Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+19
Redclown
womanlover
PE Dal
foliesvackan
Dao
Loooping
formsvackan
Regndrottning
Ezzlirsk
RedCloud
captaincodd
Thecharmed
marxisten
blueheaven
KickTheRasist
Susz X
lazy
Sniperace
Infra
23 posters

Israel - laglöshetens väg

Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Israel - laglöshetens väg - Sida 34 Empty Sv: Israel - laglöshetens väg

Inlägg  Dao 2010-05-22, 09:51

Beklagar vad som hände Lazy släkting, men är det verkligen helt OK att använda dennes öde i ett tyskt koncentratyionsläger, för att försvara nya koncentrationsläger???

Och att de som är EMOT dagens moderna koncentrationsläger skulle sakna kunskap/erfarenhet av de tyska diton???

Om vui nu skall utgå från de erfarenheter som gjordes då, så är det oerhört fascienerande att väldigt många av de som överlevde koncentrationslägren OGILLAR det Israel gör med pelestinierna!

Kanske Lazy skulle undra varför de är det?

Det finns flera av dessa överlevande, som känner igen stämning och agerande från tiden under nazistisk styre - fast i dagens Israel, gentemot Palestinierna!

Varför spelar inte DERAS ståndpunkter roll för Sniper, Lazy och de andra som försvarar Israels terror?

Är deras erfarenheter och argument mer vägande än Lazys indirekta?
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2010-05-22, 11:35

Det kanske var fel av mig också att lägga in det som en "taskspark" men
    eftersom jag och min syster ägnade ganska mycket tid åt att ta reda på
    så mycket som möjligt om den familjen och följde upp det med att åka
    till Auschwitz och där på plats verkligen förstå vad som hände alla
    dessa människor så känns jämförelsen med Gaza allt annat än ok.

Varför reagerar ni inte mot det Hamas gör? De om några är en verklig
    fara för sina egna, nu har de dessutom börjat avrätta människor, på
    eget bevåg. De allra flesta vill nog inte ha ett "lilla Iran" där.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-22, 12:12

lazy skrev:Det kanske var fel av mig också att lägga in det som en "taskspark" men

OK!

Mern du måste förstå att alla kincentrationsläger inte är som Auschwitz. Gaza har alla ingeredienser för att kallas för koncentrationsläger, men det är inte ett DÖDSLÄGER som Auschwitz är.

Även jag tycker Hamas är otrevliga och att deras metoder är fruktansvärda. Men jag inser att grunden till problemet inte är Hamas, så protester mot dem är ganska ointressanta. Utan Israels ageranden, hade Hamas inte ens varit etablerat på Gaza, än mindre ha en makt. De kunde också ha varit ett etablerat politiskt parti idag, om Israel hade agerat rakryggat 2006, men det fick den inte lov att vara - uppenbarligen.

Självklart vill palestinierna inte ha ett "lilla Iran" i Gaza - men de vill inte heller vara ockuperade, kontrollerade och kanonmat för Israel!

Så länge Israels terror fortgår, kommer Hamas, eller andra liknande grupperingar, att utnyttja detta för sina egna ändamål!
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-05-22, 12:43

Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:ok, då glömmer vi det om det var å känsligt, jag har ingen släkt själv som dött i kc-läger, men jag har släkt som farit illa pga sk-kommunistdiktatur....

Jag bryr mig inte om din person eller din släkt, för det har inget med debatterna att göra!

Lazy var helt enkelt i panik då hon saknade argument, och försökte då mena att hon hade korrekta åsikter för att hennes släktingar dött i koncentrationsläger!

Det är så idiotiskt att man mår illa!!!

så att berätta att man genom släkt har en sådan kunskap är enligt dig fel?

ok, tycker du så, så är det väl så då

Kunskap??? Vilken speciell kunskap har Lazy genom att en släkting till henne dött i koncentrationslägren?

