Sniperace 2009-03-31, 15:23
Susz X skrev: Självklart kan man göra MYCKET, och till och med ALLT du själv kan göra SITTANDE vid din dator med sådana program, tar vi exemplet VNC eller RA (remote administrator) så kan du från utsidan använda deta at se den bild användaren vid daorn ser, dvs man ser EXAKT vad denne själv ser när han använder denna, de går att starta och använda som om man verkligen satt vid denna, då tar man själv öve mus tangentbord osv...
Om jag är hightek? det vet jag inte med har sysslat med datorer mycket sedan sjuttiotalet, gjorde lite småjobb med att fixa menyhantering i olika program osv åt FOA där deras tekniker skrivit själva programmen, men ville sedan jag skulle göra dem användarvänliga.
Okej- tack för bekräftelsen. Syns det på min data om någon annan gör så? Tex på "styrplattan"(= synaptiskt pekdon) på laptopen..?
Går det att ta reda på vem som finns där i det du beskriver?
Och- finns möjligheter att avlyssna/ styra mobil på liknande sätt? [/quote]
Det bror helt på vilket program de använder för att styra din dator, när jag styr med VNC så ser användaren av datorn detta genom att musmarkören rör sig över skärmen, att program startas osv, denne ser med andra ord vad han själv skulle sett om han gjorde detta själv vid datorn, men det FINNS idag en ppsjö med backdoorprogram där man inte ser något som användare.
Som jag sa innan så finnsi windows ett program som heter netstat, detta startas genom att öpPna kör, skriva in CMD, sedan i detta fönster skriva NETSTAT, nu poppar en lista upp med ipnummertill de kopplingar som finns till nätet, har du msn browser osv igång visas ett antal legitima adresser, men det ENDA du får veta är ju IPNUMMER, INGET annat, de kan visa på olika länder och ISP-er eller kanse univesitet, men INTE visar de dig en specifik användare.
Och JA, de har kommit fram ett par program till mobiltelefoner som på sätt och vis kidnappar dessa och gör så att man ex kan avlyssna samtal osv, men det är nog idag väldigt liten risk att råka ut för så länge man INTE okritiskt godkänner ex bluetoothanslutningar osv...