16:57

Men nähä de gör de inte? det finns ju en enorm efterfrågan, så vad väntar de på? AH De vill istället höja hyrorna och på den vägen öka sina förmögenheter.
    Var är konkuransen? AH monopol bildningar.

Men var det inte efterfrågan som skulle leda till ökad utväxt av bolagen?

Tydligen bara ibland, lol.......

Varför bygger inte staten då?
    Nej, för den nuvarande regeringen gillar utslagningen av människor. Det ger billig arbetskraft så småningom. När man svälter så släpar man sig ut även med brutna ben i jakten efter föda. Detta är vad Alliancen vill uppnå.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 17:38