Skulle jag ha "speciell kunskap" om månen om jag hade varit släkt med Buzz Aldrin???

Nu får ni väl ändå ge er...

Säkerligen har hon mer kunskap om hur det var i koncentrationsläger genom andra ÖVERLEVANDE släktingar, andra som var med och kunnat berätta.

på samma sätt skulle du kunnat ha mer kunskap än andra om hur en månfärd känns OM du var släkt med Buzz och han eller hans anhöriga i många långa samtal förmedlat hans känslor och upplevelser.

sedan är jag säker på en sak, 100% av Gazaborna skulle med all säkerhet heller vara kvar i GAZA än att sitta i ett av dessa KC-läger, du kan aldrig jämföra gaza och dessa medvarandra just för att de är inte ens lika varandra i den grymhet de i kc-lägren fick uppleva varje dag.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-22, 13:16

Sniperace skrev:Säkerligen har hon mer kunskap om hur det var i koncentrationsläger genom andra ÖVERLEVANDE släktingar, andra som var med och kunnat berätta.

på samma sätt skulle du kunnat ha mer kunskap än andra om hur en månfärd känns OM du var släkt med Buzz och han eller hans anhöriga i många långa samtal förmedlat hans känslor och upplevelser.

sedan är jag säker på en sak, 100% av Gazaborna skulle med all säkerhet heller vara kvar i GAZA än att sitta i ett av dessa KC-läger, du kan aldrig jämföra gaza och dessa medvarandra just för att de är inte ens lika varandra i den grymhet de i kc-lägren fick uppleva varje dag.

Men då kommer problemet av att bland de överlevande finns MASSOR som inte delar Lazys ståndpunkter!

Jag har aldrig jämfört Gaza med Auschwitz! Det är NI som hela tiden tar in den liknelsen, inte jag!

Jag använder mig av begreppet "koncentrationsläger" som den är menat att användas. Tyskarnas läger vara ett av flera typer av koncentrationsläger. Andra är Sovjetunionens läger, de som fortfarande finns i Myanmar - för att inte tala om alla amerikanska "Guantanamo"-baser runt om i världen!

Gazaborna har det inte lika dåligt som i de tyska DÖDSLÄGREN, men det har heller ingen påstått!!!

Däremot är de, med allt vad det innebär, inspärrade i ett koncentrationsläger.

Och detta, bland annat, protesterar massor av de överlevande från Förintelsen för!

Och det borde alla sansade människor protestera mot!!!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-22, 13:20

Från Wikipedia:

"Koncentrationsläger är en beteckning för läger där en eller flera grupper av människor hålls frihetsberövade av staten. Grunden för interneringen kan vara tillhörighet i exempelvis en viss etnisk, kulturell eller religiös grupp. Benämningen "koncentration" syftar på att personer koncentreras till en begränsad plats, i detta fall läger."

Här är förövrigt en lista över historiska koncentrationsläger, bland andra svenska sådana:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_koncentrationsl%C3%A4ger
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-22, 13:23

Dao skrev:
    Sniperace skrev:Säkerligen har hon mer kunskap om hur det var i koncentrationsläger genom andra ÖVERLEVANDE släktingar, andra som var med och kunnat berätta.

Men då kommer problemet av att bland de överlevande finns MASSOR som inte delar Lazys ståndpunkter!

Jag har aldrig jämfört Gaza med Auschwitz! Det är NI som hela tiden tar in den liknelsen, inte jag!

Jag använder mig av begreppet "koncentrationsläger" som den är menat att användas. Tyskarnas läger vara ett av flera typer av koncentrationsläger. Andra är Sovjetunionens läger, de som fortfarande finns i Myanmar - för att inte tala om alla amerikanska "Guantanamo"-baser runt om i världen!

Gazaborna har det inte lika dåligt som i de tyska DÖDSLÄGREN, men det har heller ingen påstått!!!

Däremot är de, med allt vad det innebär, inspärrade i ett koncentrationsläger.

