..i dag är den borttagen därifrån- men jag har sparat på en diskett och sätter
här in allt som där står skrivet- längst ned finns även en logga-ett politiskt språkrör som jag förstår det.. men vet inte om jag kan sätta in den eftersom jag inte vill göra reklam för sådan dynga rent ut sagt...men vill ändå att omvärlden får kännedom..Det ser jag som ett ansvar mot medmänniskor! Sedan få du tycka vad du vill!
här in allt som där står skrivet- längst ned finns även en logga-ett politiskt språkrör som jag förstår det.. men vet inte om jag kan sätta in den eftersom jag inte vill göra reklam för sådan dynga rent ut sagt...men vill ändå att omvärlden får kännedom..Det ser jag som ett ansvar mot medmänniskor! Sedan få du tycka vad du vill!
Citat: "Nazistisk Propaganda
Innan vi sak gå in på vad Hitler använde sig av för propaganda, hur han utformade den och framförde den så hade vi tänkt att gå igenom lite förutsättningar för att folk ska ta propagandan till sig.
När ett parti, en organisation eller politisk ideologi skapas krävs vissa saker för att den ska få ett direkt uppsving och medgång. Det grundläggande är att det i samhället, eller i den krets man har tänkt sig att vända sig till, finns ett problem. I Hitlers fall var det den Tyska ekonomins nergång, fler och fler människor blev arbetslösa och tvingades leva på ruinens brant.
Hitler sa sig se vad, eller snarare vilka, som orsakade problemet, nämligen Judarna. Men eftersom gruppen som tyckt likadant som honom inte vid den här tiden var så stor var han tvungen att hitta ett sätt att nå ut till den stora massan. Som vi redan skrivit gick han genom Deutsche Sozialistische Arbeiterpartei.
Han kunde genom det sprida sin propaganda. Men för att återgå till de grundläggande förutsättningarna, när ett problem väl lokaliserats gäller det att komma med en lösning på det som är bättre än det som för tillfället finns att tillgå, det vill säga de politiker som är vid makten. Hitlers lösning skulle inte bara innebära en slutgiltig lösning på Judeproblemet i landet, utan även få Tyskland att blomstra. Man skulle skapa ett stortyskland där hela den ariska rasen skulle kunna bo och härska över de lägre stående raserna.
För det hårt prövade tyska folket lät det som ett himmelrike. Hitler hade ett guldläge när han skulle sprida sin ideologi, det är ingen hemlighet att Judarna vid den här tiden var mycket framgångsrika i tyskland. Dom ägde dom flesta framgångsrika företagen, gick i fina skolor, bodde i fina hus och åt fin mat. Detta spann Hitler vidare på, han såg orättvisorna och fann en lösning som ingen annan tänkt på.
För att jämföra med den propaganda som idag sprids i dagens Sverige så kan man se att det inte finns samma gynnsamma förutsättningar här och nu som i tyskland när Hitler kom till makten. Men det finns orosmoment även i Sverige idag som kan, och har skapat en stark mottsättning mot invandrare och flyktingar. Vilket märks, inte minst på de politiska partier och organisationer som bildats.
Dagens nynazister spinner mycket på att många av de invandrare som kommer till Sverige bråkar, lyfter bidrag och begår brott. Vilket kanske inte är så svårt att förstå eftersom de flesta av dom inte har, eller får någon direkt chans att komma in i samhället, skaffa jobb och få en bra bostad. Vilket kanske är ett annat kapitel egentligen, men det har ett klart samband med att nynazismen växer och får starkare fäste bland, framför allt de svenska ungdomarna.
Vilket inte är speciellt konstigt, eftersom den enda kontakt som många ungdomar i till exempel Stockholm och dess förorter är genom slagsmål med dessa. Hur som helst har nazisterna, nu som då hittat ett problem, samt en lösning till det hela. Och dom vill så klart, precis som vilken grupp inom politiken som helst få fram si åsikt och komma till makten för att kunna genomföra den. För dom är, och var nazismen lika självklar och rätt som för till exempel en vänsterpartist eller en moderat.
Det finns två olika sätt at propagera för sina åsikter, antingen kan man spela på folks känslor, eller så kan man lägga fram fakta som finns på ett sådant sätt att läsaren, eller åhöraren, tar det till sig som en sanning, och, efter att ha läst vissa av de argument som Hitler och dagens nazister använde/använder kan vi medge att det är ganska slående argument som läggs fram. Och ifall man inte bryr sig om att lägga någon större tid för omtanke av vad man hört så kan man utan problem ta det som sanning och ta det till sig.
Den så kallade förnuftspropagandan, en som bygger på fakta, riktar sig mot personen i frågans tankeverksamhet. Det kan till exempel vara att man lägger fram ett diagram på hur många procent som våldtäkter eller våldsbrott mot kvinnor ökat de senaste fem åren samt ett som visar att invandringen av muslimska personer ökat under samma tid. För oss är det självklart att tänka ett steg längre, är alla de muslimska invandrarna män? Har våldsbrotten ökat även mot män? Har brottsligheten ökat i övrigt? Finns det någon statistik som visar hur många procent av de som dömts som har invandrarbakgrund
Men det är inte mot oss den här propagandan riktar sig mot, den riktar sig till vilsekomna och osäkra personer, i första hand ungdomar, som kanske hamnat fel i samhället. Som behöver någon, eller något att ty sig till. Det är alltid skönt att umgås med folk, vars uppfattning om saker och ting överensstämmer med ens egna. Och även om dom vill, så har dom inte kraften att stå emot och ifrågasätta de argument som läggs fram.