Och detta, bland annat, protesterar massor av de överlevande från Förintelsen för!

Och det borde alla sansade människor protestera mot!!!

ALLA de tyska koncentartionslägren var med eller mindre dödsläger.....

och när vi talar om koncentrationsläger är det alltid sådana vi talar om.....

jag anser inte att vi kan kalla ex vanliga fängelser för detta ävon om nu en del fångar gärna vill att de kallas så....

till Gaza är det INGA som tas från andra ställen och spärras in där, det är INTE ett uppsamlingsläger eller så, utan att kalla detta för sådant är antingen för att förminska det vi kallar kc-läger, ELLER att förstora det hos dem.

så vilket av tyskarna koncentartionsläger de än skulle fåytt välja så är ändå Gaza mycket bättre.

INGEN fick lämna tyskarna läger, ALLA kan lämna GAza om de bara blir mottagna där...

då stoppar ite Israel dem, så ÄR det ett koncentartionsläger? NEJ det är det INTE
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-22, 14:31

Sniperace skrev:ALLA de tyska koncentartionslägren var med eller mindre dödsläger.....

och när vi talar om koncentrationsläger är det alltid sådana vi talar om.....

jag anser inte att vi kan kalla ex vanliga fängelser för detta ävon om nu en del fångar gärna vill att de kallas så....

till Gaza är det INGA som tas från andra ställen och spärras in där, det är INTE ett uppsamlingsläger eller så, utan att kalla detta för sådant är antingen för att förminska det vi kallar kc-läger, ELLER att förstora det hos dem.

så vilket av tyskarna koncentartionsläger de än skulle fåytt välja så är ändå Gaza mycket bättre.

INGEN fick lämna tyskarna läger, ALLA kan lämna GAza om de bara blir mottagna där...

då stoppar ite Israel dem, så ÄR det ett koncentartionsläger? NEJ det är det INTE

Vaddå "mer eller mindre"? Antingen var de dödsläger eller också inte! ATT folk dör i dem är inte skälet till att de kallas dödsläger! Att det var MENINGEBN att de skulle dö var avgörande...

Nej - talar vi om koncentrationsläger, så är det KONCENTRATIONSLÄGER vi talar om. Vissa av Tysklands koncentrationsläger var som Gaza är nu, i stort, andra var värre!

Vem försöker få vanliga fängelser att kallas koncentrationsläger? Inte jag i varje fall...

Nej - Gaza är inget uppsamlingslägerm, det stämmer. Det är dock ett KONCENTRATIONSLÄGER!

Många fick lämna tyskarnas koncentrationsläger. Ytterst få judar, romer och liknande grupper - men av de som satt av politiska och religiösa skäl så behövde de bara avsäga sig sin övertygelse, så kunde många av dem gå!

Hur skall gazaborna lämna Gaza, menar du? De hindras liksom av VAKTER med SKJUTVAPEN! Som de dessutom aldrig tvekar att använda...

Jag slog upp vad koncentrationsläger betyder. Du har inte ifrågasatt den fakta som kom fram i Wikipedia.

Men vi alla kan inte rätta oss efter DIN EGNA PERSONLIGA begränsning av begreppet, utan det är bereppets EGENTLIGA innehål som ordet skall innebära!
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2010-05-22, 23:11

Nej, vi ska alla inbegripa oss i vad Dao tycker oavsett vad vi själva
    tycker. Smile

Det Dao tycker är alltid det rätta oavsett hur dumt det än är.
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2010-05-22, 23:12

lazy skrev:Det kanske var fel av mig också att lägga in det som en "taskspark" men

Storasyster eller lillasyster?
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2010-05-22, 23:23

Storasyster eller lillasyster?

Vill du ta reda på vem jag är? Härifrån är det ganska lätt. Wink
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-22, 23:28

lazy skrev:Nej, vi ska alla inbegripa oss i vad Dao tycker oavsett vad vi själva
    tycker. Smile

Det Dao tycker är alltid det rätta oavsett hur dumt det än är.

Ja - du tycks inte uppskatta att andra inte delar din åsikt...

Kanske dags att kliva ner från den höga stolen snart?
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-05-23, 08:33

lazy skrev:Och Infra valde naturligtvis att inte skriva varför Israel anföll, inte
    heller ett ord om vilka målen var, att ingen blev skadad var inte
    heller värt att nämna.

http://www.jpost.com/Israel/Article.aspx?id=176069

Detta var en brottslig krigshandling precis som blockaden, ockupationen,
    bosättningarna och avspärrningen. Det är inte så (om du nu tror det)
    att israel kan flyga omkring när andan faller på och bomba litet här
    och där, inte. Samtidigt skall man sitta och gnälla över primitiva
    raketanfall som inte skadar någon. Den ondskefulla, israeliska armen
    skall tillbaks till sina förbannade kaserner och israel skall snällt
    visa litet fredsvilja samtidigt som de monterar ner sin inhumana
    terrorpolitik - bit för bit.
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2010-05-23, 17:06

Undrar om detta också kommer att räknas som en "krigshandling"?
    Dum fråga egentligen när det är Israel som gör ngt.

http://www.jpost.com/Israel/Article.aspx?id=176214
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-23, 17:41

Men vi alla kan inte rätta oss efter DIN EGNA PERSONLIGA begränsning av begreppet, utan det är bereppets EGENTLIGA innehål som ordet skall innebära!

ok, men det gäller alltså inte dig, om vi ser till begreppet HEDERSVÅLD, där aceåpterar du ju inte det som detta sägs betyda utan lägger istället in vad DU tycker, du ÄR en rolig prick.... lol!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-23, 17:44

det är inge större problem att få lämna Gaza att ex emigrera eller resa till andra länder för dessa, visar de bara att de ska så släpps de ut utan några större problem.

vill ex Iran ta emt dem så är det bara att lämna Gaza, dock kan de få problem med Hamaz som eventuellt då anser dem vara förrädare, men det är ju inte Israel som hindrar då eller hur?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-23, 18:00

lazy skrev:Undrar om detta också kommer att räknas som en "krigshandling"?

Lek med tanken att det inte är Israel som gör det du beskriver, oavsett vad det är - kanske ett arabland eller Hamas. Om du fortfarande tycker det är bra - så har du visat att du tänker fritt, utan att låsa upp dig i en svart-vit-skala...

Du har ännu inte visat det på forumet, men det kanske kommer...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-23, 18:02

Sniperace skrev:det är inge större problem att få lämna Gaza att ex emigrera eller resa till andra länder för dessa, visar de bara att de ska så släpps de ut utan några större problem.

vill ex Iran ta emt dem så är det bara att lämna Gaza, dock kan de få problem med Hamaz som eventuellt då anser dem vara förrädare, men det är ju inte Israel som hindrar då eller hur?

Jösses... Du vet verkligen inte hur de har det i Gaza, Sniper...

Fascinerande...
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2010-05-23, 18:20

Tja, om det hade varit Israel som hade kidnappat en soldat inne i ett
    annat land och sedan hållit kvar denne på det sätt som Hamas gjort i
    fyra år så hade jag haft full förståelse för att det sätts en viss press
    på dem, nu handlar det ju också uttryckligen om enbart fångar som är
    medlemmar i Hamas.

På tal om hur de har det i Gaza så är den här artikeln ganska intressant, jag
    har själv vid ett flertal gånger lagt in samma uppgifter, direkt från palestinska
    nätartiklar.

http://www.jpost.com/Opinion/Editorials/Article.aspx?id=176162
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-23, 18:40

lazy skrev:Tja, om det hade varit Israel som hade kidnappat en soldat inne i ett
    annat land och sedan hållit kvar denne på det sätt som Hamas gjort i
    fyra år så hade jag haft full förståelse för att det sätts en viss press
    på dem, nu handlar det ju också uttryckligen om enbart fångar som är
    medlemmar i Hamas.