Det är heller inte helt ovanligt att den som för fram sin åsikt även ställer motargument och frågor, men att dessa är ställda på ett sätt som gör de mycket lättare avstyra som rent nonsens än om de skulle kommit från läsaren själv eller från en åhörare. Viktigt när man jobbar med denna sorts propaganda är även att den, för mottagaren, känns riktig och att den är hämtad från en säker källa. Till exempel är en vanlig källa hos dagens nazister SCB (Statistiska Central Byrån). Vilken enligt de flesta svenskar är en tillförlitlig källa.
Var Hitler hämtade sin "säkra fakta" vet vi inte riktigt, men vi kan redan nu fastslå att Adolf och dagens nynazister inte riktigt bygger sin propaganda på riktigt lika grunder. Eftersom Hitler var en mycket stor talare utnyttjade han det på ett helt annat sätt.
Nämligen de så kallade känsloargumenten. Dom bygger, till skillnad ifrån de faktabaserade argumenten som är vanliga hos dagens nazister, på folks känslor, ofta för fosterlandet, familjen och sin bakgrund. Det var det här Hitler spann mycket på, när han ville skapa ett stortyskland, för hela det ariska folket. Han ville att folk skulle få visioner, drömmar om ett framtida storrike, och han ville att dom skulle se vad som stod i vägen för dessa drömmar och visioner, nämligen Judarna.
Bra känslor att tala till är förstås folks självkänsla som individ eller grupp, rädsla för att förlora något, vilja att gynna sig själv eller sina grupper, hämndbegär och efterlängtan av gemenskap. Den här sortens propaganda lämpar sig bästa när man ska nå folk som inte har förmågan att ta sig en tankeställare, och fundera på vad som egentligen försiggår. Folk som inte har egna visioner och drömmar, utan som gärna hänger på andras idéer. Folk som kanske alla gånger inte har så mycket innanför pannbenet, eller i alla fall har vissa svårigheter att se sambandet mellan deras idéer och handlingar.
Känslorna är, något mer grundläggande, primitivt och omedvetet, jämfört med det senare utvecklade kritiska och logiska tänkandet. Och kommunikationen däremellan kunde som sagt vara bättre hos många av de personer som just den här sortens propaganda vänder sig till. Det är viktigt att kunna utnyttja detta faktum, om man vill kunna vinna den stora massans förtroende. Hitler hade en otrolig kunskap inom detta, men det var som vi tidigare sagt inte bara något som han lärt sig, det var lika mycket medfött. Men just den delen av hans propaganda hans skicklighet utvecklades under hans år på gräsrotsnivå. Det vill säga när han levde som konstnär i Wien.
Något som är viktigt när det gäller propaganda är att det är lätta att ta till sig. På alla sätt. Inte bara rent faktamässigt utan även att det är lätt att känna gemenskap med andra när man tar till sig och för vidare propagandan. Två viktiga sätt när det gäller just det här är slagord och musik. Att man ropar slagord tillsammans när man till exempel demonstrerar är ett mycket bra sätt att känna gemenskap, men även att sprida sin åsikt.
Musik är kanske, om möjligt ett ännu bättre redskap i det här samanhanget. När man lyssnar på musik, eller ännu hellre sjunger med, tänker man inte alltid på vad orden egentligen betyder. Det är också så att även detta skapar samanhållning och stämning på möten och träffar med andra likatänkande. Hitler utnyttjade det här flitigt på sina massmöten, genom att skapa olika slagord som sedan lätt kunde upprepas av den stora folkmassan, några av dom mest kända är väl; Heil Hitler samt Sieg Heil.
Dessa används fortfarande flitigt av dagens nynazister. Även nazistisk musik är mycket vanligt idag, liksom då. Nu för tiden är de mest kända svenska nazistbanden till exempel; Pluton Svea, Ultima Thule och Somalia Kickers. När man lyckats sprida sitt budskap är det inte ovanligt att man försöker dölja sina egentliga åsikter, genom att använda sig av olika symboler, tecken och annat som för gemene man inte alltid förknippas med rasism och nazism lyckas man ofta smyga in sitt budskap i samhället på olika sätt, ganska obemärkt.
Bra exempel på det är 88, 18 och 14. Dom två första kombinationerna är inte helt okända för de flesta. De står för Heil Hitler samt Adolf Hitler, efter vilken position i alfabetet dom står på. Siffran 14 står inte för något sådant utan påminner om de 14 ord som den amerikanska nazisten David Lanes sammanfattning av
Vit Maktrörelsens uppgift; "Vi måste säkra existensen för vårt folk och en framtid för våra vita barn". Som sammanfattning kan sägas att skillnaden mellan den propaganda som Adolf Hitler spred över tyskland innan och under de år ha n var vid makten i tyskland är ganska likformig som den propaganda som dagens nynazister sprider på svenska skolor, gator och via medier som Internet, radio och TV. Man använder även, på samma sätt som Hitler vissa speciella slagord.
Den stora skillnaden tror vi ligger i, framförallt Internet, vars existens möjliggjort en stor och stark utbredning av nazismen i Sverige under senare år. Men vi tror även att den musik som idag sprids under namnet "Vit Makt-Musik" har haft en stor inverkan många ungdomar idag. Som vi tidigare sagt är musik en mycket intressant väg att sprida sitt budskap på, eftersom det här är lite dolt i fina ord och formuleringar, och många av dem som lyssnar inte funderar närmare på vad det egentligen är de lyssnar på. Vad musikens egentliga budskap är."
Slut på citat!