På tal om hur de har det i Gaza så är den här artikeln ganska intressant, jag
    har själv vid ett flertal gånger lagt in samma uppgifter, direkt från palestinska
    nätartiklar.

http://www.jpost.com/Opinion/Editorials/Article.aspx?id=176162

Eller också HÄVDAR man att de tillhör Hamas. Israel har hållit tusentals oskyldiga i fängelse länge nu! Så ditt påstående stämmer inte!

Hamas håller EN israelisk soldat fången, Israel minst tusentals!

Och du gnäller om den enda...

Säger mycket om dig, Lazy...
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2010-05-23, 20:18

Danon said that the legislation would deliver a clear message to Hamas leadership that their "VIP treatment" in Israeli prisons was coming to an end.

I vad har denna "VIP treatment" bestått, tortyrfritt två dagar i veckan ?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-23, 21:00

Dao skrev:
    Sniperace skrev:det är inge större problem att få lämna Gaza att ex emigrera eller resa till andra länder för dessa, visar de bara att de ska så släpps de ut utan några större problem.

Jösses... Du vet verkligen inte hur de har det i Gaza, Sniper...

Fascinerande...

oj, och ändå är det många som lämnar Gaza, jag tycker det är facinerande att du inte känner till det....

det var till och med ett idrottslag som helt fritt fick åka för Israel, men hamas hindrade dem eftersom de misstänkte att de skulle hoppa av.....

det är nog mer HAMAS som hindrar människor att LÄMNA Gaza än vad ditt hatade Israel hindrar.

att Israel sedan kanske inte vill släppa IN folk dit 'r en helt annan sak....
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-23, 22:40

Du är verkligen styrd av ensidig propaganda, Sniper!

http://www.metro.se/se/article/2008/12/28/19/1041-45/index.xml

Ur infot:

"...den enda fysiska kontakten med omvärlden som Israel inte har full kontroll över är Gazas korta gräns mot Egypten."

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/gaza-strandremsan-som-blev-ett-fangelse_2302981.svd

Ur artikeln:

"Vinterns krig i Gaza visar att det inte går att glömma bort denna enklav. Att belägra den, hindra människor från att resa, strypa tillförseln av läkemedel, drivmedel och baslivsmedel som mjöl har än en gång gjort Gaza till en tryckkokare som exploderat."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4200172.ab

Ur artikeln:

"Så mycket våld, att inte kunna skydda sig, inte fly. Ingenstans att hämta trygghet och skydd."

http://www.lakareutangranser.se/fieldwork/Roster-fran-falt1/Fem-fragor-till-faltarbetare/Gaza-ar-ett-fangelse/

http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/gaza-is-a-jail-nobody-is-allowed-to-leave-we-are-all-starving-now-415101.html

Ur artikeln:

" "Det är det sämsta året för oss sedan 1948 [då palestinska flyktingarna först hällas i Gaza]," säger Dr Maged Abu-Ramadan, en fd ögonläkare som är borgmästare i Gaza City. "Gaza is a jail. Neither people nor goods are allowed to leave it. People are already starving. They try to live on bread and falafel and a few tomatoes and cucumbers they grow themselves." "Gaza är ett fängelse. Varken människor eller varor får lämna den. Människor är redan svälter. De försöker leva på bröd och falafel och några tomater och gurka de växer sig själva.""

Etc

Etc
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-05-24, 00:23

Ni hade lätt kunnat ha Shalit fri i dag om ni bara i någon enda fas
    hade visat litet fredsvilja.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2010-05-24, 00:27

Sniper yrar:

"...det är inge större problem att få lämna Gaza.....bla bla bla bla"

Nej, det tror jag det. Det är ju till precis till detta som terrorpolitiken
    och utrotningspolitiken syftar - att palestinierna skall välja flykt